کد خبر: 1052589
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
سرمقاله مدیرمسئول
 انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ایران به تعبیر اهل جبهه در میانه آتش برگزار شد.
دکتر عبدالله گنجی

 انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ایران به تعبیر اهل جبهه در میانه آتش برگزار شد.

اینکه میزان مشارکت مطلوب است یا خیر بدون توجه به ملاحظات و مقتضیات زمان قابل درک نیست. قطعاً رأی ریاست‌جمهوری را نباید با مجلس مقایسه کرد که اگر این بود، نسبت به ۱۳۹۸ رشد داشته‌ایم، بلکه باید با ریاست‌جمهوری قبل مقایسه کرد و کاهش حدود ۲۰ درصدی مشارکت را پذیرفت.
از عوامل کاهش مشارکت کرونا عاملی مهم بود که ۲۸ درصد مردم معتقد بودند احتمالاً به خاطر آن شرکت نمی‌کنند. فشار‌های اقتصادی و معیشتی عامل مهم دیگری است. علاوه بر این دو عامل کلیدی، بسیج جهان غرب و اپوزیسیون نیز بی‌تأثیر نبود. ردصلاحیت‌ها کمترین تأثیر را داشت چراکه در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ که مرحوم هاشمی و احمدی‌نژاد تأیید صلاحیت نشدند، مشارکت کاهش نیافت. حال نیز امثال جهانگیری و لاریجانی بالاترین رأی منفی را در نظرسنجی‌ها داشتند (هر کدام حدود ۳۹ درصد)، بنابراین از اول رأی‌آوری آنان جدی برآورد نمی‌شد. تساهلاً اگر غیبت همه این افراد را مؤثر در رأی بدانیم، باید آن را در درون رأی باطله جست‌وجو کنیم. اما محور‌های زیر را باید در تحلیل این رأی از ذهن دور نداشت:
۱- به‌رغم فشار‌های اقتصادی، کرونا، جنگ روانی و تحریم بخشی از اصلاح‌طلبان باید مشارکت را مطلوب دانست که اگر این عوامل نبودند، باید برای درک کاهش مشارکت به شاخص‌های دیگری رجوع می‌شد.
دشمن در تحلیل کاهش مشارکت صرفاً «عناد» را عامل اصلی می‌داند. حال آنکه عناد با نظام طبق نظرسنجی‌های خارجی ۵ درصد و طبق نظرسنجی‌های داخلی ۸ درصد است، بنابراین حد فاصل بین ۹۵ درصد تا ۵۰ درصد را باید در عوامل نارضایتی اقتصادی و بیماری کرونا تحلیل کرد.
۲- رأی به رئیسی نشان می‌دهد به‌رغم تخریب گسترده روحانیت در سال‌های اخیر همچنان این قشر معتمدترین نزد مردمند. از سال ۱۳۶۰ که امام اجازه ورود روحانیت را به عرصه اجرایی صادر کرد، مردم ۹ بار به رئیس‌جمهور روحانی رأی دادند و صرفاً دو بار به غیرروحانی گرایش یافتند و این در حالی بود که ابتدا او را نیز در تراز روحانیت می‌دیدند. به‌رغم حضور و وجود کت شلواری‌های متخصص، همچنان روحانیت در اولویت انتخاب مردم است و دشمنان و سکولار‌ها در تحلیل مردم‌سالاری در ایران نباید این رویکرد مردم ایران را گم کنند.
۳- برخی اصلاح‌طلبان که هیچ حد و مرزی برای ابراز کنایه به مشروعیت نظام ندارند، در طول انتخابات از تعابیری مانند «مهندسی انتخابات»، «تحمیل یک نفر» «نابودی جمهوریت»، «انتصابات» و «حکومت اسلامی» نام بردند. حال آنکه میزان رأی آقای رئیسی قبل از تأییدصلاحیت‌ها در مقایسه با کسانی که تأیید نشدند، موجود است. مردمی که به آقای رئیسی رأی دادند، نباید مورد توهین واقع شوند. مگر با زور سرنیزه به سوی شخص هدایت شدند؟ آنان نیز می‌توانستند مانند بقیه راه‌های دیگری را دنبال کنند. مگر فرصتی که برای دادن رأی باطله، رأی به کاندیدای دیگر و عدم مشارکت در اختیار دیگر رأی‌دهندگان بود، برای ۱۸ میلیون نفری که به رئیسی رأی دادند، فراهم نبود؟ اتقوالله یعنی همین.
۴- رأی جناب همتی نشان داد از خاتمی تا سروش و ۱۶ حزب اصلاح‌طلب هیچ تأثیری بر مشارکت نداشته‌اند. این نشان می‌دهد اگر جهانگیری هم حضور داشت، چفت و بست وی با دولت مستقر شرایط را بدتر می‌کرد، بنابراین یا مردم پذیرفته‌اند که اصلاح‌طلبی در مسیر اولویت‌های آنان نیست یا رقیب توانسته است با اثبات خود این گزاره را در ذهن جامعه معتبر نماید.
۵- این رأی در سخت‌ترین شرایط موجود به صندوق ریخته شد که نشان از قدرت بسیج‌گری نظام جمهوری اسلامی دارد. جنگ «تحریم – مشارکت» شاخص اصلی انتخابات ۱۴۰۰ بود، اما می‌توان با تجزیه کسانی که رأی ندادند، تأثیر دشمن را کم‌اثر یافت. بالاخره مردم - و حتی کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند - می‌دانند که پول و رسانه سعودی صلاحیت نقد مردم‌سالاری را در ایران ندارند و تبلیغات آنان را توهین به هر ایرانی می‌دانند.
۶- انتخابات در کشور ما به جهت روانی – اجتماعی پرهزینه است که حاکمیت باید علل آن را احصا و لحاظ کند. جدال جمهوریخواهی عرفی با جمهوری اسلامی بخشی از این کارزار است، اما بخش دیگر آن قانع نشدن نخبگان از علل ردصلاحیت‌هاست.
ممکن است شورای نگهبان اشتباه کند، اما ریگی به کفش ندارد که اگر داشت، باید یک اصولگرا و پنج اصلاح‌طلب را تأیید می‌کرد، اگر قانون اجازه اقناع اجتماعی را نمی‌دهد، باید برای اصلاح آن اقدام کرد. عدم‌اقناع نیرو‌های مؤمن به انقلاب و کسانی که حاضرند همه جان، مال و آبروی خود را فدای انقلاب اسلامی کنند، شاخصی است که می‌تواند به اصلاح قوانین و روند‌ها منجر شود. پذیرش تعبدی تصمیمات در دهه‌های اخیر تا حدودی کاهش یافته و پذیرش علل تصمیمات به روش اقناع و استدلالی رشد کرده است. نظام سیاسی ما باید متناسب با این تغییر ذائقه قوانین و روش‌ها را اصلاح کند.
۷- آقا محسن بر شعار‌های ملموس اقتصادی - معیشتی متمرکز شد، اما نتوانست آن را در ذهن ملت معتبر کند. شاید بتوان این موضوع را به صورتی دیگر نیز درک کرد و آن اینکه صرفاً شعار‌های اقتصادی جذابیت ایجاد نمی‌کند. مردم خصایص و شعار‌های دیگر را نیز در کنار معیشت به صورت ترکیبی مدنظر قرار می‌دهند.
۸- این انتخابات و نتیجه آن، آزمون سخت نیرو‌های مؤمن انقلاب اسلامی است. در این چهار سال همه مدعیات آنان ورق خواهد خورد و در نمایشگاه ملت آبدیده خواهد شد، هیچ فرصتی برای خوشحالی و ماه عسل نیست، باید سریعاً اولویت‌ها را شناخت و در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به آن اقدام کرد و‌گرنه مردم با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌اند.
۹- تردیدی نیست که نگرش حاکم بر دولت رئیسی، دولت «انسجام ملی» خواهد بود و رسانه‌های اصلاح‌طلب زودتر از دیگران به این مهم پی بردند. دولت جدید اگر چه فکر و نگرش اصلاح‌طلبان را در تراز انقلاب اسلامی و اندیشه سیاسی امام نمی‌داند، اما قبول نداشتن، مانع به رسمیت شناختن آنان نخواهد شد.
۱۰-تیم عمیق، منسجم، کاردان و غیراحساسی می‌تواند بار ملت را بهتر حمل کند و بارقه‌های امید را در چشمان ملت نمایان کند. تحلیل اعتقادی گرایش مردم در این شرایط سخت را نیز نباید از نظر دور داشت که تحلیل آن را به خوانندگان محترم می‌سپارم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
2
3
سلام وخسته نباشید. بسیارخوشحالیم از پیروزی جبهه انقلاب. انشاالله همیشه موفق باشند.اززحمات آقای گنجی و همکاران ایشون سپاسگذارم
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
0
ده بندی که جناب گنجی بر شمردند حاکی از معضلات و مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نیست و از طرفی قراموش نگردد که در واقع برخی از مردم به سلیقه شورای نگهبان رای دادند وگرنه جناب رییسی توانایی درک موارد اقتصادی و سیاست های داخلی و خارجی را ندارد و این در مناظره ها کاملا مشهود بود.
حالا میگوییم کار تمام شده و جناب رییسی رییس جمهور شده و مابقی باید قبول نمایند که سکاندار جدیدی امده است.
اما ایا دولت جدید از کدام افراد در شکوفایی اقتصاد و اشتغال و غیرو میخواهد و میتواند استفاده نماید. اگر بر مبنای تجربه باشد که متاسفانه تجربه داران دولت نا کارامد روحانی با انبوحی از تخریب و فساد و رانت روبرو است . بنبراین جناب رییسی جه باید بکند؟
بهترین راه این است که راهکار هایبرخی کاندید ا ها را بفوریت در دستور بررسی قرار دهد . البته راهکارهای فقط جناب قاضی زاده و محسن رضایی و همتی که قطعا از میان انها نکات بدرد بخوری حاصل خواهد شد.
از نظر اینجانب دولت جدید اقای رییسی نباید از هیجکدام از وزیران دولت نالایق و تخریب گر روحانی استفاده کند . در ابتدا باید اولویت را بروی اقتصاد و اشتغال و امور خارجه قرار دهد که قطعا افراد و اساتید دانشگاهی و اقتصاد دانان و حتی دانشجویان امور خارجه میتواند راهگشا باشند.
متاسفانه مجلس کنونی هم به گونه ای بیمار و نالایق است که بتواند کمکی در این زمینه برای جناب اقای رییسی داشته باشند. در مجموع اقای رییسی میتواند ظرف یکسال این وضعیت نابسامان را اماده شکوفایی کند
محمد‌
|
Germany
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
0
با سلام ، پیش از هر چیز باید از دقت نظر و تحلیل دقیق و منطقی مقاله جناب آقای دکتر گنجی که از زاویه براورد کمیتی و کیفیتی انتخابات ریاست جمهوری موشکافانه صورت گرفته است تشکر ویژه کرد ،اما بعد ،،، موضوع که در این روزها خوشحالی جبهه مردمی انقلاب را افزایش داده است موفقیت جناح اصولگرایان است چرا که بعد از مدت ها سرنجام صاحبان قدرت در این طیف از جامعه موفق شدند به فصل مشترک ایدئولوژیک خود بهتر از گذشته دست یابند و با اتحاد بیشتر بر رقبای اصلاح طلب خود چیره شوند، برای تداوم و ادامه این راه رجعت به مانیفست اصولگرایی که اطاعت محض از رهبری و ولایت و دفاع همه جانبه از جمهوریت نظام اسلامی است لازم تر و واجب تر از قبل بنظر می آیید، متفکران و عاقلان این جناح نبایدفراموش کنند که اصولا اصولگرایی لااقل در بین نخبگان منتصب آرام آرام بسمت راست میانه کشیدهد شده است و این رو اصولگرایان واقعی جامعه اسلامی ایران لااقل برای مدتی بدون پایگاه شده بودند و خواسته های آنان‌به آرامی در توفان تمایل ات راست میانه تبدیل به جریان شبهه روشن فکری شده بود ،در نتیجه می طلب که هر چه سریعتر از این فرصت عالی بدست آمده استفاده کرد و اصول گرایی را به اصل و ریشه خود باز گرداند . والسلام .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار