کد خبر: 1065821
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
در تکریم سی و نهمین سالروز شهادت آیت‌الله عطا‌ءالله اشرفی‌اصفهانی
شهید آیت‌الله حاج شیخ عطاءالله اشرفی‌اصفهانی، در سال ۱۲۸۱ﻫ. ش در خانواده‌ای روحانی در خمینی‌شهر اصفهان دیده به جهان گشود. پدر ایشان حجت‌الاسلام میرزا اسدالله اشرفی و جد اعلای ایشان حجت‌الاسلام میرزا محمدجعفر از علمای بزرگ جبل عامل بود. ایشان تنها فرزند ذکور باقیمانده از پدر بود
شاهد توحیدی

شهید آیت‌الله حاج شیخ عطاءالله اشرفی‌اصفهانی، در سال ۱۲۸۱ﻫ. ش در خانواده‌ای روحانی در خمینی‌شهر اصفهان دیده به جهان گشود. پدر ایشان حجت‌الاسلام میرزا اسدالله اشرفی و جد اعلای ایشان حجت‌الاسلام میرزا محمدجعفر از علمای بزرگ جبل عامل بود. ایشان تنها فرزند ذکور باقیمانده از پدر بود. شهید اشرفی‌اصفهانی تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و در ۱۲ سالگی، برای ادامه تحصیل به مدرسه نوریه اصفهان رفت و مدت ۱۰ سال، در محضر اساتیدی چون: آیت‌الله سیدمهدی درچه‌ای، آیت‌الله سید محمد نجف‌آبادی، آیت‌الله سید محمد فشارکی و آیت‌الله سید حسن مدرس تلمذ کرد. دوران طلبگی ایشان در تنگدستی غریبی سپری شد، آن‌گونه که هر هفته ناچار بود، فاصله ۱۲ کیلومتری اصفهان‌-‌خمینی‌شهر را پیاده طی کند و در طول هفته نیز با قوت لایموتی بسازد. در سال ۱۳۰۲ﻫ.. ش و در سن ۲۲ سالگی، برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت و ۲۳ سال در آنجا به تدرّس و تدریس مشغول شد و از محضر اساتید بزرگی چون: آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری بهره‌ها برگرفت و در ۴۰ سالگی، از ایشان اجازه اجتهاد و در زمره اساتید و علمای برجسته قم قرار گرفت. آیت‌الله اشرفی در سال ۱۳۳۵ﻫ. ش، به دستور آیت‌الله بروجردی و برای تبلیغ و نشر معارف دینی به کرمانشاه هجرت کرد و در آنجا رحل اقامت افکند و به تربیت طلاب دینی پرداخت.
همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، شهید اشرفی نیز در کرمانشاه حرکت‌های وسیعی را آغاز کرد. اوج این فعالیت‌ها، برگزاری مجلس ترحیم شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی بود که به دعوت ایشان در مسجد آیت‌الله بروجردی منعقد شد و سخنرانی‌های انقلابی و پرهیجانی ایراد شدند. ساواک برای دستگیری سخنرانان و برهم زدن مراسم تلاش زیادی کرد، اما همدلی مردم و هوشمندی شهید آیت‌الله اشرفی، تلاش ساواک را به شکست کشاند. آن بزرگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تمام توش و توان خویش را در خدمت انقلاب قرار داد و با ایراد خطبه‌های نماز جمعه، مصاحبه‌ها و پیام‌های داهیانه و مؤثرش، به یکی از ارکان تقویت پایه‌های نظام اسلامی تبدیل شد. با آغاز جنگ تحمیلی، شهید آیت‌الله اشرفی در بسیج همه‌جانبه مردم و پشتیبانی از جبهه‌ها، سعی بلیغ کرد و در مدت ۲۵ ماهی که حیات پربارش ادامه داشت، با حضور در جبهه‌ها، دلجویی از رزمندگان، سخنرانی برای آن‌ها و پشتیبانی مادی و معنوی از ایشان، به حمایت از رزمندگان پرداخت. او به‌رغم کهولت سن، مسافت‌های طولانی و صعب‌العبور را با وسایل نقلیه نظامی طی می‌کرد و بار‌ها در جبهه‌های: ایلام، قصر شیرین، پادگان ابوذر، گیلان غرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر و سومار، حضور پیدا کرد و با سخنان دلنشین خود، روحیه رزمندگان اسلام را تقویت کرد. هنگامی که قصرشیرین از وجود دشمن بعثی پاک شد، به آنجا سفر کرد و در مسجد شهر، دو رکعت نماز شکر به جای آورد. همچنین پس از آزادی بستان، زیر بمباران وحشیانه دشمن وارد شهر شد و از آنجا به آبادان رفت. در هنگام شروع عملیات فتح‌المبین در دوم فروردین ۱۳۶۱ نیز در قرارگاه حضور یافت و پیشنهاد داد تا عملیات به نام حضرت زهرا (س) نامگذاری شود. شهید آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی پس از ۸۰ سال خدمت به دین و مردم، در ساعت ۱۲:۱۵ ظهر ۲۳ مهرماه ۱۳۶۱، در نماز جمعه کرمانشاه، به دست منافقین به شهادت رسید. خدمات آن شهید فراوانند که برخی از آن‌ها عبارتند از:
- تأسیس حوزه علمیه امام خمینی در باختران (کرمانشاه)
- بازسازی مدرسه آیت‌الله بروجردی
- توسعه کتابخانه مدرسه آیت‌الله بروجردی
- تأسیس حوزه علمیه زنان
- برگزاری سمینار‌های متعدد در شهر‌های مختلف استان با حضور روحانیت شیعه و سنی در جهت تقویت وحدت بین اهل تشیع و تسنن که آثار با برکت فراوانی داشت.
- بازسازی مسجد جامع کرمانشاه به منظور برگزاری نماز جمعه.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار