کد خبر: 1070481
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
امریکا برای برجام نقشه تازه‌ای در سر دارد! از گفته‌های دیپلمات‌های امریکایی و رسانه‌های آنان برمی‌آید که امریکا از برجام عبور کرده و نگاه بافاصله او به وین برای بازگشت به «متن برجام» نیست. درواقع امریکا نقشه جدیدی دارد و شاید برای اجرای این نقشه جدید است که هنوز مذاکرات وین آغاز نشده، از گزینه‌های تهدید‌آمیز مانند ممانعت کامل از فروش نفت ایران و بمباران مراکز هسته‌ای ایران سخن می‌گوید!

جوان: امریکا برای برجام نقشه تازه‌ای در سر دارد! از گفته‌های دیپلمات‌های امریکایی و رسانه‌های آنان برمی‌آید که امریکا از برجام عبور کرده و نگاه بافاصله او به وین برای بازگشت به «متن برجام» نیست. درواقع امریکا نقشه جدیدی دارد و شاید برای اجرای این نقشه جدید است که هنوز مذاکرات وین آغاز نشده، از گزینه‌های تهدید‌آمیز مانند ممانعت کامل از فروش نفت ایران و بمباران مراکز هسته‌ای ایران سخن می‌گوید! امریکا اگرچه مستقیماً در وین حضور ندارد، اما از ظرفیت طرف‌های غربی مذاکره و متحدان عربی خود برای تأثیرگذاری روی مذاکرات وین و تأخیر و تخریب در آن بهره می‌برد. دیروز «راب‌مالی» نماینده امریکا در امور ایران در سخنانی همراه با تهدید و تطمیع گفت: «اگر ایرانی‌ها تصمیم بگیرند به توافق بازنگردند، در آن صورت غرب دنبال گزینه‌های جایگزین خواهد رفت. اسرائیل نمی‌خواهد واشنگتن به برجام بازگردد، اما اعراب خواهان تعامل با تهران هستند.» بخش تهدیدآمیز این سخنان از جوک‌های امریکایی است. وقتی خودشان از برجام خارج شده و در آن نیستند، ایران را که در برجام حاضر است، برای بازگشت به آن تهدید می‌کنند! این نوع بازی با افکارعمومی میراث و عادت امریکایی‌ها از زمان‌های دور است که سلطه بی‌چون‌و چرایی بر رسانه‌ها داشتند و هر دروغی را به باور عموم می‌رساندند و در عصر جدید اطلاعات نیز هنوز بر همان عادت قدیمی خویش‌اند. اما بخش تطمیعی سخنان «راب‌مالی» که از تمایل اعراب به تعامل با ایران می‌گوید، بیشتر نوعی دانه‌پاشی و گستردن دام در «زمین وین» است. امریکایی‌ها از اعراب می‌خواهند با ایران وارد بحث تعامل و گسترش روابط و سرمایه‌گذاری در ایران شوند، اما قطعاً نهایی‌شدن این تعامل و توافق‌ها را به سرنوشت مذاکرات وین و اجرای خواسته‌های امریکا در این مذاکرات گره می‌زنند. در واقع امریکا در طبقه دیگری از هتل مذاکرات نقشه دوم را در دست دارد و طرف‌های مذاکره با ایران را به سوی دشوار کردن هرچه بیشتر کار هدایت می‌کند، با تهدید‌هایی نظیر افزایش تحریم‌ها و بن‌بست کامل در صادرات نفت، کوچک‌کردن برجام به یک توافق هسته‌ای موقت، آغاز عملیات‌های مخفی برای خراب‌کردن برنامه هسته‌ای و حتی حملات نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای یا حمایت از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران.
ایران آن‌طور که رسماً اعلام کرده در مذاکرات کاملاً جدی، عملگرایانه و نتیجه‌گرا وارد می‌شود. اروپا نیز از تأخیر بیش از این در برجام سودی نمی‌برد و تاکنون مقهور سلطه ارباب بوده است. آیا وین اروپاییان این‌بار تفاوتی با گذشته خواهد کرد و اروپا برای رسیدن به توافق جدی است؟
درحالی که هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ از فردا (دوشنبه) در هتل کوبورگ وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود، امریکایی‌ها همچنان پالس‌های منفی به میز مذاکرات می‌فرستند. رابرت مالی، نماینده امریکا در امور ایران که این روز‌ها به دوره‌گردی علیه ایران در منطقه مشغول است باز هم از گزینه‌های این کشور علیه ایران سخن به میان آورد. رابرت مالی جمعه شب در گفتگو با شبکه رادیویی «ان‌پی‌آر» امریکا، در پاسخ به سؤالی درباره ترور «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای ایران به دست صهیونیست‌ها و تأثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «من نمی‌خواهم وارد این جزئیات شوم که چه اتفاقی ممکن است در ایران بیفتد. منظورم این است که تمرکز ما بر دیپلماسی است و اینکه ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برگردیم و به آن تکیه کنیم یا خیر. اما اگر چنین نشود و اگر آن‌ها تصمیم بگیرند که به توافق بازنگردند، آن وقت قطعاً باید شاهد تلاش‌های دیپلماتیک دیگری باشیم، در غیر این صورت، باید به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران رسیدگی کنیم.»
مالی بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و گفت: «اگر آن‌ها (ایران)، به توافق بازنگردند، اگر همچنان به آنچه که به نظر می‌رسد هم‌اکنون انجام می‌دهد، ادامه دهند، یعنی کشاندن پای خود به میز دیپلماتیک هسته‌ای و تسریع بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود، و اگر این راهی باشد که انتخاب می‌کند، این در بسته خواهد شد. ایران بار دیگر عامل بحران عدم اشاعه خواهد شد و مطابق با آن پاسخ می‌دهیم. ما قبلاً این موضوع را پشت سر گذاشته‌ایم، بنابراین گزینه‌هایی که در اختیار امریکا هستند برای همه آشنا هستند».
نماینده ویژه امریکا در امور ایران در خصوص نگرش امریکا در قبال مواضع دولت جدید ایران در خصوص مسئله هسته‌ای و مذاکرات وین گفت: «تغییر دولت در ایران، تغییری در موضع ما به وجود نیاورده است. فکر می‌کنم باید ببینیم چه تغییری در مواضع ایران به وجود آمده است.»
مالی در حالی از بازگشت ایران به توافق هسته‌ای صحبت به میان آورده است که این ایالات متحده بوده که به صورت یکجانبه از برجام خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفته است و مقام‌های ایران بار‌ها تأکید کرده‌اند که این امریکا است که باید به تعهداتش ذیل برجام بازگردد. مالی اخیراً در سخنانی ادعا کرده بود که توسعه برنامه هسته‌ای ایران تا حدی پیشرفت داشته که احتمال بازگشت به برجام را غیرممکن می‌کند. دیپلمات‌های غربی و مقامات امریکایی هم گفته‌اند که امریکا و متحدانش در حال مذاکره درباره فهرستی از گزینه‌های «پلن B» در صورت شکست مذاکرات در وین هستند. به گفته این منابع، متقاعد کردن چین به توقف واردات نفت از ایران، افرایش تحریم‌ها، تخریب برنامه هسته‌ای و حتی حمایت از حمله رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران در لیست گزینه‌های امریکا قرار دارند.
لوید آستین، وزیر دفاع امریکا هم هفته گذشته در سخنانی مدعی شد که به‌رغم تصمیم امریکا برای بازگشت به برجام، این کشور همچنان همه گزینه‌ها را روی میز دارد تا با تهدیدات از جانب ایران مقابله کند. امریکایی‌ها درحالی از روی میز بودن همه گزینه‌ها سخن می‌گویند که کشورشان از توافق هسته‌ای خارج شده و آن را نقض کرده است. ایران بار‌ها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز بوده و حتی گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این مسئله را تأیید می‌کند. امریکا سعی دارد در مذاکرات جدید بتواند بند‌های جدیدی از جمله برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران را در توافق احتمالی با ایران بگنجاند، اما تهران گفته که هیچ بندی به برجام اضافه یا از آن کم نخواهد شد. گزینه‌های روی میز امریکا که گزینه نظامی را نیز شامل می‌شود درحالی است که مقامات ایران بار‌ها هشدار داده‌اند که اگر رژیم صهیونیستی و غرب دست از پا خطا کنند، پاسخ کوبنده‌ای به متجاوزان خواهند داد.
مخالفت اسرائیل، موافقت اعراب
درحالی که امریکا ظاهراً خود را مصمم به بازگشت به برجام نشان می‌دهد، متحدان این کشور در منطقه همچنان ساز مخالف می‌زنند.
رابرت مالی در خصوص موضع رژیم صهیونیستی در قبال بازگشت امریکا به برجام به صراحت گفت: «کتمان نمی‌کنم که اسرائیل همچنان مخالف این توافق است. اما فکر می‌کنم که نکات ظریفی در بحث‌های عمومی وجود دارد از جمله آنکه مقام‌های اسبق اسرائیل می‌گویند خروج از این توافق یک اشتباه بزرگ بود. من فکر می‌کنم که آن‌ها ترجیح می‌دهند که ما به توافق نپیوندیم، اما در عین حال، به صراحت اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند با ما اختلافات آشکاری داشته باشند.»
مالی در این خصوص توضیح داد: «آن‌ها می‌دانند که اگر به توافق برگردیم، تلاشی برای متوقف کردن آن نمی‌کنند. اگر چنین چیزی رخ دهد، آن‌ها از ما می‌خواهند در مورد اتفاقاتی که پس از بازگشت ما به این توافق روی می‌دهد، با یکدیگر همکاری کنیم و اگر به توافق بازنگردیم، اگر ایران آمادگی نداشته باشد، آن‌ها از ما می‌خواهند که همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشیم که البته ما نیز چنین چیزی را می‌خواهیم».
صهیونیست‌ها همواره مخالف توافق غرب با ایران بوده‌اند و تلاش می‌کنند مانع چنین توافقی شوند. در همین راستا، یک رسانه صهیونیستی گزارش داده «بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک برای رایزنی درباره ایران به واشنگتن سفر خواهد کرد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با استناد به آنچه گزارش اطلاعاتی دولت انگلیس خوانده شده، مدعی شده که ایران یک ماه با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد. به‌رغم مخالفت رژیم صهیونیستی با برجام، رابرت مالی از استقبال کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران در صورت احیای برجام خبر داد.
ایران دست بسته نیست
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز شنبه در پیامی ویدئویی گزارشی از عملکرد یکصد روزه دستگاه سیاست خارجی در زمان تصدی خود ارائه کرد و اظهار داشت: از این هفته گفتگو‌های وین را کلید خواهیم زد. در هفته‌های گذشته هم معاون من علی باقری در پایتخت‌های اروپایی و در مسکو در ارتباط وبیناری به پکن و سفر‌هایی که به کشور‌های همسایه و منطقه داشت، اقدامات و رایزنی‌هایی را به عمل آورد و من نیز با وزرای خارجه که همه طرف‌های ما در برجام هستند، گفتگو‌های مفصلی داشتم. نظر صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران این است که در میز مذاکره حقوق و منافع ملت ایران باید تأمین و تحریم‌ها باید لغو شود و ما امیدواریم که در مسیر گفتگو‌های وین بتوانیم گام‌های اساسی و موفقیت آمیز رو به جلویی را داشته باشیم. قطعاً دست ایران بسته نخواهد بود. گزینه‌های مختلفی در مقابل ما قرار دارد. ما از گزینه گفتگو و مذاکره در وین کار را شروع می‌کنیم. در مذاکره و رسیدن به توافق جدی هستیم و امیدواریم آنگونه که طرف‌های مقابل ما به ویژه غربی‌ها در کلام می‌گویند، جدیت آن‌ها را هم ببینیم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میرزا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
0
0
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند...
میرزا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
0
0
در مذاکرات جدید کلیه تحریم ها باید برداشته شود و ما(ایران) راستی آزمایی کند.
این فرمان و دستور ولی فقیه است که باید اجرائی شود.
راهی جز این وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار