انتظار اردبیلی‌ها برای شنیدن سوت قطار ۱۶ ساله شد
کد خبر: 1061200
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004S48
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل – میانه به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع و عملیات آن پس از سال‌ها پیشروی در دولت دوازدهم کاملاً متوقف شد. پروژه‌ای که در کنار ۲۷ کیلومتر تونل، مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر را در مسیر آرپاچایی در دل خود جای داده است. حالا بعد از گذشت ۱۶ سال احداث راه‌آهن اردبیل – میانه و اتصال این استان به شبکه ریلی سراسری برای مردم این استان به یک رویا تبدیل شده است و اردبیلی‌ها امیدوارند در دولت سیزدهم موفق به شنیدن صدای سوت قطار در این مسیر شوند.
سمانه محمدی

سرویس ایران جوان آنلاین: عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل – میانه به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع و عملیات آن پس از سال‌ها پیشروی در دولت دوازدهم کاملاً متوقف شد. پروژه‌ای که در کنار ۲۷ کیلومتر تونل، مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر را در مسیر آرپاچایی در دل خود جای داده است. حالا بعد از گذشت ۱۶ سال احداث راه‌آهن اردبیل – میانه و اتصال این استان به شبکه ریلی سراسری برای مردم این استان به یک رویا تبدیل شده است و اردبیلی‌ها امیدوارند در دولت سیزدهم موفق به شنیدن صدای سوت قطار در این مسیر شوند.


شاید اگر به ۱۶ سال قبل یعنی زمانی که کار احداث راه‌آهن اردبیل – میانه شروع شد، باز گردیم، شور و حال مردم این منطقه وصف‌ناپذیر باشد. وقتی اردبیلی‌ها می‌دیدند با اتصال این دو نقطه علاوه بر سهولت در رفت و آمد‌ها می‌توانند تجارت و اقتصاد خود را هم رونق ببخشند. اما حالا مردم از وعده‌های مسئولان در این ۱۶ سال آن‌قدر خسته شده‌اند که دیگر نه حرفی را باور می‌کنند و نه امیدی به اتمام عملیات اجرایی پروژه این راه‌آهن اردبیل دارند. در اوایل دهه ۹۰ با اقداماتی که در اجرای این پروژه بزرگ انجام شد، مردم امید داشتند این کار به نتیجه برسد، اما در ادامه و با وجود وعده‌های مکرر دولت‌مردان در دولت دوازدهم این پروژه هرگز به اتمام نرسید و با اینکه همین کار، مهم‌ترین وعده دولت به مردم استان اردبیل بود، ولی روی زمین ماند.
هنوز معلوم نیست چرا اتمام و افتتاح این پروژه مدام به امروز و فردا موکول می‌شود. این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم از بهره‌برداری آن در پاییز امسال که یکی از سخت‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است خبر داده بود. هر چند بنا به اظهارات مسئولان کشوری و استانی اجرای راه‌آهن اردبیل- میانه در چند سال اخیر سرعت خوبی گرفته بود ولی هرگز کار به ایستگاه آخر نرسید و همین موضوع میزان نارضایتی مردم از عملکرد دو دولت قبلی را تشدید کرد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در این مورد می‌گوید: «پیشرفت پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه با تزریق اعتبارات مختلف از محل فاینانس و منابع ملی روند روبه رشدی را داشته و به نظر می‌رسد در تازه‌ترین بررسی‌ها تا آخر امسال این پروژه با تزریق اعتبار مورد نیاز آماده بهره‌برداری باشد.» داوود شایقی تصریح می‌کند: «در دولت دوازدهم و با حضور نوبخت در رأس سازمان برنامه و بودجه سعی شد تا از راه‌های مختلف منابع مورد نیاز برای این پروژه ملی اختصاص پیدا کند تا با پرداخت مطالبات پیمانکاران، روند اجرایی آن سرعت گیرد.»
وی می‌افزاید: «هر چند پروژه در سه سال اخیر سرعت گرفته و هم در بخش زیرسازی و هم روسازی حرکت‌های مؤثری در خصوص این پروژه مهم ریلی انجام شده، اما برخی از مشکلات از جمله افزایش قیمت‌ها و تورم به وجود آمده به همراه تأمین نشدن برخی از تجهیزات مورد نیاز، عملیات روساختی این پروژه را با تعلل و دیرکرد مواجه کرده است.»
چندی قبل هم که معاون وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم برای بازدید از پروژه راه‌آهن اردبیل به این منطقه سفر کرده بود، با بیان اینکه برنامه ما این است که در صورت تأمین اعتبارات لازم بتوانیم تا پایان سال جاری این پروژه را به اتمام برسانیم، گفته بود: «تاکنون نزدیک به ۲۶۰۰ میلیارد تومان در سنوات مختلف در این پروژه هزینه شده و ارزش به روز شده این سرمایه‌گذاری بالای ۷۵۰۰ میلیارد تومان است.» خیرالله خادمی ادامه داد: «در این پروژه کار‌های بسیار سنگین مهندسی در حال انجام است، نزدیک به ۳۵ کیلومتر از مسیر، تونل و گالری و نزدیک به ۵/۳ کیلومتر مسیر پل‌های بسیار بزرگ است، اگر این پروژه تأمین مالی شود، قطعاً تا پایان سال به اتمام می‌رسد، اما اگر منابع مالی متناسب با این ۱۳۰۰ میلیارد تومان تأمین نشود، قطعاً پایان این طرح تا اواخر سال بعد به طول خواهد انجامید.»
اجرای راه‌آهن اردبیل- پارس‌آباد ۱۴۰۱
احداث راه‌آهن اردبیل - میانه بعد از گذشت چندین سال انتظار با مشکلات بسیار روبه‌رو بوده و با وجود اتمام مأموریت دولت دوازدهم هنوز اجرای آن به اتمام نرسیده که برخی مسئولان خبر از ادامه احداث این خط ریلی به سمت مغان را می‌دهند، در حالی که فاز اصلی این پروژه در مراحل اتمام نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «طی مذاکره با وزیر راه و شهر‌سازی دولت سیزدهم مقرر شد عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل – پارس‌آباد از سال آینده شروع شود.» صدیف بدری ادامه می‌دهد: «مطالعات فاز اول امتداد طرح راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان انجام و اجرای آن از سال آینده پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان نیز در برنامه کاری قرار دارد.» وی بیان می‌کند: «اجرای طرح راه‌آهن اردبیل به مغان از جمله موضوعات در حال پیگیری نمایندگان و مسئولان استان است و با ادامه احداث آن تا گمرک مرزی در شهرستان بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان در واقع کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.» بدری با بیان اینکه با اتصال راه‌آهن اردبیل به مغان و رسیدن به مرز ایران و جمهوری آذربایجان در واقع شاهد تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب کشور در استان اردبیل خواهیم بود، می‌گوید: «تلاش بر این است امسال این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد از طرفی هم پیگیر هستیم اتصال خط ریلی اردبیل به شبکه ریلی جمهوری‌آذربایجان هم قطعی شود.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Sweden
|
۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
0
روحانی اینقدر هم غیرت نداشت تا حتی مثل تمام کارهای دیگرش با عملیاتی نمایشی لااقل یک سوت قطار برایشان تهیه کرده تویش فوت کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار