کد خبر: 1071696
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
در شرایطی که صهیونیست‌ها به هر حربه‌ای متوسل می‌شوند تا برنامه هسته‌ای ایران را غیرصلح آمیز معرفی و غربی‌ها را به ترک میز مذاکرات وادار کنند، امریکایی‌ها نظر متفاوتی از متحد استراتژیک خود دارند. رئیس سازمان سیا اعتراف کرد شواهدی درباره وجود جنبه‌های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

در شرایطی که صهیونیست‌ها به هر حربه‌ای متوسل می‌شوند تا برنامه هسته‌ای ایران را غیرصلح آمیز معرفی و غربی‌ها را به ترک میز مذاکرات وادار کنند، امریکایی‌ها نظر متفاوتی از متحد استراتژیک خود دارند. رئیس سازمان سیا اعتراف کرد شواهدی درباره وجود جنبه‌های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. از طرفی، رایزنی‌ها بین تهران و دیگر اعضای برجام پیش از شروع هشتمین دور مذاکرات وین در جریان است و روس‌ها خطاب به غربی‌ها گفته‌اند که راه‌حل جامع حق ایران است و توافق موقت را قبول نخواهد کرد.

در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی در یک دهه گذشته اسناد غیرواقعی از برنامه هسته‌ای ایران را رو کردند تا بتوانند جامعه جهانی را علیه ایران تحریک کنند، همه این تلاش‌ها ناکام مانده و امریکایی‌ها هم دیگر به این لفاظی‌ها اعتنایی نمی‌کنند. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) دو شنبه شب به نبود جنبه‌های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران اعتراف کرد. برنز گفت: «سیا هنوز هیچ شواهدی درباره تصمیم ایران برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای نمی‌بیند. درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که هفته گذشته برگزار شد، ایرانی‌ها در این مقطع هنوز مذاکره را جدی نگرفته‌اند. به زودی خواهیم دید چقدر جدی هستند.» اعتراف رئیس سیا به نظامی نبودن برنامه هسته‌ای ایران، درحالی است که طبق برآورد‌های اطلاعات ملی امریکا که در سال ۲۰۰۷ به تأیید ۱۶ آژانس اطلاعاتی این کشور رسیده بود، اذعان می‌کرد که آنچه این سازمان‌ها برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران می‌خوانند از سال ۲۰۰۳ متوقف شده و تا اواسط ۲۰۰۷ از سرگرفته نشده است.
امریکا و اسرائیل در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای متهم کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی که دشمن درجه یک ایران بود بار‌ها مدعی شده بود ایران یک گام تا ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد و تلاش می‌کرد غرب را برای اقدام نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران تحریک کند، اما به نظر می‌رسد امریکایی‌ها روی لفاظی صهیونیست‌ها حساب باز نمی‌کنند. مقامات تل‌آویو در هفته‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند امریکا را از بازگشت به برجام بازدارند، ولی این اقدامات راه به جایی نبرده است و امریکایی‌ها هم به این مسئله اذعان دارند. این مسئله را رسانه‌های غربی هم به صراحت بازگو کرده‌اند. سایت المانیتور روز دو شنبه در گزارشی نوشت که همزمان با آغاز مذاکرات وین، اسرائیل تلاش خود را برای متقاعد کردن جهان درباره این امر که نمی‌توان و نباید به ایران اعتماد کرد افزایش داده، اما این اقدامات ثمره کمی داشته است. المانیتور به نقل از یک منبع دیپلماتیک رژیم صهیونیستی، نوشته است‌: «ایران کاملاً آماده و با تمرکز بالا وارد وین شد؛ با ریاست جدیدی که متمرکز به یک چیز و تنها یک چیز است؛ تحریم ها، در حالی که طرف دیگر بدون سازمان و بدون تمرکز است، در اهداف خود متفرق است.» این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود به اختلاف نظر بین واشنگتن و تل‌آویو درباره ایران هم اشاره می‌کند و به نقل از مقام صهیونیستی می‌نویسد: «شرم‌آور‌ترین چیز برای ما این است که وقتی ما تهدیدی را که ایران در حال حاضر ایجاد می‌کند، گوشزد می‌کنیم می‌گویند از ما چه می‌خواهید؟ شما کسانی بودید که دونالد ترامپ، (رئیس‌جمهور سابق امریکا) را متقاعد کردید که از توافق هسته‌ای خارج شود، نتانیاهو بود که این کار را کرد؛ ایرانی‌ها پس از خروج امریکا شروع به نقض توافق کردند؛ این تنها دلیلی است که ما امروز در این وضعیت قرار داریم.» ایران بار‌ها ادعا‌های صهیونیست‌ها را درباره ساخت بمب اتمی رد و اعلام کرد که حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بار‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. حتی با وجود غنی‌سازی اورانیوم ایران با غلظت ۶۰ درصد، غربی‌ها با اینکه از این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند، اما مدعی نیستند که ایران در مسیر ساخت بمب اتمی گام برمی‌دارد.
ایران توافق جامع می‌خواهد نه موقت
هرچند غربی‌ها سعی دارند هرگونه توافق احتمالی با ایران را گام به گام جلو ببرند و تحریم‌ها را قطره‌چکانی لغو کنند، اما تهران حاضر به پذیرش چنین توافقی نیست. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» در واکنش به اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره توافق موقت گفته بود که قطعاً هیچ منافاتی بین توافقات موقت و جامع وجود ندارد، اما این حق مسلم و قطعی ایران است که موضع خود را تعیین کند. احتمالاً این نشان می‌دهد که تهران انتظار دارد که بدون وقفه یک راه‌حل جامع پیدا شود. امیرعبداللهیان روز دو شنبه در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه در خصوص پیشنهادات طرف مقابل برای یک توافق موقت گفته بود: «ما توافق موقت را توافقی خوب برای کشورمان نمی‌دانیم. توافق باید جامع باشد و توافقی باید باشد که ایران و مردم به صورت ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها استفاده کنند. با همین رویکرد تیم ما در روز‌های آینده به وین برمی‌گردد، بخش عمده تیم ما هم در حال حاضر در وین حضور دارد و مباحث کارشناسی خودشان را ادامه می‌دهند». وزیر خارجه ایران دیروز هم در مصاحبه با روزنامه کامرسانت روسیه، گفت: «به‌رغم آنکه غرب تعهداتش را اجرا نمی‌کند ایران برای نشان دادن حسن نیت و با هدف رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی باز هم آماده گفتگو‌هایی نتیجه محور برای رسیدن به یک توافق خوب است. ایران حسن نیت دارد و آماده انجام گفتگو‌های موفق است.»
هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۴ در وین قرار است از سرگرفته شود و آنگونه که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته طرف‌ها احتمالاً در نظر دارند فردا (پنج‌شنبه) برای ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین بازگردند. در هفتمین دور مذاکرات وین، ایران دو سند در دو حیطه رفع تحریم‌های امریکا و تعهدات هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد و قرار است در پایتخت‌های غربی بررسی شود. هیئت ایرانی هم که با جدیت در مذاکرات وین حاضر شده است، به رایزنی‌های خود با طرف‌های عضو برجام ادامه می‌دهد. به همین منظور، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز سه شنبه با سرگئی ریابکوف، همتای روس خود در مسکو دیدار کرد و درباره موضوعات دوجانبه و همچنین مذاکرات وین به رایزنی پرداخت. به گزارش فارس، دو طرف در این دیدار بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها و مشورت‌ها در زمینه موضوعات بین‌المللی و مذاکرات آتی ایران و ۱+۴ در وین تأکید کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار