کد خبر: 1063896
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفته «آقای روحانی یک شخصیت سیاسی جا افتاده است که می‌تواند اقدامات مدنی مؤثری را انجام دهد، از جمله تشکیل یک دولت در سایه و یا یک حزب قدرتمند؛ و حداقل تیم همراه خود را به حزب دعوت کند و حزب به نقد گذشته و شرایط حال و آینده بپردازد و مؤسسه فکری و علمی قدرتمندی را به عنوان حزب تشکیل دهد و در مناسبات جهانی فعال باشد.»
تعبیری که او به کار برده، یادآور سخنان سعید جلیلی است. جلیلی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفت که دولت در سایه تشکیل می‌دهد. اقدام او موجب گلایه و اعتراض اصلاح‌طلبان و حامیان دولت شد. «رمزگشایی از نقشه‌های تخریبی دولت سایه» عنوان گفت‌وگویی تفصیلی با محسن هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بود که ۲۱ شهریور ۹۷ در روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، علیه دولت سایه منتشر شد. با این حال به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان اکنون دیگر از تشکیل دولت سایه حمایت می‌کنند!
جوادی حصار در بخش دیگری از این گفتگو، در همان مسیری که برخی اصلاح‌طلبان در پیش گرفته‌اند که حتماً یک صندلی برای حسن روحانی در مجمع دست و پا کنند، گفته: «طبیعی این است که آقای روحانی عضو مجمع تشخیص شود، اما اینکه او به عنوان یک چهره سیاسی منتقد و با توجه به رفتار آقای لاریجانی بپذیرد وارد مجمع شوند یا خیر یک موضوع است.»
او البته معتقد است که روحانی همچون هاشمی رفتار خواهد کرد و «نمی‌خواهد از نظام فاصله بگیرد» و در صورتی که «پیشنهاد جدی» در مورد مجمع تشخیص به او بشود، «رد نخواهد کرد.»
جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ایده تشکیل تیم و حزب و دولت سایه از سوی روحانی را رد می‌کند: «من فکر نمی‌کنم آقای روحانی از چنان شانسی برخوردار باشد که بتواند دولت در سایه را تشکیل بدهد چرا که او در زمان حضور خود در عرصه ریاست جمهوری نمی‌توانست به خوبی با وزرا ارتباط بر قرار کند. در حقیقت ایشان به دلیل غرور و تکبر خاصی که دارند قادر نیستند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند، به همین دلیل هم من فکر نمی‌کنم از شانس تشکیل دولت در سایه برخوردار باشند.» او همچنین قدرت نفوذ روحانی را هم زیر سؤال می‌برد: «از طرف دیگر ایشان از نفوذ سیاسی و اجتماعی خوبی هم برخوردار نیستند، چون آقای روحانی متأسفانه قدرت دافعه‌شان از قدرت جاذبه‌شان بیشتر است و از این نظر من فکر نمی‌کنم بتواند افراد خاصی را دور خودش جمع کند و یا اینکه از نفوذ خاصی در بین افراد جامعه برخوردار باشد و یا بتواند قدرتی را برای خود در جامعه کسب کند، به این دلیل که آقای روحانی از روزی که از مسند ریاست جمهوری کنار رفتند هیچ حضور پر رنگی ندارند تا جایی که فکر نمی‌کنید این شخص هشت سال در ایران رئیس‌جمهور بوده است».
جلالی‌زاده در خصوص آینده سیاسی که در انتظار حسن روحانی است، گفت: «من آینده‌ای جز انزوا و معذوریت برای ایشان پیش‌بینی نمی‌کنم چرا که در دوره ریاست جمهوری خود نتوانستند کاری کنند که حداقل افرادی را برای خود نگهدارند و به اصطلاح هوادارانی برای خود داشته باشند که از ایشان حمایت کنند. به همین دلیل هم من فکر می‌کنم کم‌شانس‌ترین رئیس‌جمهور در ایران فعلاً آقای روحانی است که حتی احتمال به دست آوردن پایگاه یا جایگاهی در بین مردم هم برای ایشان وجود ندارد. دلیل آن هم از یک طرف ویژگی‌های شخصیتی خودشان است و از طرف دیگر خاطرات تلخی است که مردم در زمان زمامداری ایشان داشتند. به همین دلیل هم آینده مثبتی برای ایشان پیش‌بینی نمی‌کنم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار