کد خبر: 1070790
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱

با مقاومت حامیان نتیجه انتخابات عراق مقابل اسناد و مدارکی که منتقدان آن‌ها را اسناد تقلب قطعی می‌دانند، بحران پسا انتخاباتی در حال کش پیدا کردن است. رئیس جریان الحکمه عراق می‌خواهد به ملاقات آیت‌الله سیستانی برود و از او بخواهد برای خروج از بحران پسا انتخاباتی مداخله کند.
همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد صدای معترضان به نتیجه انتخاباتی پارلمانی ۱۰ اکتبر عراق به جایی نرسیده و نه تنها کمیساریای عالی انتخابات عراق، بلکه ناظران سازمان ملل نیز حاضر به بررسی مدارک و مستندات معترضان نیستند. «محمد الشبکی» عضو ائتلاف الفتح عراق روز دو شنبه از ارائه ادله جدید به کمیساریای عالی انتخابات عراق و دادگاه فدرال در خصوص وقوع تقلب و دستکاری گسترده در انتخابات اخیر پارلمانی خبر داد. الشبکی به وبگاه المعلومه گفته که ائتلاف فتح هرگونه رأیی را که هیئت قضایی کمیساریای انتخابات و دادگاه فدرال صادر کند، قبول خواهد کرد و هر رأیی که این دادگاه صادر می‌کند در دادگاه‌های تجدیدنظر غیر قابل نقض است. او همچنین گفته که ائتلاف فتح منتظر تصمیم هیئت قضایی است و پس از آن موضع‌گیری خواهد کرد. در حالی که کمیساریای عالی انتخابات عراق چندی پیش اعلام کرد که شمارش دستی آرای تمامی حوزه‌ها پایان یافته، تطابق کامل با نتایج الکترونیکی آرا دارد و هیچ تقلبی صورت نگرفته، معترضان می‌گویند که مدارکی جدی از تقلب در انتخابات دارند که آن را به مراجع صاحب صلاحیت ارائه کرده‌اند. نظرسنجی روز شنبه این هفته هم که شبکه «المعلومه» منتشر کرده، نشان می‌دهد که ۵۲ درصدعراقی‌ها به به نتیجه انتخابات اعتماد ندارند. این نظرسنجی نشان داده که تنها ۲۱ درصد معتقدند انتخابات عادلانه برگزار شده است و ۱۷درصد از آن‌ها دریافتند که نتایج نشان‌دهنده جمعیت عمومی عراق نیست. با وجود این، جنین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق سه شنبه قبل، ضمن درخواست به رسمیت شناختن نتایج انتخابات پارلمانی عراق از مقامات و احزاب عراق، نسبت به نتایج وخیم اتهام‌زنی باطل و تهدید به خشونت هشدار داده بود، موضع‌گیری که با واکنش هادی العامری رهبر ائتلاف فتح مواجه شد. العامری گفته که اقدامات «پلاسخارت» و صحبت‌های او درباره انتخابات باعث شده است که اعتماد ما به این نهاد دچار تزلزل شود: «پلاسخارت به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی رئیس کمیساریای عالی انتخابات عراق است!»
تحت چنین شرایطی، نمایندگان گروه‌های معترض به انتخابات به این نتیجه رسیده‌اند که همه راه‌های بررسی نتایج در حال سد شدن است. شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق دیروز گفت که مطابقت صددرصدی نتایج شمارش دستی و الکترونیکی مضحک است. به گفته الخزعلی، همه طیف‌های عراقی جز سه طیف سیاسی به نتیجه انتخابات اعتراض دارند و بسیاری از مشارکت‌کنندگان در فرایند انتخاباتی یقین دارند که نتایج ساختگی و تقلبی است. وی افزود: گروه‌های سیاسی شرکت‌کننده در انتخابات و هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا وجود ابهامات در نتایج انتخابات را اثبات کردند. ۶ هزار و ۲۰۰ صندوق انتخاباتی در زمان معین بسته نشده است. کمیساریای عالی انتخابات ثابت کرد که توان برگزاری انتخاباتی سالم را ندارد. الخزعلی گفت: باید همه صندوق‌هایی که باطل اعلام شده است مورد بازشماری دستی قرار گیرند. متأسفانه پلاسخارت فرستاده سازمان ملل در امور عراق تخلفات بزرگ در فرایند برگزاری انتخابات پارلمانی را به نهاد‌های بین‌المللی گزارش نکرده است.
دیروز همچنین یک منبع در ائتلاف گروه‌های هماهنگی شیعیان عراق به شفق‌نیوز گفت که عمار الحکیم، رئیس جریان الحکمه عراق درخواست فوری برای دیدار با آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان جهت ایجاد نقشه راهی برای خروج از بحران نتایج انتخابات داده و دفتر آیت‌الله سیستانی هم وعده داده که به زودی پاسخ درخواست وی را خواهد داد. به گفته این منبع احتمالاً این دیدار به زودی به دور از چشم رسانه‌ها یا به صورت شخصی برگزار شود و احتمالاً الحکیم، مرجعیت دینی را در جریان طرح خود قرار خواهد داد تا ایشان نیز نظر خود را ارائه کند. به گفته منبع عراقی، پیش‌تر نیز برخی شخصیت‌های سیاسی درخواست دیدار با مرجعیت در این راستا را داده بودند، اما او رد کرده است. قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق صراحتاً خواهان مداخله آیت‌الله سیستانی در بحران نتایج انتخابات پارلمانی اخیر و روشن کردن مفصل موضوع بعد از رسیدن عراق به این وضعیت «خطرناک» شد. گروه‌های هماهنگی شیعیان از درخواست الحکیم برای دیدار با مرجعیت خبر دارند و امیدوارند بحران را حل کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار