کد خبر: 1071272
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
پرهیز از شتابکاری در روایات و احادیث
اسلام از هر چیزى که آدمى را از رسیدن به کمال معنوى و نتیجه مطلوب در زندگى بازمى‏دارد به شدت جلوگیرى کرده و آن را مورد نکوهش قرار داده و نسبت به آن هشدار داده است تا انسان با توجه به آن نکوهش‏‌ها و هشدار‌ها بى‏فکرى و بى‏تدبیرى نکند و با مطالعه و بصیرت همه‌سویه امور زندگى اجتماعى خود را سامان‌دهى کند. در رابطه با عجله و شتابکارى نیز همین نکوهش‌ها و هشدار‌ها را می‌بینیم.

اسلام از هر چیزى که آدمى را از رسیدن به کمال معنوى و نتیجه مطلوب در زندگى بازمى‏دارد به شدت جلوگیرى کرده و آن را مورد نکوهش قرار داده و نسبت به آن هشدار داده است تا انسان با توجه به آن نکوهش‏‌ها و هشدار‌ها بى‏فکرى و بى‏تدبیرى نکند و با مطالعه و بصیرت همه‌سویه امور زندگى اجتماعى خود را سامان‌دهى کند. در رابطه با عجله و شتابکارى نیز همین نکوهش‌ها و هشدار‌ها را می‌بینیم.

على (ع) می‌فرماید: «اِیّاکَ وَ العَجَلَ فَأِنّه مَقرُونٌ بِالعِثار؛ از شتاب کردن در کار‌ها دورى کن، زیرا عجله و شتابکارى با لغزش همراه است.»
امیرالمؤمنین (ع) همچنین می‌فرمایند: «ایّاک و العجله بالأمور قبل اوان‌ها و التّساقط فی‌ها عند زمانها؛ از شتاب کردن در کار‌ها پیش از فرارسیدن زمان آنها، و کوتاهى کردن در آن‌ها وقتى زمان‌شان فرارسید دورى کن.»
در این حدیث شریف عدم زمان‏شناسى ریشه شتابزدگى شمرده شده و ضرورت زمان‏شناسى براى انجام کار‌ها از وظایف انسان مسلمان به‌شمار آمده است. کسى که فصل و زمان انجام کار را نشناسد دست به اقدام آن در غیر زمان انجام آن بزند کار او ابتر و بى‏نتیجه مى‏ماند. از سوى دیگر اگر فصل انجام کارى فرارسید و آن را انجام نداد فرصت را از دست داده و در انجام آن کوتاهى کرده است.»
مانند کسى که میوه را قبل از رسیدن بچیند و یا میوه رسیده را با تأخیر از درخت جدا کند که در هر دو صورت زیان کرده و کارى بى‏حاصل انجام داده است.
در بیان دیگرى آن حضرت شتابزدگى را با نابخردى همسو دانسته است: «من الخرق المعاجله قبل الامکان و الاناه بعد الفرصه: شتاب در کارى پیش از توانایى یافتن آن، و سستى و درنگ بعد از دست دادن فرصت، نشانه نابخردى است.»
در فرمایشات رسول گرامی اسلام نیز بحث‌های فراوانی درباره نکوهش «عجله» و ستایش «تأنی» و خویشتن‌داری دیده می‌شود که نکات زیادی در آن‌ها نهفته است، به عنوان نمونه: رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «الاناه من الله و العجله من الشیطان، تأنی و خویشتن‌داری از سوی خداست و عجله و شتاب از شیطان است.»
در حدیث دیگری همان حضرت صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: «انما اهلک الناس العجله ولو ان الناس تثبتوا لم یهلک احد، عجله و شتاب مردم را هلاک کرده و اگر مردم دارای تأنی و خویشتن‌داری بودند، هیچ کس به هلاکت نمی‌رسید.»
البته منظور، هلاکت‌هایی است که بر اثر حوادث غیرمنتظره و ناپخته پیش می‌آید که اغلب مولود عجله و دستپاچگی است.
از همان حضرت صلی الله علیه و آله نقل شده است: «ایاک و العجله فانک ان عجلت اخطات حظک، از عجله بپرهیز، زیرا هرگاه عجله کنی نصیب و بهره خود را از دست خواهی داد.»
آنچه درباره ناپسند بودن و زیانبار بودن شتابزدگى به قلم آوردیم از یک نگاه کلان و کلى درست است، اما از این نکته نباید غافل شویم که فرق است بین سرعت و شتاب در کار خیر و بین شتابکارى و شتابزدگى در انجام کارها.
آنچه در فرهنگ دینى به عنوان «عجله ناپسند» مورد نکوهش قرار گرفته آن مواردى است که انسان چشم و گوش بسته بدون مطالعه و بدون بررسى کارشناسانه بخواهد دست به کارى کوچک یا بزرگ بزند که نمى‏داند خیر است یا شر. به نفع است یا به ضرر، اما آن‌گاه که کارى را با بصیرت مورد مطالعه قرار داد و تمام جوانب آن را با همه احتمالات آن بررسى کرد و معلوم شد که انجام آن ضررى به دین و دنیاى او نمى‏زند، بلکه خیر و برکت و عاقبت به خیرى را به دنبال دارد. مسامحه و تأخیر در آن روا نیست، بلکه سرعت و شتاب مورد تأکید و سفارش دین نیز مى‏باشد. امام صادق (ع) فرمود: «مَن هَمّ بِشَى‏ءٍ مِنَ الخَیرِ فَلیُعَجِّلُهُ فَاِنّ َکُلَّ شَى‏ء فیه تَأخیرٌ فَأِنّ لِلشَّیطانِ فیه نَظره؛ کسى که تصمیم به کار خیرى گرفت، باید عجله کند، زیرا هر کارى را که در آن تأخیر کنید، شیطان در آن حیله‏اى مى‏کند.»
خسارات عظیمی که از ناحیه شتابزدگی بی‌مورد، دامن افراد یا اجتماع را می‌گیرد، بیش از آن است که به حساب آید. از این رو قرآن مجید نیز به عنوان یک برنامه جامع زندگی، همه انسان‌ها را به «صبر و بردباری» و پرهیز از «عجله و شتاب» دعوت می‌کند و با اشاره به داستان‌های انبیا و سرگذشت رهبران بزرگ جامعه انسانی، زیان‌های عجله و ثمرات شیرین صبر و بردباری را آشکار می‌کند.
منابع:
- عجله و شتابزدگى/ پرتال جامع علوم انسانی/ ابوالقاسم یعقوبى
- عجله و شتاب در روایات اسلامی/ پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه
- عجله در قرآن/ ویکی فقه

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار