کد خبر: 1055551
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم توسعه نیروگاه‌ها در دولت تدبیر گفت: به گفته مسئولان وزارت نیرو قرار بود شرکت‌های خارجی تا ۱۵ هزار مگاوات در صنعت نیروگاهی ما سرمایه‌گذاری کنند، اما بعد از خروج ترامپ از برجام این شرکت‌ها شامل شرکت‌های چینی و ژاپنی نیز قرارداد‌های توسعه بخش نیروگاهی را لغو کردند.

مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم توسعه نیروگاه‌ها در دولت تدبیر گفت: به گفته مسئولان وزارت نیرو قرار بود شرکت‌های خارجی تا ۱۵ هزار مگاوات در صنعت نیروگاهی ما سرمایه‌گذاری کنند، اما بعد از خروج ترامپ از برجام این شرکت‌ها شامل شرکت‌های چینی و ژاپنی نیز قرارداد‌های توسعه بخش نیروگاهی را لغو کردند.
روح الله احمدی در گفتگو با مهر درباره چالش‌های صنعت برق که خود را طی ماه‌های گذشته در خاموشی‌های گسترده نشان داده‌است، گفت: بخشی از نیروگاه‌های کشور خصوصی و شبه‌خصوصی و بخشی دولتی هستند و تقریباً نیمی از برق کشور را نیروگاه‌های خصوصی یا شبه‌خصوصی تولید می‌کند.
بدهی ۵۱ هزار میلیارد تومانی!
وی در خصوص تعرفه‌گذاری اظهار داشت: تعرفه‌گذاری برق تولیدی نیروگاه‌های غیردولتی به این صورت است که در کنار قیمت تکلیفی به نیروگاه‌های غیردولتی، مابه‌التفاوت نرخ تکلیفی و واقعی هم به آن‌ها پرداخت می‌شود. مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: قیمت تکلیفی برق همان قیمتی است که دولت به مشترکان بخش‌های مسکونی، صنعتی و تجاری عرضه می‌کند که برای بخش مسکونی به عنوان مثال ۹۳ تومان به ازای هر کیلووات ساعت فروخته می‌شود؛ همچنین اختلاف بین قیمت تکلیفی و قیمت واقعی باید از سوی دولت به وزارت نیرو پرداخت شود تا وزارت نیرو این رقم را به نیروگاه‌های غیردولتی پرداخت کند. احمدی تصریح کرد: طی حدود سه سال اخیر این اتفاق رخ نداده و مابه‌التفاوت نرخ تعرفه برق دولتی و قیمت تمام شده تولید برق به نیروگاه‌ها واریز نشده‌است که سبب انباشت بدهی وزارت نیرو و دولت به نیروگاه‌ها شده‌است. وی میزان بدهی دولت به وزارت نیرو را ۵۱ هزار میلیارد تومان برآورد و تأکید کرد: نیمی از آن بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های تولید برق است که بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام شده‌است.
مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: این مطالبات باعث می‌شود برخی نیروگاه‌های غیردولتی برای تأمین مالی امور اجرایی خود به مشکل برخورد کنند. هر چند وزارت نیرو هر از گاهی تزریق مالی برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان نیروگاه‌های خصوصی انجام می‌دهد، اما اورهال سالانه نیروگاه‌ها، هزینه بالایی نیاز دارد.
اقتصاد ضعیف نیروگاه‌ها مجالی برای بازپرداخت وام ارزی باقی نگذاشت
احمدی با بیان اینکه بخش عمده نیروگاه‌های خصوصی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی تأمین مالی شده، بیان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها به صورت ارزی بوده و سرمایه‌گذار باید اقساط آن را به صورت ارزی به صندوق توسعه برگرداند، اما وقتی تزریق مالی مابه‌التفاوت نرخ تکلیفی و واقعی به نیروگاه‌ها انجام نشود، نیروگاه‌ها پولی برای بازپرداخت تسهیلات اخذ شده ندارند.
وزیر نیرو در ابتدای برنامه ششم از اجرای قانون شانه خالی کرد!
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: دولت بر اساس قانون برنامه ششم مکلف است سالی ۵ هزار مگاوات به تولید برق اضافه کند، اما وزیر نیرو در سال ۶۹ می‌گوید من قصد ندارم نیروگاه جدید بسازم، در حالی که این تکالیف بر اساس توسعه اقتصادی سال‌های آینده طراحی و برنامه‌ریزی شده‌است. مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: به جای دستیابی به رقم تولید ۲۵ هزار مگاوات ساعت برق جدید در سال‌های اخیر تنها ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاوات ساعت برق به مجموع تولیدات نیروگاه‌ها افزوده شده‌است.
دولت برای توسعه نیروگاه‌ها معطل برجام شد
مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اینکه چرا وزارت نیرو برای خاموشی‌ها در سال‌های گذشته فکری نکرده‌بود، گفت: در جلساتی که با مسئولان وزارت نیرو داشتیم، عنوان می‌کردند در دوره برجام شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی مذاکره داشتند و به توافقات خوبی دست یافتیم. وی ادامه داد: به گفته مسئولان وزارت نیرو قرار بود شرکت‌های خارجی تا ۱۵‌هزار مگاوات در صنعت نیروگاهی ما سرمایه‌گذاری کنند، اما بعد از خروج ترامپ از برجام این شرکت‌ها شامل شرکت‌های چینی و ژاپنی نیز قرارداد‌های توسعه بخش نیروگاهی را لغو کردند. احمدی تأکید کرد: بعد از سال ۹۷ وزارت نیرو تحرکی برای هدایت سرمایه‌گذاری‌های داخلی به بخش نیروگاهی انجام نداد و حتی همان سرمایه‌گذاری‌هایی هم که انجام شده‌بود با عدم پرداخت مابه‌التفاوت نرخ تکلیفی و واقعی برق از سوی وزارت نیرو مواجه شد.
هزینه برق برای مصرف‌کننده ایرانی، کمتر از یک سنت؛ در دیگر کشور‌ها ۸ سنت
مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اهمیت انتقال یارانه‌های پنهان بخش انرژی به سمت یارانه‌های آشکار و همچنین واقعی‌سازی قیمت‌ها توضیح داد: یکی از علل عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، ارزان بودن انرژی در کشور است و در صورت محاسبه ارزی آن هر کیلووات ساعت کمتر از ۱/۰ سنت به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. در حالی که در کشور‌های دیگر بین ۴ تا ۸ سنت مصرف‌کننده هزینه برق پرداخت می‌کند. وی یکی دیگر از یارانه‌های پنهان بخش انرژی را محاسبه ۱۰ تومان به ازای هر متر مکعب گاز تحویلی نیروگاه دانست و افزود: این یارانه‌ها سبب می‌شود تا حرکت نیروگاه‌ها به سمت استفاده از تکنولوژی جدید، صرفه‌جویی در مصرف و افزایش بهره‌وری کند شود. وی درباره اینکه آیا امکان واقعی‌سازی تعرفه‌ها به صورت ناگهانی و دفعتی وجود دارد، گفت: امکان چنین کاری وجود ندارد و دهک‌های پایین جامعه از واقعی‌سازی قیمت برق متضرر خواهند شد، بنابراین اگر به عنوان مثال قیمت تمام شده در هر کیلووات ساعت ۳۰۰تومان باشد و دولت از مصرف‌کننده ۹۰ تومان دریافت کند با سه برابر کردن ناگهانی قیمت برق بسیاری از خانوار‌ها آسیب می‌بینند، بنابراین باید واقعی‌سازی نرخ برق پلکانی بوده و بر اساس میزان مصرف از خانوار‌ها دریافت شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
0
دروغ شاخدار!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار