کد خبر: 1070316
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رئیس‌جمهور اوکراین روسیه را به کودتا در کی‌یف متهم کرد
پس از آنکه روسیه ادعا‌ها درباره برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد کرد، حال رئیس‌جمهور اوکراین ادعا کرده که روسیه به‌دنبال کودتا در کی‌یف است و گفته که کشورش به طور کامل آماده هرگونه تشدید اوضاع با روسیه است. اصرار مقامات کی‌یف بر طرح روسیه برای انجام کودتا یا جنگ علیه اوکراین با وجود تکذیب‌های مداوم مسکو در واقع تلاشی برای جلب حمایت کشور‌های غربی و ناتو برای حمایت بیشتر از اوکراین است.

پس از آنکه روسیه ادعا‌ها درباره برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد کرد، حال رئیس‌جمهور اوکراین ادعا کرده که روسیه به‌دنبال کودتا در کی‌یف است و گفته که کشورش به طور کامل آماده هرگونه تشدید اوضاع با روسیه است. اصرار مقامات کی‌یف بر طرح روسیه برای انجام کودتا یا جنگ علیه اوکراین با وجود تکذیب‌های مداوم مسکو در واقع تلاشی برای جلب حمایت کشور‌های غربی و ناتو برای حمایت بیشتر از اوکراین است.
به گزارش «جوان»، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین که این روز‌ها با سخنان ضدروسی خود توانسته بار دیگر به صدر اخبار بین‌المللی حوزه اروپا بازگردد. او در جدید‌ترین ادعای خود گفته است که اطلاعات این کشور از تلاش احتمالی برای انجام کودتا در ماه دسامبر با دخالت افرادی از روسیه حکایت دارد. به گزارش رویترز، او در کنفرانس خبری روز پنج شنبه گفت: «ما نه تنها از سوی فدراسیون روسیه و تشدید تنش‌های احتمالی با چالش مواجیم، بلکه چالش‌های داخلی بزرگی داریم. من اطلاعاتی دریافت کردم که قرار بود کودتایی در تاریخ اول یا دوم دسامبر در کشور ما رخ دهد». زلنسکی گفت که کشورش به طور کامل آماده هرگونه تشدید اوضاع با روسیه است. وی سپس تأکید کرد که از کشورش نخواهد گریخت.
اخیراً مقام‌های اوکراینی در جدید‌ترین فضاسازی علیه روسیه، ادعا‌هایی را در خصوص استقرار غیرمعمول مسکو در مرز با اوکراین و احتمال حمله قریب‌الوقوع مطرح کرده‌اند. پیش‌تر، رئیس سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین در مصاحبه اختصاصی با وبگاه «میلیتری تایمز» مدعی شده بود که روسیه بیش از ۹۲ هزار نظامی اطراف مرز‌های اوکراین مستقر کرده و در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه است. بودانوف همچنین ادعا کرد حمله‌ای که روسیه تدارک می‌بیند، بسیار ویرانگرتر از درگیری سال ۲۰۱۴ خواهد بود که در آن حدود ۱۴ هزار اوکراینی کشته شدند. «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین نیز در گفتگو با «واشنگتن‌پست» گفته بود که مشخص نیست «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تصمیم به حمله گرفته است یا خیر. این اظهارات ضد روسی مقامات اوکراینی واکنش تند مقامات غربی را هم به همراه داشته و وزیر دفاع امریکا روز پنج شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده همچنان شاهد «رفتار نگران‌کننده از سوی روسیه» است. از سوی دیگر وزیر امور خارجه امریکا و دبیرکل ناتو در تماس تلفنی به بررسی آنچه «تحرک نظامی غیرمعمول» روسیه در نزدیکی مرز اوکراین خواندند، پرداختند.
رزمایش‌های مکرر کی‌یف
در گرماگرم افزایش نگرانی‌ها بر سر تحرکات نظامیان روس در نزدیکی مرز‌های اوکراین، که به گفته کی‌یف می‌تواند مسیر یک تنش نظامی قدرتمند را هموار کند، اوکراین مانور‌های نظامی خود را با جدیت دنبال می‌کند. به گزارش اسپوتنیک مقر «عملیات نیرو‌های مشترک» اوکراین اعلام کرد، ارتش این کشور، در منطقه دونتسک که تحت کنترل کی‌یف است، یک تمرین نظامی با حضور واحد‌های زرهی انجام داده است. سرویس امنیتی اوکراین همچنین از مانور دیگری در روز پنج شنبه گزارش داد. تدابیر کی‌یف در شرایطی صورت می‌گیرد که سه شنبه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این نگرانی را که روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، بی‌اساس دانسته و گفت: ما مکرراً و در سطوح مختلف، تصریح کرده‌ایم که قصد حمله به هیچ جایی را نداریم. روسیه هیچ برنامه ستیزه‌جویانه‌ای ندارد و هرکس خلاف آن را بگوید، اشتباه گفته است. ضمناً، نسبت دادن تحرکات نیرو‌های روسیه در خاک خود به چنین نقشه‌هایی (با انگیزه‌های تهاجمی)، کاملاً اشتباه است. در حالی که اوکراین با طرح اتهامات خود علیه روسیه توانسته حمایت کشور‌های غربی و ائتلاف نظامی ناتو را با خود همراه کند، همزمان مسکو شرایط خود را برای عادی‌سازی روابط با امریکا اعلام کرده است. روز پنج شنبه «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار کرد، عادی‌سازی روابط کشورش با امریکا بدون حل و فصل مسئله اموال دیپلماتیک فدراسیون روسیه غیرممکن است. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته «بدون حل و فصل مسئله ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه اصولاً عادی‌سازی روابط ما با امریکا که بر اثر تعارضات و موانع حقوقی ایجاد شده از سوی واشنگتن مسموم شده، غیر ممکن است.» از سوی دیگر روسیه که این روز‌ها با غرب بر سر بحران اوکراین و پناهجویان بلاروس، دچار تنش شده است، سطح آمادگی نیروهایش را تقویت می‌کند. در همین راستا، در پی تداوم تنش میان بلاروس و اتحادیه اروپا بر سر بحران پناهجویان، جنگنده‌های روس و بلاروس بر فراز مرز‌های بلاروس به گشت‌زنی پرداختند. خبرگزاری رویترز دیروز نوشت، حضور جنگنده‌های روسی در این گشت‌زنی هوایی، نشانه تأکید مسکو بر حمایت از مینسک در زمینه اختلافات بلاروس و اتحادیه اروپا بر سر مهاجران غیرقانونی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار