برنامه‌های عاشورایی تلویزیون علاوه بر شور باید معرفت‌زا هم باشند
کد خبر: 1061700
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004SCC
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مجری برنامه «سمت خدا» با اشاره به برنامه‌های مناسبتی درباره فرهنگ عاشورایی یا اربعین عنوان کرد: باید علاوه بر شوری که ایجاد می‌شود، به مخاطب معرفت هم اضافه کنیم.

مجری برنامه «سمت خدا» با اشاره به برنامه‌های مناسبتی درباره فرهنگ عاشورایی یا اربعین عنوان کرد: باید علاوه بر شوری که ایجاد می‌شود، به مخاطب معرفت هم اضافه کنیم.
نجم‌الدین شریعتی درباره اینکه در ایام محرم و صفر غیر از برنامه‌های معمول مداحی و سخنرانی چه رویکردی می‌تواند مورد توجه برنامه‌سازان تلویزیون واقع شود، به مهر گفت: آنچه به نظرم اهمیت دارد ارتقای سطح مخاطب است، چه در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و چه در فضای مجازی یا رسانه‌های دیگر یا حتی رفتاری که باید داشته باشیم. این رویکرد باید در یک اتاق فکر و با حضور افرادی که خوش‌فکر هستند یا دغدغه دارند بررسی شود. این افراد دغدغه‌مند باید فکر کنند و ببینند در این ایام چه می‌توان کرد که علاوه بر شوری که ایجاد می‌شود، معرفت هم به مخاطب اضافه شود.
شریعتی با اشاره به یکی از برنامه‌هایش در این حوزه عنوان کرد: شبی به خاطر برنامه‌ای در باب اربعین مطالعه می‌کردم و دیدم این حوزه چقدر جای کار دارد و چه ظرافت‌ها و هنرمندی‌هایی را می‌طلبد که البته به شناخت ما هم برمی‌گردد. اربعین ابعاد معرفتی و عرفانی بسیار بالایی دارد و اگر روی این‌ها کار شود، به فرم آن هم می‌توان رسید.
این مجری برنامه‌های معارفی درباره رویکرد مناسبتی نسبت به فرهنگ اربعین و عاشورا تصریح کرد: ما غالباً همه چیز را سطحی می‌بینیم، در حالی که اربعین یا پیام‌هایی که ایام محرم و صفر دارند، صرفاً به یک بازه زمانی مشخص تعلق ندارد. آن‌ها که صاحب فکر و نظر هستند، چقدر در این حوزه‌ها کار کرده‌اند و اگر به این‌ها دقت کنیم، می‌توان فهمید که باید از سطح فراتر رفت.
وی درباره تأثیر مداحی و اهمیت شعر گفت: یک مصداق از این فعالیت‌ها نوحه و مداحی است ولی در همین مداحی هم اگر شعر‌ها عمیق باشد، می‌تواند به درک و معرفت ما کمک کند. مداحی طی زمان‌های طولانی یکی از راه‌های معرفتی بوده و مردم سال‌ها با این اشعار زلف گره زده‌اند.
شریعتی درباره قالب سخنرانی نیز عنوان کرد: در زمینه سخنرانی هم اینکه چه کسی سخنرانی کند، خیلی مهم است و فکر می‌کنم رسانه‌ها باید از سطح حرکت کنند و مخاطب را به عمق برسانند.
این مجری تلویزیون درباره تأثیر فیلم و سریال نیز بیان کرد: فیلم خیلی مؤثر است، سریال‌های فاخری مثل «مختارنامه»، «امام علی (ع)» یا «یوسف پیامبر (ع)» و دیگر آثاری که ساخته شده است و مردم به آن‌ها اقبال نشان داده‌اند، نمودی از همین تأثیرگذاری است. اگر این ساختار با همان محتوای عمیق تلفیق شود، خیلی کارساز و مؤثر است.
شریعتی افزود: زمانی در «سمت خدا» یکی از کارشناسان قرار بود موضوعی را با استفاده از آیات قرآن تفسیر کند، من هم ابتدا شعری را بر اساس مبحث مورد نظر خواندم و آن کارشناس بیان کرد که تمام بحث یک ساعته در همین چند بیت خلاصه و مطرح شد. هنر فیلم و سریال هم همین است، به ویژه برای کسانی که شاید به کتاب و تحقیق مراجعه نمی‌کنند، اما از طریق آثار مهمی مثل «مختارنامه» آن مفاهیم عمیق را دریافت می‌کنند. شاید تا قبل از «مختارنامه» کسی حتی مختار را هم نمی‌شناخت و حالا این‌ها در قالب سریال از دل صفحات تاریخ به مردم معرفی شدند.
وی در پایان اظهار کرد: این‌ها پروژه‌هایی کلان و بزرگ است و خیلی‌ها هم می‌گویند بودجه چنین آثاری وجود ندارد، اما می‌توان با همین فضا کار‌هایی در یک قسمت یا در ساختاری کوچک‌تر به تولید رساند. اصحاب امام حسین (ع) و دیگر ائمه (ع) خیلی مهجور هستند و اگر سیره آن‌ها را مطالعه کنیم، محتوایی غنی و جذاب برای تولید رسانه‌ای در دست خواهیم داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار