کد خبر: 1070904
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
واکنش منتقدان به گزارش تیم تحقیق درباره ترور نخست‌وزیر عراق
گزارش جدید مشاور امنیت ملی عراق درباره ترور چند هفته قبل مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق حاکی است که نیرو‌های امنیتی در حال رسیدن به سرنخ‌های مهمی برای دستیابی به حقیقت امر هستند، ولی منتقدان این ترور را ساختگی خوانده و گفته‌اند هنگام ترور اساساً الکاظمی در خانه حضور نداشته است.

گزارش جدید مشاور امنیت ملی عراق درباره ترور چند هفته قبل مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق حاکی است که نیرو‌های امنیتی در حال رسیدن به سرنخ‌های مهمی برای دستیابی به حقیقت امر هستند، ولی منتقدان این ترور را ساختگی خوانده و گفته‌اند هنگام ترور اساساً الکاظمی در خانه حضور نداشته است.
«قاسم الاعرجی» دیروز گزارشی از روند تحقیقات مربوط به حمله تروریستی هفتم نوامبر ۲۰۲۱ به منزل «مصطفی الکاظمی» ارائه و تأکید کرد که برای کمیته تحقیق ثابت شده که حمله به منزل نخست‌وزیر با دو پهپاد انجام شده است: «حمله با پرتاب دو راکت (از پهپاد) که یکی به سقف خانه الکاظمی اصابت کرده و دومی در حیاط خانه فرود آمده است، صورت گرفت. همچنین یکی از راکت‌ها منفجر شد و دومی عمل نکرد.» نکته تأمل‌برانگیز گزارش الاعرجی این است که به گفته او، دو تیم از اداره مبارزه با مواد منفجره و مستندات جنایی که به مکان حمله، یعنی خانه الکاظمی اعزام شده‌اند، در روز دوم بعد از حادثه پرتابه منفجر نشده دیگری در سقف خانه الکاظمی پیدا می‌کنند، ولی به شکل تأمل‌برانگیزی، این پرتابه منفجر نشده را بدون گرفتن اثر انگشت منفجر کرده‌اند؛ اقدامی که به گفته مشاور امنیت ملی عراق مایه غافلگیری تیم تحقیق شده است. او گفته که کمیته تحقیقات تصمیم گرفته دو تیم مسئول انفجار راکت عمل نکرده را زندانی و تحویل وزارت کشور دهد. مشاور امنیت ملی عراق بدون ذکر جزئیات بیشتر، گفته که تحقیقات برای آگاهی از علت نگرفتن اثر انگشت و انفجار راکت ادامه دارد. با وجود این مورد تأمل‌برانگیز، الاعرجی می‌گوید که تیم تحقیق مرکب از خود او به عنوان رئیس و نفراتی از دفتر نخست‌وزیری، وزرا و مسئولان امنیتی به این نتیجه رسیده‌اند که حمله با راکت به منزل الکاظمی سوءقصد مستقیم به جان نخست‌وزیر عراق است.
سرنخ‌های مهم
الاعرجی گفته که تیم تحقیق به سرنخ‌های مهمی برای دستیابی به حقیقت امر رسیده و در ورند تحقیق ممکن است برای روشن شدن حقیقت از کشور‌های برادر و دوست کمک بگیرد، اما نامی از این کشور‌ها برده نشده است. مشاور امنیت ملی عراق می‌گوید که مختصات دقیق و قطعی محل پرواز و فرود پهپاد‌ها به دست آمده، به طوری که یکی از پهپاد‌ها در داخل عراق سرهم شده و پرتابه آن از پوشش پلاستیکی ساخته شده است. با این حال، چون پهپاد‌ها هنگام عملیات در ارتفاع پایین پرواز می‌کرده‌اند، به گفته الاعرجی رادار‌ها نمی‌توانند پهپاد‌هایی را که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، شناسایی کنند. به گفته رئیس تیم تحقیق درباره حمله الکاظمی، این تیم از تیم حفاظت همراه نخست‌وزیر و تیم ثابت و سیار آن گزارش تهیه کرده و برایش ثابت شده که حمله به منزل نخست‌وزیر تروریستی بوده است. همچنین برای کمیته تحقیقات ثابت شده منزل نخست‌وزیر با چهار خروجی پس از این حمله تخلیه شده است. مشاور امنیت ملی عراق گفت بین محل اصابت راکت نخست و دوم پنج متر فاصله بوده و محل خروج الکاظمی و محل نشستن او را هدف قرار داده است.
تشکیک منتقدان
ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی «کتائب حزب‌الله» عراق دو شنبه شب بعد از انتشار این گزارش، عملیات تروریستی علیه الکاظمی را اساساً ساختگی خواند و گفت: «اغلب رهبران اشخاص امنیتی و سیاسی، حتی سفرای کشور‌های بزرگ در بغداد می‌دانند که عملیات موسوم به هدف قرار دادن منزل نخست‌وزیر صحت ندارد و الکاظمی در زمان وقوع انفجار ساختگی در خانه حضور نداشت؛ لذا بهتر است که آنها، ابتدا حضورش در منزل را ثابت کنند تا بقیه داستان را تکمیل کنند.» ابوعلی بر ضرورت بررسی موارد ذیل تأکید کرد: اول ما درخواست می‌کنیم. این امر از طریق ساده‌ترین انواع تحقیقات به دست می‌آید:الف- اثبات وجود (هدف) در منزل در زمان انفجار ساختگی از طریق دوربین‌های مداربسته موجود در داخل منزل. ب-فقط ۱۰ ثانیه قبل از وقوع انفجار را با همان دوربین‌هایی که از خارج از منزل ثبت شده، به اضافه تصویر‌های شش دوربین مداربسته در داخل منزل برای رؤیت لحظه فرود یک یا دو موشک در داخل منزل را نشان دهید. ج- آقای قاسم الاعرجی اعلام کرد که ماده استفاده شده در انفجار C۴ بوده و همه تکنسین‌ها می‌دانند که این ماده قطعاً در این نوع موشک‌ها استفاده نمی‌شود.
او با اشاره به افسران بازداشت شده‌ای که الاعرجی به آن‌ها اشاره کرده گفته است: «از آقای الاعرجی می‌خواهیم افسران مأمور تحقیق را آزاد کند تا آن‌ها علناً درباره حقایقی که در این تئاتر نمایشی یافته‌اند، سخن بگویند. تا آنچه را که روشن است، فاش کنند. ما درباره هرگونه آسیب وارد کردن به زندگی و جان این افسران هشدار می‌دهیم. سایر برادران افسر در سرویس‌های امنیتی باید برای اطلاع از سرنوشت همقطاران خود وارد عمل شوند.» «سلام الجزائری» عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل‌الحق عراق این گزارش را ضد و نقیض و فاقد مدرک و دلیل دانست و گفت: نوعی سردرگمی درباره نتایج تحقیق مربوط به حمله به منزل نخست‌وزیر وجود دارد. گزارش مأیوس‌کننده است و نهاد‌های امنیتی سردرگم و مواضع ضد و نقیض است. وی افزود: این عملیات سازماندهی شده است تا خون شهیدان اعتراضات را پایمال کند. نهاد‌های امنیتی حقیقت را فاش نمی‌کنند تا بر این روند سرپوش بگذارند. الجزائری گفت: دولت با همه نهاد‌های امنیتی خود شکست خورده است و به سرنخی نرسیده است. مدرک و دلیل روشنی در این باره نزد نهاد‌های امنیتی وجود ندارد و فعلاً فیلم بازی می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار