کد خبر: 1065682
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

در نیمه نخست امسال تجارت بین ایران و ۱۵ کشور همسایه با رشد ۵۲ درصدی به ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ سخنگوی گمرک گفت: در نیمه نخست امسال تجارت بین ایران و ۱۵ کشور همسایه با رشد ۵۲ درصدی به ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار رسید که بازگشت عربستان به مقاصد صادراتی ایران یکی از موارد مورد توجه در این مدت است.
سیدروح‌الله لطیفی افزود: تجارت کشورمان در شش ماه نخست امسال ۷۹ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۵۷۹ تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۹۲۶ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۱۷ دلار بود که ۱۵ کشور همسایه با ۴۷ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۷۶۸ تن کالا به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون و ۱۱ هزار و ۵۳ دلار، ۶۰ درصد وزن و ۵۰ درصد ارزش کل تجارت شش ماهه کشورمان را به خود اختصاص دادند.
وی گفت: این میزان تجارت (مجموع صادرات و واردات) با کشور‌های همسایه در مقایسه با نیمه نخست سال قبل ۳۷ درصد در وزن و ۵۲ درصد در ارزش کالا‌های معامله شده افزایش داشته است.
سخنگوی گمرک در خصوص صادرات به ۱۵ کشور همسایه افزود: در نیمه نخست امسال ۳۶ میلیون و ۸۷ هزار و ۳۷۳ تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۲۱۸ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۱۱۹ دلار صادر شد که نسبت به کل صادرات کشور در این مدت که ۵۹ میلیون و ۹۹۶ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۵ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۵۶۹ دلار بود، سهم کشور‌های همسایه ۶۰ درصد وزن و ۵/۵۱ درصد ارزش کل کالا‌های صادراتی بود.
وی گفت: صادرات کشورمان به کشور‌های همسایه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و از لحاظ ارزش ۴۱ درصد افزایش داشته است.
سخنگوی گمرک در خصوص واردات از ۱۵ کشور همسایه گفت: کل واردات کشور در نیمه نخست امسال، ۱۹ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۸۳ تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۴۴۸ دلار بود که کشور‌های همسایه با ۱۱ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۳۹۵ تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۳۶۹ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۹۳۴ دلار، ۵۸ درصد وزن و ۴۹ درصد ارزش کل واردات کالا به کشور را به عنوان کشور‌های طرف معامله با ایران به خود اختصاص دادند.
لطیفی گفت: میزان معامله کالا‌های مورد نیاز کشور در شش ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۵۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۷ درصد رشد داشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار