کد خبر: 1057204
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
حسین فصیحی

نقل است مردی خری چابک داشت که هر روز سوار بر آن راهی مزرعه‌اش می‌شد. یک روز صبح که به طویله رفت متوجه شد حیوان تلف شده است. او برای خرید خری تازه به پول نیاز داشت بنابراین فکری به ذهنش خطورکرد. تصمیم گرفت یک مزایده برگزار کند. در آگهی مزایده اعلام کرد خر چابکش را به یک سکه می‌فروشد. از آنجا که قیمت خر خیلی ارزان اعلام شده بود، مزایده با اقبال زیادی مواجه شد و شرکت‌کنندگان سکه‌ها را به حساب او واریز کردند. سرانجام روز موعود فرا رسید و مزایده برگزار شد و برنده مشخص و به شرکت کنندگان معرفی شد. بعد از آن مردی که در مزایده برنده خر شده بود همراه صاحب خر به طویله رفت تا حیوان را تحویل بگیرد و آن جا بود که متوجه شد حیوان تلف شده است. صاحب خر به رسم وظیفه سکه‌ای که برنده مزایده به حساب او واریز کرده بود را به او بازگرداند و این‌گونه همه در کمال رضایت راهی خانه‌هاشان شدند غافل از اینکه تنها برنده مزایده صاحب خر بود که با خری مرده پولی کلان به جیب زده بود.
عده‌ای از زندانیان از چند سال قبل اوقات فراغت‌شان را در زندان با کلاهبرداری میلیاردی از مردم سپری می‌کنند. در این شیوه متهم که مهارت بسیاری در روابط عمومی دارد از داخل زندان به صورت تصادفی با شماره‌ای تماس برقرار می‌کند و مژده می‌دهد که وی در قرعه‌کشی رادیو جوان برنده خوش حسابی شده‌است. متهم به این شیوه قربانی خودش را تطمیع می‌کند و سپس فریب می‌دهد و با وعده واریز کردن جایزه نقدی او را پای دستگاه عابربانک می‌کشاند و از پشت تلفن موجودی حسابش را به شماره حسابی که در اختیارش می‌گذارد واریز می‌کند. البته فرد زندانی همدستانی بیرون از سلولش دارد که پس از واریز شدن پول، به سرعت آن را به حساب‌های دیگر منتقل کرده و آن را برداشت می‌کنند. متهمان این دسته از پرونده‌ها تماس‌هایشان را با مردم شهر‌های مختلف برقرار می‌کنند تا امکان پیگیری شکایت برای شاکیان سخت یا مقدور نباشد. آن‌ها از کارت‌های عابربانک اجاره‌ای استفاده می‌کنند و پول را در کارت‌های مختلف جابه‌جا می‌کنند تا دشواری پیگیری کردن آن برای شاکیان مضاعف شود. آن‌ها از این راه پول‌های کلان میلیاردی به جیب می‌زنند و اگر هم کسی پیدا شود و کفش آهنین به پا کند تا بخواهد به پولی که از حسابش برداشت شده‌برسد تصور می‌کنید که چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ مثلاً مجرمی که پنج‌میلیارد تومان به این شیوه برداشت کرده در صورتی که با شکایت برداشت ۲۰۰‌هزار‌تومانی مواجه شود مثل صاحب خر، مبلغ واریز شده را به او باز می‌گرداند و رضایت او را هم جلب می‌کند و با پول افسانه‌ای که به حسابش واریز شده عشق می‌کند. البته این شیوه فقط از سوی برخی زندانیان اجرا نمی‌شود و گروه‌های گسترده‌ای از مجرمان را در بر می‌گیرد که بیرون از زندان مشغول کسب و کار به این شیوه هستند.
‌کسب درآمد نجومی مجرمان شیوه‌های دیگری را هم شامل می‌شود. از جمله اینکه بسیاری از افراد فریبکار با جست‌وجو در سایت‌های دیوار و شیپور، پیامکی برای آگهی‌دهندگان ارسال و از آن‌ها می‌خواهند مبلغ هزار تومان برای حق عضویت به صورت اینترنتی از طریق لینکی که برایشان ارسال شده واریز کنند. مشتریان سایت هم به دلیل ناچیز بودن مبلغ روی لینک مورد نظر کلیک می‌کنند و از این طریق به سایت جعلی هدایت می‌شوند. آن‌ها لحظاتی بعد از اینکه اطلاعات کارت بانکی‌شان را وارد می‌کنند متوجه می‌شوند که همه موجودی حسابشان برداشت شده است.
‌کلاهبرداری با ترفند ارسال پیامک سامانه ثنا قوه‌قضائیه شیوه‌مرسوم این روز‌های مجرمان سایبر است. آن‌ها با ارسال پیامک «اطلاع از متن شکواییه قوه قضائیه» از شهروندان درخواست مبلغ ناچیز عمدتاً ۱۰‌هزار تومان می‌کنند. مجرمان سایبر به این شیوه قربانیان پرونده را به درگاه جعلی هدایت کرده و بعد از اینکه فرد اطلاعات کارت بانکی‌اش را وارد کرد موجودی حساب او را برداشت می‌کنند.
‌درخواست پول به شیوه بیعانه یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم کلاهبرداری از مشتریان سایت شیپور و دیوار است. در این شیوه افراد کلاهبردار کالای مورد نظرشان را به قیمت پایین در سایت آگهی می‌کنند. وقتی مشتری از قیمت خیلی مناسب آن مطلع می‌شود با فروشنده تماس می‌گیرد. بعد از توافق بر سر قیمت خریدار مبلغی را به عنوان بیعانه به شماره کارتی که فروشنده در اختیارش گذاشته واریز می‌کند تا در محل قرار کالا را تحویل بگیرد، اما وقتی فروشنده دیگر به تماس‌های خریدار جواب نمی‌دهد مشخص می‌شود که کلاهبرداری صورت گرفته‌است. عمده قربانیان این پرونده‌ها وقتی از وضعیت دشوار طرح شکایت و مصائب آن باخبر می‌شوند عطای پولشان را به لقای آن می‌بخشند و این همان چیزی است که فقط به کام مجرمان است.
مجرمان به شیوه‌هایی که اشاره شده و شیوه‌های دیگر به راحتی در حال خالی کردن حساب مردم هستند. در جریان این پرونده‌ها در صورتی که کسی شکایتی مطرح نکند هیچ مرجع قانونی در این باره وارد عمل نمی‌شود و فرد کلاهبردار از اتاق خواب خانه‌اش سرمایه نجومی به جیب می‌زند. در مواجهه با این دست از پرونده‌ها و پس از موفقیت‌های مجرمان، پلیس به مردم هشدار و توصیه می‌کند که البته عمل به توصیه پلیس می‌تواند نقش مهمی در ناکامی مجرمان داشته باشد. یکی از نکات مهم در مورد سایت‌های دیوار و شیپور رفتار معنادار مراجع قانونی در رها کردن این سایت‌ها برای بروز اعمال مجرمانه است؛ چراکه پایین بودن سطح ایمنی سایت‌ها توانسته مهم‌ترین بستر را برای بروز اعمال مجرمانه در اختیار بزهکاران قرار دهد، بنابراین اگر می‌خواهید در دام چنین کلاهبردارانی گرفتار نشوید به این ضرب‌المثل عمل کنید که «پنیر مفت فقط در تله موش پیدا می‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار