کد خبر: 1059549
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
منابع نزدیک به مقامات ارشد طالبان گفته‌اند که سران این گروه به دنبال تشکیل یک شورای ۱۲نفره برای اداره امور در افغانستان هستند، ولی احتمالاً حکومت را قبل از خروج نیرو‌های خارجی اعلام نخواهند کرد.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: منابع نزدیک به مقامات ارشد طالبان گفته‌اند که سران این گروه به دنبال تشکیل یک شورای ۱۲نفره برای اداره امور در افغانستان هستند، ولی احتمالاً حکومت را قبل از خروج نیرو‌های خارجی اعلام نخواهند کرد.

به نوشته فارین پالیسی، طالبان برای اداره افغانستان شورای ۱۲ نفره تشکیل خواهد داد که دیگر اسمی از جایگاه‌هایی مانند «امیر» در این شورا برده نشود و همین شورا زمام امور افغانستان را به داست خواهد گرفت. این بخشی از استراتژی طالبان برای تشکیل دولتی است که مورد قبول جامعه بین‌المللی باشد. گفته می‌شود مقامات طالبان قصد دارند به برخی از اعضای دولت سابق افغانستان پیشنهاد هدایت برخی وزارتخانه‌ها را بدهند. ملاعبدالغنی برادر، ملا محمد یعقوب، پسر بنیانگذار طالبان و همچنین خلیل حقانی یک مقام ارشد شبکه حقانی نام‌هایی است که از سوی طالبان برای این شورا مطرح شده است. مذاکرات غیررسمی در این راستا پیش‌تر از طریق یک شورای هماهنگی تشکیل شده توسط حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق، عبدالله عبدالله مقام ارشد دولت قبلی و گلبدین حکمتیار یک جنگ‌سالار سابق و مقامات پاکستانی آغاز شده است. یکی از بخش‌های طرح برای مورد قبول واقع شدن توسط جامعه بین‌الملل این است که طالبان دیگر به دنبال مجازات حامیان دولت قبلی یا حامیان حقوق زنان، حقوق بشر و آزادی بیان نخواهد بود. «مولوی محمد یعقوب مجاهد»، معاون طالبان و رئیس کمیسیون نظامی طالبان هم گفته که نبود دولت یک مشکل بوده و آن‌ها در حال رایزنی‌های جدی برای تشکیل دولت جدید هستند و این ساختار‌ها پس از تکمیل شدن در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌شود. یعقوب مجاهد به رادیو شریعت گفته دلیل تأخیر در تشکیل دولت جدید این است که سعی کنیم بسیار محتاط باشیم و هیچ‌گونه مسئله احتمالی را پس از تشکیل دولت مطرح نکنیم. وی افزود: دلیل تأخیر در اعلام دولت این است که ما بسیار تلاش می‌کنیم سیستمی را ایجاد کنیم که نتیجه همه فداکاری‌ها و سختی‌های ما باشد و آن یک دولت نماینده و پایدار برای همه هموطنان باشد. ما در حال رایزنی هستیم تا مشکلات پس از تشکیل مجدد دوباره ایجاد نشوند. با این حال، برخی منابع تأخیر شورا را به خروج نیرو‌های خارجی ربط می‌دهند. این منابع نزدیک به طالبان گفته‌اند که چنین شورایی قبل از خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان تشکیل نخواهد شد. به گزارش آریانانیوز افغانستان، آژانس خبررسانی فرانسه به نقل از یک منبع در طالبان گزارش داده است: تصمیم گرفته شده در سایه حضور یک عسکر افغانستان هرگز تشکیل دولت را اعلام نخواهیم کرد. یک منبع دیگر طالبان صحت آن را تأیید کرده است.

تفاوت طالبان با داعش، مثل پپسی و کوکا است
در حالی که طالبان اعلام کرده نیرو‌های آنان در ولایت‌های اطرف پنجشیر مستقر شدند، احمد مسعود، فرمانده نیرو‌های مردم پنجشیر می‌گوید که این منطقه را به طالبان تسلیم نخواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان روز دوشنبه در توئیترش نوشت که «مجاهدین از استقامت‌های بدخشان، تخار و اندراب در نزدیک پنجشیر مستقر شدند.» با این حال، آریانانیوز دیروز با انتشار یک ویدئو از قول گروه‌های مستقر در پنجشیر، خطاب به طالبان نوشت: «اگر جان جور می‌خواهید از حمله به پنجشیر دوری کنید.»‌امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهور سابق افغانستان در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گروه‌های تروریستی نظیر القاعده، داعش و طالبان را مشابه هم دانسته و از نبود تفاوتی بین آن‌ها و یا وجود تفاوت کم بین‌شان صحبت کرد. این سیاستمدار که یکی از آخرین اعضای دولت سابق افغانستان است که به نبرد با طالبان ادامه می‌دهد، این گروه‌ها را با دو نوشابه گازدار یعنی «کوکاکولا و پپسی» مقایسه کرد و گفت که مشابه سه گروه تروریستی ذکر شده، این نوشابه‌های پر از قند گازدار ساخت امریکا مزه یکسانی می‌دهند.
صالح اظهار کرد: به لحاظ ایدئولوژیک تفاوت بین داعش، القاعده و طالبان مثل تفاوت بین مزه کوکاکولا و پپسی است. اگر شما برچسب‌های آن‌ها را حذف کنید می‌توانید بگویید کدام یک کوکاکولا است و کدام یک پپسی؟ امرالله صالح که بعد از غنی خود را رئیس‌جمهور خوانده دیروز هم در گفت‌وگویی با مجله خبری Today هند گفت: نخواهید که افغانستان به طالبستان تبدیل شود، چون این اتفاق، نمی‌افتد. این چیزی است که طالبان می‌خواهد. ما مذاکرات را ترجیح می‌دهیم، اما باید به صورتی معنادار برگزار شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار