کد خبر: 1062291
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
نگاهی به چگونگی صعود پرسپولیس به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا
پرونده یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برای نماینده‌های ایران در حالی بسته شد که از بین سه تیم (استقلال، پرسپولیس و تراکتور) تنها سرخپوشان بودند که موفق به صعود به جمع هشت تیم برتر شدند و بعد از استقلال، تراکتورسازان نیز از رقابت‌های لیگ قهرمانان حذف شدند و تنها پرسپولیس بار دیگر به یک‌چهارم راه یافت.
دنیا حیدری

پرونده یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برای نماینده‌های ایران در حالی بسته شد که از بین سه تیم (استقلال، پرسپولیس و تراکتور) تنها سرخپوشان بودند که موفق به صعود به جمع هشت تیم برتر شدند و بعد از استقلال، تراکتورسازان نیز از رقابت‌های لیگ قهرمانان حذف شدند و تنها پرسپولیس بار دیگر به یک‌چهارم راه یافت.
 بسیاری استقلال را حریف تدارکاتی پرسپولیس در یک‌هشتم نهایی می‌دانستند، اما پرواضح بود تیمی که با پیروزی پرگل از سد الهلال عربستان می‌گذرد حریف ساده‌ای نخواهد بود، خصوصاً که نتیجه آماری این تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان و لیگ داخلی تاجیکستان نشان از تیمی داشت که تاکتیکش دفاع اتوبوسی و حساب کردن روی ضدحملات است. تاکتیکی که هر تیمی را می‌تواند با مشکل مواجه کند. هرچند پرسپولیس برخلاف حریفان قبلی مغلوب این تاکتیک تاجیک‌ها نشد و با برتری یک بر صفر به یک‌چهارم نهایی راه یافت تا نشان دهد به این راحتی‌ها نمی‌خواهد حذف شود و می‌خواهد زنده بماند.

جدایی نفراتی، چون شهریار مغانلو، کنعانی‌زادگان و نوراللهی می‌توانست دست یحیی را در تاجیکستان در پوست گردو بگذارد، خصوصاً که هر سه این بازیکنان جزو مهره‌های کلیدی و اصلی پرسپولیس چه در مرحله گروهی لیگ قهرمانان و چه در رقابت‌های لیگ برتر بودند. با وجود این یحیی یک‌بار دیگر به واسطه خلاقیت‌های فردی شاگردانش توانست گره‌ای که می‌رفت کور شود و کار باز کردنش به دندان بکشد را با دست باز کرد. اما شاید اگر یحیی تیمش را با دو مهاجم روانه میدان می‌کرد کار به پیروزی در دقیقه ۹۰ نمی‌کشید، ولی او ترجیح داد با یک مهاجم کار کند و از عالیشاه و وحید امیری در کنار تک‌مهاجم تیمش استفاده کند برای نفوذ از کناره‌ها که البته این بهترین راه برای مقابله با تیمی بود که با دفاعی چند لایه تنها تاکتیکش برای رسیدن به گل استفاده از ضدحملات است. البته رضا اسدی عملکرد خوبی داشت، اما توپ‌رسانی به پاکدل خوب نبود. با این حال تیم بعد از حضور پاکدل و آل‌کثیر بیش از قبل رو به جلو بازی کرد که همین باعث به ثمر رسیدن گل شد. شاید اگر آل‌کثیر زودتر راهی میدان می‌شد، می‌توانست با استفاده از سرعت و همچنین خلاقیت‌های فردی خود دفاع چند لایه استقلال را دستپاچه کند و به اشتباه وا‌دارد، اما این اتفاق رخ نداد تا برتری تک‌گله پرسپولیس برابر استقلال تاجیکستانی به واسطه گل دیدنی مهدی ترابی که همه را هاج و واج کرده بود رقم بخورد. هرچند رسیدن به این پیروزی با توجه به برتری مشهود آماری پرسپولیس در زمین خیلی هم دور از انتظار نبود.

یک دقیقه، درست یک دقیقه قبل از پایان وقت قانونی بازی و در شرایطی که یحیی خود را آماده وقت‌های اضافه و شاید هم ضربات پنالتی می‌کرد، بازیکنی که در دقیقه ۱۹ با دراز کشیدن پشت دیوار دفاعی سرخپوشان نظر عکاسان تاجیک را به خود جلب کرده بود، یک‌بار دیگر سوژه لنز دوربین‌های حاضر در ورزشگاه مرکزی شهر دوشنبه می‌شود و سند حذف میزبان از یک‌هشتم نهایی را امضا می‌کند، آن هم به شکلی غیرمعمول، چراکه کمتر کسی برای پاس رضا اسدی شانسی قائل بود، اما ترابی برخلاف همیشه که در چنین موقعیت‌هایی توپ را در عرض محوطه جریمه روی پای راست خود می‌آورد تا با کات داخل پا دروازه حریف را باز کند یا آن را با شوتی سهمگین بلرزاند، این‌بار برخلاف معمول با چیپی حساب شده توپ را از بالای دستان حسنوف روانه دروازه استقلال تاجیکستان کرد تا با شکستن قفل دروازه حریف چهارمین حضور پرسپولیس در جمع هشت تیم نهایی لیگ قهرمانان در فرمت جدید را رقم بزند. موفقیتی که باعث عبور پرسپولیس از رکورد سپاهان با سه حضور در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان شد.

برتری یک بر صفر مقابل استقلال تاجیکستان فرصت خوبی بود تا یحیی که برای دومین بار موفق به راهیابی به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شده است، بار دیگر شرایط بازیکنان را به باشگاه گوشزده کند: «هرچند امکاناتمان قابل مقایسه با خیلی از حریفان آسیایی نیست، اما انگیزه فوق‌العاده‌ای برای شاد کردن هواداران داریم. هرچه از سختی کار بگویم کسی نمی‌تواند آن را درک کند، فقط من می‌دانم که بازیکنانم در چه شرایطی بازی می‌کنند. آن‌ها واقعاً در شرایط سختی کار می‌کنند. لیگ ایران تعطیل بود و بازی تدارکاتی خاصی هم نداشتیم. ملی‌پوشان خود را هم در اختیار نداشتیم. چمن ورزشگاه کارمان را سخت کرده بود، از طرفی بازی کردن حریف در خانه خود و مقابل هوادارانش جو وحشتناکی را برای هر تیمی به وجود می‌آورد، اما سلاح پنهانی ما مقابل استقلال غیرت بازیکنانم بود. از باشگاه می‌خواهم قدردان این بچه‌ها باشد و از سرپرست باشگاه پرسپولیس خواهش می‌کنم تا قبل از اعزام به عربستان مطالبات اعضای تیم پرداخت شود، چراکه شخصاً کاری از دستم جز یک تشکر خشک و خالی برنمی‌آید، اما بچه‌ها به انگیزه و روحیه نیاز دارند.» 
پرسپولیس، اما تنها نماینده سه‌شنبه شب فوتبال ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی نبود و تراکتور نیز در ورزشگاه خلیفه دوحه به مصاف النصر عربستان رفت. تیمی که تنها قیمت یکی از بازیکنانش شش برابر قیمت کل نفرات تراکتور بود و همین مسئله نیز قبل از رویارویی دو تیم خبر از مصافی نابرابر می‌داد. با وجود این تراکتور که روز‌های پرتنش و پرچالشی را پشت سر گذاشته بود و به هیچ عنوان آماده‌سازی مناسبی برای این مسابقه نداشت و تنها با ۱۶ بازیکن روانه قطر شده بود، طبق آمار در دیداری تقریباً برابر با حریف تا بن دندان مسلح عربستانی یک بر صفر شکست خورد. شکستی که با توجه به شرایط تراکتور اصلاً دور از انتظار نبود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار