کد خبر: 1057209
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت لبنان گفت که تشکیل دولت قبل از فرارسیدن اولین سالگرد انفجار هولناک بندر بیروت بعید است، ولی تأکید کرده که در سریع‌ترین وقت ممکن دولت لبنان را تشکیل خواهد داد. میقاتی به حمایت حزب‌الله از خود هم اشاره کرده و گفته که «این امر توان بیشتری به من می‌دهد تا دولت خودم را تشکیل دهم.»
نجیب میقاتی در گفتگو با شبکه تلویزیونی MTV گفت که بعید می‌داند دولت قبل از چهارم ماه اوت آینده تشکیل شود. وی تصریح کرد: «ما هنوز مرحله بحث درباره اسامی را آغاز نکرده‌ایم و بعید می‌دانم تا قبل از چهارم اوت دولت تشکیل شود.»‌میقاتی خاطرنشان کرد که برای تشکیل دولت، خود را مقید به روز و هفته و ماه نمی‌کند و تلاش خود را برای تشکیل آن در سریع‌ترین زمان ممکن به‌کار خواهد بست. میقاتی گفت که مخالف کناره‌گیری «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل از تشکیل دولت در نیمه ماه جاری میلادی بعد از گذشت ۱۱ ماه از مأمور شدنش برای تشکیل این دولت بوده است: «من و حریری یکی هستیم.»‌نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت لبنان همچنین گفت که حزب‌الله نظیر سایر جریان‌های سیاسی مرا معرفی کرد و این امر توان بیشتری به من می‌دهد تا دولت خودم را تشکیل دهم. پیش از این «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اعلام حمایت قاطعانه از میقاتی گفته بود که ما از نخست‌وزیری نجیب میقاتی حمایت کردیم و برای این کار خود نیز دلایل متعدد داشتیم. معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: ما حمایت از میقاتی را یک اقدام جسورانه و شجاعانه از سوی حزب‌الله می‌دانستیم. اولویت حزب‌الله تشکیل هرچه سریع‌تر دولت است. وی افزود: بر همین اساس، حزب‌الله لبنان از هر عاملی که منجر به تشکیل دولت شود حمایت می‌کند. پیش از میقاتی نیز ما از نخست‌وزیری سعد حریری حمایت کردیم تا هرچه سریع‌تر دولت تشکیل شود. با این حال، استعفای او باعث شد از گزینه میقاتی پشتیبانی کنیم.
انفجار بیروت جنایت عصر است
میقاتی در بخش دیگری از گفتگو با MTV، از تفاهم و همکاری کامل بین خود و میشل عون رئیس‌جمهور لبنان سخن گفت و تصریح کرد: «مأموریت ما نجات دادن لبنان است و ما در خصوص معیار‌ها و کنار نگه داشتن نکات اختلافی توافق داریم و باید اسامی مورد قبول مردم را مطرح کنیم و در خصوص امکان انجام اصلاحات در کشور امید بدهیم.» او همچنین خواهان حمایت از تحقیقات بازپرس قضایی در پرونده انفجار بندر بیروت شد و این انفجار را «جنایت عصر» خواند و گفت: «من خواهان برداشته شدن همه مصونیت‌ها در این ارتباط هستم.» در انفجار چهارم اوت یک سال پیش در بندر بیروت بیش از ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۶ هزار نفر زخمی و حدود ۳۰۰ هزار نفر از خانه‌های خود آواره شدند. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در سخنانی به قاضی غسان عویدات، دادستان کل کشورش اعلام کرد که آماده است درصورت درخواست بازپرس قضایی پرونده انفجار بندر بیروت در دادگاه حاضر شود و اظهاراتش را در این باره مطرح کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار