کد خبر: 1070903
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

اوکراین همچنان بر طبل نگرانی از اقدامات روسیه در نقاط مرزی می‌کوبد. دبیرکل ناتو، وزرای امور خارجه امریکا و انگلیس نیز همراستا با سیاست‌های کی‌یف، مقابل مسکو موضع‌گیری کرده‌اند. یک کارشناس مسائل استراتژیک با در نظر گرفتن مجموعه این تحولات، معتقد است با توجه به مواضع اوکراین پس از روی کار آمدن دولت جدید در امریکا، مسکو می‌کوشد هم از بعد تدافعی و هم هشدار‌دهنده مقابل اوکراین ظاهر شود.
اوایل سال جاری، اوکراین محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های جاولین امریکایی و خمپاره و پهپاد‌های تهاجمی ترکیه‌ای را دریافت کرد که پهپاد بیرق دار tb۲ ترکیه نیز جزو آنهاست. اخیراً ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از احتمال کودتایی در کشورش سخن گفته که روسیه در آن نقش دارد و با تکیه بر این توانمندی‌های نظامی تأکید کرده بود که کی‌یف آماده هرگونه تشدید تنش با مسکو است. مقامات غربی در حمایت تمام‌قد از سیاست‌های اوکراین، سعی در تهدید مسکو دارند.
آنتونی بلینکن دیروز با هشدار درباره اقدام روسیه علیه اوکراین گفت: «هرگونه ستیزه‌جویی جدید روسیه به عواقب بدی منجر خواهد شد.» وزیر خارجه امریکا همچنین گفت که واشنگتن آماده است به اوکراین و لتونی برای مقابله با تهدید‌های روسیه کمک کند. پیش‌تر، کارن دانفرید، معاون وزیر خارجه امریکا در امور اروپا هم از وجود همه گزینه‌ها در مورد نحوه واکنش به تجمع نیرو‌های روسیه در نزدیکی مرز اوکراین سخن گفته بود. همچنین، ینس استولتنبرگ پیش از نشست روز سه شنبه وزیران خارجه ناتو در لتونی گفت: «هرگونه تهاجم آتی روسیه علیه اوکراین هزینه بالایی خواهد داشت و پیامد‌های اقتصادی و سیاسی جدی برای روسیه به همراه دارد.» استولتنبرگ افزود: «ما اوضاع در مرز با اوکراین را با نگرانی زیر نظر داریم. این دومین بار طی سال جاری است که روسیه نیرو‌های زیاد و غیرمعمولی را در مرز مستقر کرده است.» لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس دیگر مقام غربی است که دیروز در این مورد صحبت کرد و گفت: «ما در کنار کشور‌های دموکراتیک دوست خود برابر فعالیت‌های بدخواهانه روسیه خواهیم ایستاد. ما از اوکراین و ثبات در بالکان غربی حمایت خواهیم کرد.»‌وزیر خارجه انگلیس همچنین افزود: «هرگونه اظهارنظری مبنی بر تحریک‌شدن روسیه از سوی ناتو آشکارا نادرست است. هرگونه اقدام روسیه برای تضعیف آزادی و دموکراسی که شرکای ما از آن برخوردارند یک اشتباه استراتژیک خواهد بود.»
اوکراین عضو ناتو نیست و اغراق می‌کند
سید رضا میرطاهر، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با «جوان» در تشریح چرایی بالا گرفتن تنش‌ها در مرز اوکراین و روسیه می‌گوید که با روی کار آمدن دولت جو بایدن، اوکراین در یکی دو ماه اخیر ادعا‌های خود درباره الحاق دوباره کریمه را تشدید کرده است و امکان دارد، اقداماتی صورت دهد. روسیه از دو جنبه قصد دارد با اقدامات اوکراین مقابله کند. در واقع روس‌ها به اوکراین درباره نزدیک شدن روابط کی‌یف با ناتو و امریکا به اوکراین هشدار می‌دهند و روسیه احتمالاً می‌خواهد دو نقطه اتصال کریمه به اوکراین را قطع کند. منابع آبی کریمه در خاک اوکراین است و اوکراین آب را به روی روس‌ها قطع می‌کند و اگر روسیه وارد عملیات شود با این هدف خواهد بود که این نقاط را از چنگ اوکراین به نحوی خارج کند. البته اوکراینی‌ها مدعی شده‌اند که روسیه قصد عملیات گسترده و تصرف اوکراین را دارد. میرطاهر گفت: «از دید من این نگاه واقع‌بینانه نیست.»‌وی با اشاره به هشدار استولتنبرگ مبنی بر هشدار ناتو به روسیه تصریح کرد: «وقتی اوکراین عضو ناتو نیست چطور این سازمان می‌خواهد از ماده ۵ اساسنامه این سازمان بر اساس قاعده دفاع جمعی استفاده کند. اما الان اوکراین دارد تلاش می‌کند هر چه می‌تواند، ناتو و امریکا را به داخل باتلاق بحران اوکراین بکشاند. چون در غیر این صورت هیچ قدرتی در برابر روسیه ندارد.» این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به ۴۸ فروند پهپاد tb۲ که اوکراین از ترکیه خریده است، گفت‌: «به نظر می‌رسد ارتش اوکراین قصد دارد دامنه عملیات خود را در شرق این کشور گسترش دهد و اقدامات اوکراین هم تدافعی است و هم هشدارآمیز.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار