کد خبر: 1070580
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین بار در دولت جدید ایران، یکم آذرماه به تهران آمد، این دیپلمات آرژانتینی در این سفر با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. او سه ماه پیش هم به ایران آمده بود. این دیدار در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نشست حساس کمیسیون مشترک برجام برگزار شد، برخی از تحلیلگران معتقدند این سفر می‌تواند فضای مثبتی برای آغاز مذاکرات هسته‌ای هشتم آذر ماه در وین ایجاد کند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با گروسی بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران جهت تعامل سازنده با آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان‌ها تأکید و اظهار امیدواری کرد در سفر مدیرکل آژانس اعتماد متقابل و همکاری‌های طرفین بیش از پیش تقویت شود. مدیرکل آژانس نیز متقابلاً ضمن تأکید بر رویکرد فنی، حرفه‌ای و بی‌طرفانه آژانس، سفر خود را نشانه‌ای از اراده برای گفتگو و درک متقابل، حل مسائل و ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و از آمادگی آژانس برای حل و فصل موضوعات باقی مانده طی ماه‌های آتی در همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئولیت‌های مشخص و ملموسی متناسب با ساختار و ماهیت خود دارد که باید فارغ از فشار‌های قدرت‌های بزرگ به انجام آن بپردازد. تاکنون آژانس و تهران به رغم اختلافات بر سر مسائل فنی، توانسته‌اند به راه‌حلی میانه دست یابند که مانع از گسترش اختلافات شود. در گفتگو‌های اخیر بین مقامات هم ظاهراً توافق برای ادامه گفتگو‌ها صورت گرفته و این نشان دهنده آن است که در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.
باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه گزارش خود می‌نویسد: طی هفته‌های اخیر و پس از اعلام تاریخ برگزاری مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران، فضای رسانه‌ای و سیاسی غرب سمت و سوی جدیدی یافته است، تا قبل از اعلام تاریخ مذاکرات آتی مقامات امریکایی از لزوم بازگرداندن تهران به میز مذاکرات سخن می‌گفتند، با این حال و بعد از اعلام تاریخ برگزاری مذاکرات شاهد اعمال تحریم‌هایی از سوی امریکا علیه برخی اشخاص و نهاد‌های ایرانی بودیم که به نظر می‌رسد هدف مشخص آن به ویژه در مقطع زمانی کنونی تأثیرگذاری بر روند مذاکرات آتی بوده است، به ویژه در سال‌های اخیر دلایل متعددی برای رواج بدبینی نسبت به نقش آژانس در قبال ایران وجود داشته است که مهم‌ترین آن سکوت این سازمان در جریان حملات تروریستی به تأسیسات هسته‌ای و ترور دانشمندان هسته‌ای و در نهایت بی‌عملی نسبت به وظایف و تعهداتی است که این سازمان در ازای همکاری با اعضا بر عهده داشته است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه سوم آذر ماه در جلسه شورای حکام آژانس گفت مذاکراتی که این هفته در تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام داده بود، بی‌نتیجه مانده است، از این گذشته، برخلاف توافقی که میان آژانس و ایران در ۱۲سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شد، عدم دسترسی به سایت کرج به معنای این بوده است که احیای دیده‌بانی و نظارت در تمامی تأسیسات و محل‌های مرتبط با برجام نمی‌تواند به تمامی انجام شود. این موضوع به طور جدی بر توان آژانس بر تداوم وقوف بر [فعالیت‌ها در]این سایت که تا حد زیادی برای بازگشت به برجام ضروری دانسته شده است، اثر می‌گذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار