کد خبر: 1055852
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱

رپورتاژ آگهی/ رزین ماده‌ای شیمایی و چسبناک است که از دو جزء تشکیل شده است و به همراه هاردنر یا همان خشک کن در بازار به فروش می‌رسد. رزین سال‌های زیادی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر مصارف آن صنعتی است. در مواردی مانند لاک، جواهر، عطر، ظروف غذا، مومیایی کردن و... کاربرد دارد. رزین انواع مختلفی دارد که در بین آن‌ها رزین اپوکسی بسیار کاربردی است و در وسایل تزئینی استفاده می‌شود.

ایده به کار بردن رزین در این لوازم باعث شده است تا افراد استقبال بیشتری از آن‌ها داشته باشند. مواد رزین برای خشک شدن به هاردنر نیاز دارد و هوا خشک نیست. یعنی در معرض هوا خشک نمی‌شود و برای سخت شدن به جزء دوم خود که هاردنر است نیاز دارد. رزین دو نوع طبیعی و مصنوعی دارد که نوع طبیعی آن تشکیل شده از شیره یا صمغ درختان است که بهترین نوع آن شیره درخت کاج شناخته می‌شود. اما رزین‌های مصنوعی بسیار گوناگون هستند و در انواع رزین وینیل استر، رزین آلکیدی، رزین آکریلیک، رزین پلی استر و رزین اپوکسی وجود دارند که هر یک از آن‌ها طی واکنش‌هایی خاص و با ترکیب موادهای دیگر به دست می‌آیند.

مشکلات متداول گیربکس های اتوماتیک

شما می‌توانید با خرید رزین اپوکسی شفاف در ساخت بسیاری از قطعات تزئینی و هنری استفاده کنید. رزین در دنیای امروز به محصولی تبدیل شده است که در از آن به عنوان پوشش‌های سه بعدی در سطوح مختلف بهره می‌گیرند. از مهم‌ترین مزایای رزین می‌توان به تولید آسان و قیمت پایین آن اشاره کرد. از آنجایی که رزین از انواع مختلف و کیفیت‌های متفاوت برخوردار است، در صورت استفاده از بهترین آن می‌توان طراحی‌هایی زیبایی ایجاد کرد که در مقابل خرابی و پوسیدگی مقاومت بالایی داشته باشند.

قیمت رزین با توجه به مراحل ساخت و مواد اولیه‌ای که در ساخت وسیله مورد نظر به کار می‌رود مشخص می‌گردد. به طور معمول قیمت میزهای رزین نسبت به نوع چوبی آن پایین‌تر است. در این مطلب به نکاتی مهم و ضروری که در هنگام خرید رزین باید به آن توجه داشته باشید می‌پردازیم.

رزین چیست و چه کاربری دارد؟

رزین ماده‌ای چسبناک است که به دو روش طبیعی و مصنوعی به وجود می‌آید. ترکیبی مایع که تحت فرآیندی خاص به سطحی جامد و سفت تبدیل می‌شود. معنی لغوی رزین همان صمغ درخت است که آن را می‌توان نوعی از این مواد دانست که به طور طبیعی تولید می‌شود. این ماده قابلیت حل شدن در الکل را دارد اما در آب حل نمی‌شود.

ترکیبات رزین به طور گوناگون و بر اساس ترکیب شیمیایی مورد مصرف طبقه بندی می‌شود. رزین کاربردهای فراوان درهنر، تولید پلیمر و... دارد. به طوری که افراد یا مصرف کنندگان زیادی روزانه با این گونه محصولات سروکار دارند. با توجه به انواع گوناگون، رزین کاربردهای مختلفی در بسیاری از صنعت‌ها دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

کارهیای هنری و زیورآلات

کف‌پوش‌ها

صنعت ساخت رنگ

صنعت ساختمان سازی

صنایع ساخت اتومبیل و کشتی

و...

برای خرید یک رزین مناسب و مؤثر به چه مواردی باید توجه کرد؟

میزان چسبندگی روی سطوح و مواد مختلف

مقاومت در برابر حرارت

ضخامت لایه رزین در هر بار اجرا

میزان سختی رزین بعد از فرآیند خشک شدن

رزین در چه انواعی تولید می‌شود؟

رزین‌ها به طور کلی در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارند. رزین طبیعی از گیاهان به دست می‌آید که شیره درخت کاج از بهترین‌های به شمار می‌رود. همانطور که پیش از این اشاره کردیم این ماده بسیار چسبنده قابلیت سف شدن را دارد، اما این فرآیند به مرور زمان انجام می‌شود. برخی از گیاهان دیگر وجود دارند که رزین تولید می‌کنند به طوری که این مواد هزاران سال است مورد استفاده بشر قرار گرفته است. اما انواع رزین‌های مصنوعی شامل موارد زیر می‌شود که به مزایا و کاربردهای آن‌ها پرداخته‌ایم.

مشکلات متداول گیربکس های اتوماتیک

رزین وینیل استر

وینیل استر رزینی ترموست است که از واکنش رزین اپوکسی با اسیدهای کربوکسیلیک غیر اشباع اتیلنی به وجود می‌آید. این نوع رزین از خواصی مکانیکی و شیمیایی مناسبی برخوردار است که در برابر خوردگی و هیدرولیز مقاومت بالایی دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است، زمانی که انعطاف پذیری لایه نازک رنگ از هرچیز دیگری مهم‌تر است از وینیل استر استفاده می‌شود.

رزین آلکیدی

در اکثر رنگ‌های روغنی که در بازار عرضه می‌شود رزین آلکیدی وجود دارد. رزین آلکیدی قابلیت مخلوط شدن با رزین آکریلیک را دارد و می‌توان از آن استفاده کرد. رزین آلکیدی روغنی، لایه‌ای با دوام را بر روی چوب ایجاد می‌کند و آن را در برابر رطوبت و آب مقاوم می‌سازد. بنابراین این نوع رنگ برای استفاده در سازه‌های چوبی که در معرض رطوبت و آب هستند مناسب‌تر است. یکی از نکات دیگر در رابطه با این رنگ این است که خصلتی مانند هواپذیری را ندارد، از همین رو ممکن است چوب خیس باشد و هنگامی که خشک می‌شود رطوبت خود را از دست بدهد و تاول بزند. معمولاً به جهت بازسازی چوب‌های قدیمی از این رزین‌ها استفاده می‌شود.

رزین آکریلیک

از رزین‌هایی به شمار می‌رود که در رنگ‌های محلول در آب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رزین به صورت یک لایه نازک و ضد آب بر روی چوب تشکیل می‌شود. رزین لاتکس نوع دیگر رزین آکریلیک، با ویژگی‌هایی که دارد برای استفاده بر روی چوب بسیار مناسب است. از ویژگی‌های آن می‌توان به عدم نفوذ آب و رطوب به لایه نازک تشکیل شده بر روی چوب اشاره کرد. اما این لایه‌ها ممکن است در مقابل دستگاه بخار شور که به جهت تمیز کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد، مقاومت زیادی نداشته باشند.

 رزین اکریلیک به دو گروه جداگانه تقسیم بندی می‌شود که ترموست و ترموپلاست نام دارند. رزین آکریلیک ترموست با قابلیت براقیت و حفظ آن در مقایسه با ترموپلاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از مقاومت بیشتری نسبت به ترموپلاست برخوردار است. رزین آکریلیک ترموپلاست هیچ گونه گروه فعالی ندارد و از وزن ملکولی نسبتاً زیادی برخوردار است.

رزین پلی استر

رزین پلی استر ماده‌ای است که در مجسمه‌سازی، کارهای صنعتی و تولید سنگ مصنوعی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رزین از ترکیب اسیدهای آلی و الکل‌های چندعاملی تشکیل می‌شود. اسیدهای آلی مورد استفاده در این رزین شامل فتالیک انیدریک و مائیک انیدریک می‌شوند. در صورت مخلوط شدن پلی استر با هاردنر (خشک کن) حرارت آن بالا می‌رود و شکل ژله‌ای به خود می‌گیرد و سپس سخت می‌شود.

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی از دسته رزین‌های مصنوعی محسوب می‌شود و آن را می‌توان از رزین‌های دو جزئی نام برد که شامل پایه رزینی و هاردنر می‌شود. دو جزئی که لازم است به میزان مشخص و بر اساس فرمولاسیون و کاربردی که دارد با یکدیگر مخلوط شوند و بر روی یک سطح یا قالب استفاده شود. این رزین کاربردهای فراوان دارد، به طوری که در تقویت، ترمیم و مقاوم سازی انواع مختلف سازه‌ها، ساخت قاب‌های مستحکم و به خصوص تولید محصولات کامپوزیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مزایای رزین اپوکسی مقاومت بالا و خاصیت چسبندگی بسیار زیاد آن به شمار می‌رود. همچنین عایق الکتریکی بالایی است که از آن به طور گسترده در تولید انواع قطعات الکتریکی مانند ژنراتورها در صنعت برق استفاده می‌شود.

مهم‌ترین مزایای رزین اپوکسی

سهولت در استفاده

مقاوم در برابر عوامل محیطی

استحکام و مقاومت کششی، فشاری و خمشی بسیار بالا

امکان استفاده در بسیاری از مواد و مصالح گوناگون

پایداری ابعادی

عایق عالی الکترسیته

و...

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار