کد خبر: 1065067
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
وزیر امور خارجه در دیدار با رئیس مجلس سوئیس ضمن تأکید بر اینکه ایران در مذاکرات پیش رو، به تناسب اقدامات طرف مقابل عمل خواهد کرد، گفت که جمع‌بندی ایران از مذاکرات قبلی، در آینده نزدیک نهایی می‌شود. در شرایطی که تهران بنابر روالی که پس از روی کار آمدن دولت جدید وعده داده بود، در مسیر بازگشت به مذاکرات برجامی قرار دارد، رئیس و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با هجمه و تکرار ادعا‌های خود علیه تهران، سعی در متشنج کردن فضا دارند.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: وزیر امور خارجه در دیدار با رئیس مجلس سوئیس ضمن تأکید بر اینکه ایران در مذاکرات پیش رو، به تناسب اقدامات طرف مقابل عمل خواهد کرد، گفت که جمع‌بندی ایران از مذاکرات قبلی، در آینده نزدیک نهایی می‌شود. در شرایطی که تهران بنابر روالی که پس از روی کار آمدن دولت جدید وعده داده بود، در مسیر بازگشت به مذاکرات برجامی قرار دارد، رئیس و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با هجمه و تکرار ادعا‌های خود علیه تهران، سعی در متشنج کردن فضا دارند.

ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که در حال جمع‌بندی مذاکراتی است که تاکنون انجام شده و پس از آن به مذاکرات هسته‌ای باز خواهد گشت. این موضوع در دیدار حسین امیرعبداللهیان با آندریاس ایب، رئیس مجلس ملی سوئیس مطرح شد.
امیرعبداللهیان با تشریح دیدگاه دولت سیزدهم در خصوص ازسر‌گیری گفتگو‌های وین، از نهایی شدن جمع‌بندی‌های دولت در آینده نزدیک خبر داد و افزود: «در گفتگو‌های آتی اقدامات ما متناسب با میزان عمل و اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود.»‌آندریاس ایب نیز به علاقه‌مندی کشورش در زمینه ایفای نقش در نزدیک کردن دیدگاه‌ها تأکید کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، دیروز در صفحه توئیتر خود از موضع‌گیری سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر تعاملات بیشتر درباره برجام و مذاکرات وین استقبال کرد و آن را خبر خوبی دانست. وی نوشت: «در جریان شش دور مذاکرات قبلی، پیشرفت بسیار مفید و چشمگیری به دست آمده است.»
مذاکرات هسته‌ای فرع است
شبکه خبری اسکای‌نیوز با اشاره به شواهدی که حاکی از تغییر رویکرد ایران درباره مسائل منطقه و نقش و عملکرد منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور است، نوشت که امیرعبداللهیان گسترش مناسبات منطقه‌ای را اصل قرار داده و مذاکرات هسته‌ای را به فرع برده است. در این گزارش آمده است که پویایی‌های تازه‌ای در سیاست خارجی در پی روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران رخ داده و گفتمان جدیدی در سیاست خارجی ایران در حال شکل‌گیری است. این شبکه خبری از امیرعبداللهیان به عنوان الگوی نوظهوری در سیاست خارجی ایران یاد کرده که به عنوان اولین دیپلمات ایرانی، از مذاکرات هسته‌ای در وین به عنوان موضوعی ثانویه و نه دغدغه اصلی منافع و اولویت‌های ایران یاد می‌کند.
شدت گرفتن تقلای صهیونیست‌ها
در چنین فضایی، مقامات رژیم صهیونیستی به شدت می‌کوشند توپ را به زمین ایران بیندازند. از یک طرف، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای سفری سه روزه راهی واشنگتن شد تا با مقامات ارشد دولت امریکا و وزیر امور خارجه امارات دیدار کند. از طرفی دیگر دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از برنامه دیدار وی در روز ۲۲ اکتبر (۳۰ مهرماه) با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سوچی خبر داده است. بنت به‌رغم اینکه شهرت تسلیحات هسته‌ای رژیم متبوعش بر کسی پوشیده نیست، ساکت نماند و دیروز در جریان کنفرانسی سالیانه در فلسطین اشغالی، ایران را به نقض تعهدات هسته‌ای خود متهم کرد و از قدرت‌های جهانی خواست ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند. وی ادعا کرد، ایران به شیوه‌ای فاحش، تعهداتش را در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقض می‌کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود: «من حتی درباره [تعهدات ایران بنابر توافق برجام]هم حرف نمی‌زنم. این‌ها [تعهدات ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی]، تعهداتی بسیار اساسی هستند.»
وی گفت: «من انتظار دارم قدرت‌های جهانی، ایران را مسئول بدانند و آن را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ببرند. این مسیر، مسالمت آمیز خواهد بود.» نفتالی بنت به این هم اشاره کرد که در جریان دیدار با جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، به آن‌ها هم گفته است که علیه ایران اقدام کنند. بنت با پافشاری بر موضع خود، گفت که تل‌آویو در هفته‌ها و ماه‌های آینده آن را پیگیری خواهد کرد. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز روز سه شنبه با ستودن توافق‌های عادی‌سازی روابط، با ادعای اینکه توافق‌های سازش نمونه آثار مثبت گفتگو و تهدید‌های ایران نمونه‌ای از برهم زدن گفتگو است، مدعی شد: «ما شاهد شکست جهان در انجام دادن اقدام قاطع برای رسیدن به استراتژی هستیم که بازو‌های ایران در خاورمیانه را قطع کرده، برنامه موشکی بالستیک آن را محدود و برنامه هسته‌ای آن را متوقف کنند.» هرتزوگ در ادامه لفاظی خود ادعا کرد: «ایران در حال بهره‌برداری از این انفعال و عدم هماهنگی (جامعه جهانی) است که تهدیدی واضح برای صلح و امنیت جهانی به شمار می‌رود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار