کد خبر: 1070477
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸

هیئت طالبان برای گفتگو‌های بین‌المللی از جمله ادامه مذاکرات دوحه با طرف امریکایی راهی قطر شده است، بنابر اعلام سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت، طالبان با مقامات قطر نیز مذاکرات مفصلی داشته است. دبیرکل سازمان ناتو هم اعلام کرده است که تحولات افغانستان در دستور کار نشست وزرای خارجه این سازمان قرار خواهد داشت.
عبدالقهار بلخی با اعلام اینکه دیدار میان طالبان و مقامات قطر در وزارت خارجه این کشور انجام شده است، محور آن را مسائل سیاسی، انسانی، اقتصادی و آموزشی اعلام و تصریح کرد که قطری‌ها تأکید کرده‌اند که در کنار افغان‌ها خواهند بود و کمک‌های خود را در دوره آینده ادامه خواهند داد. دیدار با نمایندگان امریکا نیز در دستور کار این سفر بود. هیئت طالبان روز پنج شنبه برای گفتگو با نمایندگان کشور‌های جهان به ویژه امریکا وارد قطر شد تا در راستای مذاکرات قبلی میان طالبان و امریکا، مذاکرات میان هیئت امریکایی و طالبان از سر گرفته شود. هیئت امریکایی را در این دور گفتگو‌ها توماس وِست، نماینده این کشور در امور افغانستان و هیئت طالبان را مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه این گروه رهبری می‌کنند. وزارت خارجه امریکا هفته گذشته اعلام کرده که در دور تازه گفتگو‌ها درباره منافع ملی حیاتی امریکا که شامل عملیات ضدتروریستی علیه گروه داعش و القاعده، کمک‌های بشردوستانه، اقتصاد افغانستان و ورود و خروج امن از افغانستان برای شهروندان امریکایی و افغان‌هایی که در طول جنگ ۲۰ ساله برای امریکا کار می‌کردند، خواهد بود. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت موقت طالبان پیش‌تر گفته بود که مسئولان طالبان تلاش می‌کنند پول‌های مسدود شده مردم افغانستان آزاد و مشکلات اقتصادی مردم حل شود. به گفته مجاهد، طالبان در قالب توافقنامه دوحه با نمایندگان امریکا دیدار‌هایی دارد که در این دیدار‌ها تعهدات تازه می‌شود و نگرانی‌ها نیز از بین می‌رود.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار است سه شنبه و چهار شنبه آتی در لاتویا تشکیل جلسه دهد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل این سازمان دیروز پیش از نشست وزرای خارجه این سازمان گفت: «در پی سقوط سریع دولت و نیرو‌های مسلح افغانستان در ماه آگوست من ارزیابی جامعی از تعامل در این کشور را آغاز کردم. بازگشت طالبان برای مردم غم‌انگیز و برای همه ما دلخراش است.»
استولتنبرگ با اظهار اینکه وضعیت انسانی در افغانستان بسیار وخیم است، گفت: «بنابراین من از اینکه بسیاری از متحدان ناتو کمک‌های بشردوستانه را از طریق سازمان ملل و سازمان‌های مختلف امدادی به افغانستان ارائه می‌کنند، استقبال می‌کنم.» وی اضافه کرد: «این بسیار مهم بوده و چیزی است که اراده و تعهد متحدان ناتو را برای ادامه حمایت از مردم افغانستان نشان می‌دهد. این کاری است که آن‌ها از طریق سازمان ملل و توافقات دوجانبه مختلف و سازمان‌های امدادی انجام می‌دهند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار