کد خبر: 1056403
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
" یاداشت سیاسی "
هشدار به تمام سیاست ورزان ایران طالبانیسم مردم خیز همان داعش است

به گزارش خبرنگار جوان انلاین اصفهان،حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا احمدی در یاداشت سیاسی خود می نویسد، طالبان نیز با داعش تم ایدئولوژی مشترک دارند که به دو مولفه تفسیر آنها از اسلام و انکار مطلق هر گونه ابداع پس از دوران پیامبر (ص) خلاصه می‌شود. استدلال آنها این است که هر گونه انحراف از مفاهیم و احکام پیوریتنی (تقدس مآبانه) که دیگران از تفسیر قرآن و حدیث به دست می‌آورند، کفرآمیز و باید کنار گذاشته شود. داعش به اصالت مفاهیمی که از دوران پیامبر (ص) رسیده باور دارد و هر گونه تغییر در احکام و فرامین اسلامی را کفر می‌شمارد.

آنها معتقدند همان فرامینی که از سوی پیامبر (ص) اعلام شده باید مبنای پذیرش قرار گیرد. بنابراین گروه سلفی‌ها و ‏تکفیری‌ها بر این باورند که شیعیان، صوفیان و هرکس و هر گروهی که انطباقی با تفسیر آنها از اسلام نداشته باشد باید از صفحه روزگار محو شود.

از سویی دیگر داعش مدعی است که تمام اقداماتش در راستای احیای اسلام و بازگشت به شکل ناب اسلام شکل گرفته و در تلاش برای  متحد ساختن مسلمانان جهان زیر بیرق اسلام راستین و در نتیجه توسل به کرامت و عظمت مردمان تحت امرش است؛ به عبارتی در عین حال که فرامین الهی را دنبال می‌کند مدعی مشروعیت برای خشونت‌های خویش است.

*ماهیت داعش در دو جمله

اول اینکه، حامیان داعشی هنوز اسامه بن لادن را با عنوان شیخ اسامه نام می‌برند که لقبی محترمانه است. بن لادن تروریسم را سازمانی منعطف و به عنوان یک شبکه پراکنده جغرافیایی از هسته‌های مستقل می‌دانست اما داعش الزام می‌دارد که سرزمین مشروع باقی بماند و ساختار آن برای حکومت کردن از بالا به پایین باشد.

دومین مسئله مربوط به دیدگاه داعش نسبت به تعهدی کامل برای بازگرداندن تمدن به محیط قانونی قرن هفتم و در نهایت رسیدن به آخرالزمان است، آنها به شکل رمزگونه و با ایما و اشاره سخن می‌گویند تا برای غیرمسلمانان مفاهیم علوم احادیث، متون و سنت‌های صدر اسلام گنگ و نامفهوم به نظر برسد.

*مؤلفه‌های داعش

اولین مؤلفه داعش سرسپردگی و ریشه‌های آن به مرجع خود یعنی  بن لادن برمی‌گردد؛ چنان که ابومصعب الزرقاوی در ویدئویی در مورد القاعده می‌گوید.

دوم اینکه، مفهوم سرزمین در دستان داعش همان دولت اسلامی نامیده می‌شود و باید جامعه خویش را در آن سرزمین بسازد.

سومین مؤلفه به موعودگرایی داعش برمی‌گردد که ظرف یک سال از دولت اسلامی حضور و ظهور حضرت مهدی (عج) را پیش بینی می‌کردند؛ آنها ۱۲ خلیفه را مشروع می‌دانند که ابوبکر البغدادی را هشتمین آنها و دابق را مرکز ظهور معرفی می‌کنند.

چهارمین مؤلفه، مبارزه تا سر حد جان با دشمنان ایدئولوژی چه داخلی چه خارجی است.

*ویژگی های داعشیزه کردن یک منطقه

دولت اسلامی برای تکمیل تصویر جهانی اش و به خدمت گرفتن شست و شوی مغزی برنامه داعشیزه کردن جامعه را با تاکید بر منافع خلافت ، دولت سازی ، خشونت و آخرالزمان گرایی قالب بندی کرد .

در واقع سلفیزه کردن تعلیمات این گروه براساس قرآن ، مسیر نبوی و درک اسلاف صالح که نام سلفی گری هم از آن گرفته می شود .

هدف آشکار این رسالت آموزشی مبارزه با سوسیالیسم شرقی ، سرمایه داری غربی و احزاب سیاسی که نامشروع می باشد برای این گروه زیرا آنها از این رویکرد اصیل عبور کرده اند .

این گروه کتابی هم در مورد حکمرانی اسلامی با عنوان " السیاسات الشرعیه" منتشر کرده است .

در این کتاب هر شکلی از حکومت را که مبتنی بر عقل انسانی و متفاوت از قانون الهی تعریف شده خود یا تفسیر به رای خود باشد را ممنوع می سازد .

در این کتاب کارکردهای دولت اسلامی را توضیح می دهد و می گوید اسلام یک دین ، دولت ، اعتقاد و قانون است و قائل به ۵ دوره تاریخی هستند که دوره آخر از ۲۰۱۴ شروع می شود .

جا زدن متون سنتی اهل سنت به عنوان متون داعشی می تواند دولت های محلی و موسسات مذهبی را برای انتشار و پخش نسخه های جدید این آثار همراه با تفاسیری در مورد ارتباط شان در مبارزه علیه این گروه گرد هم جمع کند .

به کارگیری پیروان سرخورده داعش و برآورده ساختن نارضایتی آنها و وعده های منحصر به فردش از یک مدینه فاضله سنی در کشورهای جنگ زده عراق و سوریه به کار آمد

و در آخر سلفی های اهل سکوت تاثیرشان کم تر از سلفی های مبارز نبود اینها همان گروه های مدخلی در عربستان هستند که کنشگران سیاسی اهل سکوت محسوب می شدند و محمد ناصرالدین الآلبانی طیفی از این مدخلیون را گرد هم آورد

ایران اگر اهل سکوت در برابر طالبان باشد با القاعده و آلبانی در رویکرد داعشیزه کردن و سلفی کردن منطقه فرقی نمی کند .

از این رو سیاست عملکرد نظامی و رسانه‌ای طالبان تم مشترکی با القاعده دارد، آنها در زمینه حاکمیت شورای نظامی و مشورتی طالبان و سپس هم‌پیمانی و هم کاسه شدن با داعش و دولت اسلامی ضد مدرنیته اشتراکات فراوانی دارند. خلافت طالبان کم از خلافت دیکتاتوری ملبّسین به دیانت، خون‌خواران خون در شیشه کن مردم مثل قذافی، اخوان، مبارک ندارد.

باید احتیاط را شرط عقل دانست تا از داعشیزه کردن شرق ایران بکاهیم و بر تقدس مآبی مُهر بطلان بزنیم.

اگر چند روز پیش صدای آیت الله صافی گلپایگانی نسبت به این گروه طالبانیسم به آسمان شده نشانه خوبی ست ولی با یک گل بهار نمی شود .

 

 

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
2
3
عالی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار