کد خبر: 1057751
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
همزمان با پیشروی‌های طالبان در افغانستان انجام شد
در شرایطی که طالبان با پیشروی و تصرف شهر‌های افغانستان در سودای تشکیل امارت اسلامی خود است، وزیر خارجه این کشور دیروز اعلام کرد که کابل آماده است با طالبان در ازای برخی شروط، صلح و قدرت را تقسیم کند. امریکا نیز گفته که اگر طالبان با زور افغانستان را بگیرد، حمایت بین‌المللی را از دست خواهد داد.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: در شرایطی که طالبان با پیشروی و تصرف شهر‌های افغانستان در سودای تشکیل امارت اسلامی خود است، وزیر خارجه این کشور دیروز اعلام کرد که کابل آماده است با طالبان در ازای برخی شروط، صلح و قدرت را تقسیم کند. امریکا نیز گفته که اگر طالبان با زور افغانستان را بگیرد، حمایت بین‌المللی را از دست خواهد داد.

در حالی که طالبان بار‌ها اعلام کرده که دولت کنونی افغانستان مشروعیت ندارد و باید از قدرت کنار برود، مقامات کابل تلاش می‌کنند از مسیر دیپلماتیک این گروه را در قدرت سهیم کنند. محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان روز سه شنبه در اظهاراتی به روزنامه روسی «ایزوستیا» گفت: «ما آماده همکاری با طالبان و آوردن آن‌ها به دولت هستیم. ما آماده صلح و تقسیم قدرت با آن‌ها هستیم.» وی تأکید کرد: «ما شروط زیادی نداریم. در واقع تنها یک شرط داریم و آن، این است که سرنوشت افغانستان با آزادی بیان و اراده مردم افغانستان تعیین شود و افغانستان نباید تهدیدی برای هیچ کشور دیگری باشد و نباید نیرو‌های تروریستی خارجی داشته باشیم.» وی افزود: «این تنها و مهم‌ترین اصلی است که ما در گفت‌وگوی سیاسی با طالبان بر آن تأکید داریم. دولت ما آماده است طالبان را به عنوان یکی از اجزای خود بپذیرد، به شرطی که طالبان از حمایت از تروریسم دست بردارد.» این وزیر افغان در مورد تماس برخی کشور‌ها با طالبان گفت: «ما از تلاش‌ها برای متقاعد ساختن طالبان درخصوص ضرورت صلح و حل و فصل سیاسی استقبال می‌کنیم، اما متقابلاً از تحریک طالبان برای ادامه خشونت و همکاری با تروریست‌های خارجی استقبال نمی‌کنیم.» وی خاطرنشان کرد: «آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد یک جنگ داخلی نیست و هرگز چنین نبوده و نخواهد بود. این جنگی است که توسط شبکه تروریست‌های بین‌المللی که شامل نه تنها عناصر طالبان بلکه تروریست‌هایی از منطقه آسیای میانه، چین، پاکستان و القاعده است به راه افتاده و کل منطقه را تهدید می‌کند.» پیشنهاد جدید کابل برای تقسیم قدرت در حالی است که طالبان در هفته‌های اخیر با پیشروی‌های خود توانسته ده‌ها شهر و روستا را به تصرف خود درآورد. تلاش دیپلماتیک مقامات کابل برای آوردن طالبان به میز مذاکرات صلح، در شرایطی است که برگزاری چندین دور مذاکرات بین الافغانی در خارج از افغانستان، با شکست مواجه شده است. سهیل شاهین از اعضای دفتر قطر طالبان اخیراً به خبرگزاری آسوشتیدپرس گفته است که دولت افغانستان صلح نمی‌خواهد و خواهان تسلیم شدن طالبان است و می‌خواهد به کارش ادامه دهد. وی تأکید کرده است: «تا زمانی که حکومت جدید در افغانستان روی کار نیاید، صلح در این کشور برقرار نخواهد شد.» این درحالی است که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان روز دو شنبه در سخنانی به طالبان هشدار داد که اگر در میز مذاکره حاضر نشود، نیرو‌های افغان در میدان جنگ زانو‌های این گروه را خواهند شکست. طالبان در سال‌های اخیر نشان داده که حاضر به تقسیم قدرت با دولت فعلی نیست و درصدد است با قبضه کردن کامل قدرت، امارت اسلامی خود را تشکیل دهد. طالبان خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان را فرصتی برای رسیدن به قدرت مجدد می‌داند و پیشروی‌های اخیر این گروه هم در این راستا انجام می‌شود. پیشروی‌های طالبان و کشتار غیرنظامیان در برخی مناطق نگرانی‌ها را نسبت به تشدید خشونت‌ها در افغانستان افزایش داده است.
از سوی دیگر، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان هم گفت که تأکید طالبان و دولت افغانستان بر حل مسئله این کشور از طریق نظامی سبب افزایش خشونت‌ها در ماه‌های اخیر شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، زلمی خلیل‌زاد، روز سه شنبه در سخنانی گفت: «دلیل افزایش خشونت‌ها عدم پیشرفت مذاکرات بین‌‎الافغانی است و اینکه طالبان و دولت افغانستان بیشتر بر حل نظامی بحران این کشور توجه دارند.» خلیل‌زاد تأکید کرد: «رهبران دولت و طالبان به جای اینکه فکر کنند بحران افغانستان از طریق جنگ باید حل شود، مذاکرات را جدی‌تر و با سرعت بیشتر به پیش ببرند و رسیدن به توافق را اولویت دهند.» نماینده ویژه امریکا با تأکید بر اینکه توافقنامه امریکا با طالبان، راه مذاکرات بین‌الافغانی را باز کرد، افزود: «سران افغانستان و طالبان باید از این فرصت به‌وجود آمده استفاده کنند و به جای منافع شخصی، حزبی یا گروهی، منافع افغانستان را در اولویت قرار دهند و به جنگ نیز پایان دهند.»
طالبان حمایت بین‌المللی را از دست ندهد
وزیر خارجه امریکا در سخنانی با اشاره به پیشروی‌های اخیر طالبان در مناطق مختلف افغانستان، گفت که اگر طالبان کنترل افغانستان را با زور به دست بگیرد، نمی‌تواند روی کمک‌های جامعه بین‌الملل حساب کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، دو شنبه شب گفت: «طالبان بار‌ها گفته که به دنبال یکسری مسائل است؛ به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین‌الملل و حمایت بین‌الملل، چون آن‌ها می‌خواهند رهبران‌شان به صورت آزادانه در سراسر جهان مسافرت کنند و می‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود. تا زمانی که طالبان به دنبال کنترل کشور با استفاده از زور است، هیچ‌کدام از آن‌ها محقق نمی‌شود.» وزیر خارجه امریکا همچنین هشدار داد، «هر رهبری آینده افغانستان که بدون در نظر گرفتن فراگیری و اصلاحات انجام شده در ۲۰ سال گذشته و از زمان آغاز مأموریت ناتو به رهبری ایالات متحده، این کشور را کنترل کند، از سوی واشنگتن و به احتمال زیاد متحدانش به عنوان یک «دولت منفور» شناخته خواهد شد.» بلینکن همچنین اقدامات صورت گرفته از سوی طالبان را محکوم کرد و آن‌ها را غیرقابل قبول و نگران‌کننده دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار