کد خبر: 1061822
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
ونزوئلا دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان با ۳۰۴ میلیارد بشکه است. نیاز این کشور به کمک‌های اقتصادی فرصتی را برای چین ایجاد کرده تا از منابع عظیم هیدروکربن ونزوئلا استفاده کند. این امر نمی‌تواند از سوی چین نادیده گرفته شود، زیرا در این صورت پکن می‌تواند با پیشی گرفتن از ایالات متحده به بزرگ‌ترین پالایشگر جهان و واردکننده نفت خام تبدیل شود.
وحید حاجی‌پور

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: ونزوئلا دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان با ۳۰۴ میلیارد بشکه است. نیاز این کشور به کمک‌های اقتصادی فرصتی را برای چین ایجاد کرده تا از منابع عظیم هیدروکربن ونزوئلا استفاده کند. این امر نمی‌تواند از سوی چین نادیده گرفته شود، زیرا در این صورت پکن می‌تواند با پیشی گرفتن از ایالات متحده به بزرگ‌ترین پالایشگر جهان و واردکننده نفت خام تبدیل شود.

تشنگی بی‌پایان چین برای نفت که منبع مهمی از انرژی برای اقتصاد رو به رشد آن است، پکن را وادار کرده تا به دنبال دستیابی بیشتر به منابع نفت در سراسر جهان باشد. به همین دلیل است که شرکت‌های دولتی چین تمایل خود را برای دورزدن تحریم‌های امریکا برای دریافت واردات نفت خام از ونزوئلا و ایران نشان داده‌اند.
با افزایش فشار‌ها برای به دست آوردن منابع راحت و در دسترس نفت خام، شرکت CCPC به عنوان بازیگری پیش‌رو در دور زدن تحریم‌های امریکا برای عرضه نفت خام ونزوئلا به پالایشگاه‌های شرق آسیا ظاهر شد. اهمیت این شرکت با داده‌های اخبار رویترز مشخص کرد که در ماه‌های آوریل و مه ۲۰۲۱ کشتی‌های تعیین شده از سوی CCPC بیش از یک پنجم صادرات نفت ونزوئلا را در آن ماه‌ها انجام داده‌اند. بر اساس تحقیقات رویترز، CCPC با وجود تحریم‌های واشنگتن علیه هر دو ایالت شرقی، حداقل ۱۴ نفتکش برای حمل نفت ونزوئلا و ایران خریداری کرده است. گفته می‌شود شرکت ملی نفت چین یا CNPC کارکنان خود را برای سرمایه‌گذاری در عملیات به ونزوئلا اعزام خواهد کرد، زیرا رئیس‌جمهور در حال تصویب قوانینی با هدف تسهیل کنترل خصوصی بیشتر در پروژه‌های انرژی است. رئیس‌جمهور ونزوئلا امیدوار است این قانون موجب جذب سریع سرمایه‌گذاری خارجی شود که برای بازسازی صنعت نفت ونزوئلا متلاشی شده مورد نیاز است. بدین ترتیب به کاراکاس اجازه می‌دهد اقتصاد شکست خورده ونزوئلا را بازسازی کند.
امید به چین
تا آگوست ۲۰۲۱ میزان تولید نفت ونزوئلا و شریک خارجی آن به طور میانگین حدود ۵۲۰ هزار بشکه در روز بود و حالا به ۷۲۰ هزار بشکه رسیده است. تارک الی آیسامی وزیر نفت این کشور می‌گوید، تولید نفت این کشور به ۵/۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد. تنها راه دستیابی به چنین هدف بلندپروازانه و در نهایت بازگشت تولید نفت ونزوئلا به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز، جذب سرمایه قابل توجه خارجی است. کاراکاس معتقد است برای بازگرداندن تولید به ۳ میلیون بشکه – دوران چاورز- به ۵۸ میلیارد دلار نیاز است.
با این وجود، حتی اقدامات مادورو برای ایجاد محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بین‌المللی نفتی، سرمایه قابل توجهی را برای احیای صنعت نفت جذب نکرده است. به این دلیل که تحریم‌های شدید واشنگتن به ویژه تحریم‌هایی که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ وضع و کاراکاس را از بازار‌های جهانی انرژی و سرمایه حذف کرد، مانع سرمایه‌گذاری شرکت‌های انرژی خارجی شد، در حالی که تحریم‌های ایالات‌متحده مانع سرمایه‌گذاری قدرت‌های غربی می‌شود. مطمئناً پکن از سرمایه و فناوری لازم برای احیای بخش فرسوده انرژی ونزوئلا برخوردار است. طرح یک تریلیون دلاری کمربند و جاده چین، منابع نیروی کار و فناوری قابل توجهی که در اختیار پکن است، نشان می‌دهد دومین اقتصاد بزرگ جهان تمایل خود را برای دور زدن و حتی سرپیچی از تحریم‌های ایالات متحده آماده کرده است.
افزایش سرمایه‌گذاری در ونزوئلا به پکن امکان کنترل بیشتری بر بزرگ‌ترین سرمایه نفتی جهان می‌دهد. این امر نه تنها امنیت انرژی بیشتری را برای اقتصاد تشنه نفت چین که قرار است از ایالات متحده پیشی بگیرد و به بزرگ‌ترین واردکننده جهان در پایان این دهه تبدیل شود، به ارمغان می‌آورد بلکه قدرت ژئوپلتیک چین را هم به میزان قابل توجهی تقویت می‌کند.
تمایل پکن برای افزایش نفوذ خود در امریکای لاتین در واکنش مستقیم به حضور مداوم واشنگتن در آسیا و حمایت از تایوان است و همچنین می‌تواند نفوذ چین را در امریکای لاتین، منطقه‌ای که به طور سنتی تحت سلطه ایالات متحده است، تقویت کند و به پکن امکان دسترسی بیشتری به منابع طبیعی فراوان امریکای جنوبی از جمله نفت، طلا، نقره، مس و فلزات کمیاب خاکی دهد. پکن معتقد است این امر باعث ارتقای جایگاه خود در مقابل واشنگتن می‌شود و در رقابت جاری بین دو قدرت غول پیکر اقتصادی و نظامی برتری می‌دهد.
هرگونه سرمایه‌گذاری توسط پکن در ونزوئلا، به مادورو کمک می‌کند تا تولید نفت را گسترش دهد و در نتیجه توانایی دولت ونزوئلا در مقاومت در برابر تحریم‌های امریکا را تقویت کند. اگر پکن وام‌دهنده آخرین راه باشد و سرمایه و سایر منابع مورد نیاز برای بازسازی صنعت نفت در حال ونزوئلا را تأمین کند، قدرت مادورو تقویت می‌شود، در حالی که ارزش تحریم‌های واشنگتن کاهش می‌یابد. این ضعف فزاینده مادورو است و ترس از فروپاشی دولت ونزوئلا که نیروی محرکه اقدامات یک‌جانبه اخیر با هدف ایجاد رابطه با واشنگتن و به دنبال کاهش تحریم‌هاست، این فرصتی را برای دولت بایدن ایجاد کرده که در مواجهه با ونزوئلا به دنبال راهی جایگزین باشد که پکن برای دور زدن تحریم‌ها وارد عمل نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار