دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور با بیان اینکه در حمل کالای اساسی از بندر امام خمینی (ره) دو مشکل عمده وجود دارد که دولت توجهی نکرد، گفت: مشوق «سوخت بیشتر» و «لاستیک ارزان» تا زمانی که این دو مشکل رفع نشود، تأثیرگذار نیست.
احمد کریمی در گفتگو با فارس گفت: ناوگان حمل بار جادهای از نظر تعداد مشکلی ندارد، اما از نظر کیفیت فرسوده است و نمیتواند بهرهوری مناسبی داشته باشد و قطعاً در حد بهرهوری ناوگان روزِ اروپا نیست، این کامیون پس از آنکه یک بار را از بندر امام خمینی (ره) به مقصد منتقل میکند، به علت فرسودگی باید پنج روز در تعمیرگاه سرویس شود، در حالی که در همین پنج روز میتوانست باری دیگر را جابهجا کند، اما، چون باید به تعمیرگاه برود، همان کرایهای را که هم بابت حمل کالا دریافت کرده است، هزینه تعمیرگاه میکند. دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور اضافه کرد: اگر یک دستگاه کامیون ماهانه ۱۰هزار کیلومتر و سالی ۱۲۰هزار کیلومتر تردد کند، از نظر ما ایدهآل (مناسب) است، اما ناوگان ما به دلیل فرسودگی این امکان را ندارد.
وی درباره ارائه سوخت تشویقی (۳۰درصد بیشتر از میزان سیر) به کامیونهایی که در مسیر بندر امام خمینی (ره) و استان خوزستان تردد کنند، گفت: این سهمیه سوخت تشویقی به نظر من هیچ مشوقی محسوب نمیشود، من به عنوان کامیوندار فقط سوخت مورد نیاز خود را برای تردد کامیونم لازم دارم، سوخت هم با قیمت آزاد نمیخواهم، سوخت بیشتر هم نمیخواهم، قرار نیست از محل سوخت بیشتر، درآمد بیشتری اخذ کنم یا سوخت با قیمت لیتری ۳۰۰ تومان دریافت کنم و لیتری ۳ هزار تومان بفروشم، فقط برای ما مهم است سوخت کامیون تأمین باشد، سوخت کامیون هم که بر اساس کارکرد و سیر مشخص و تأمین میشود، بنابراین این سهمیه سوخته تشویقی عملاً چندان به درد کامیوندار نمیخورد، تشویق باید در چیزهای دیگر باشد.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور اظهار کرد: از استانهای مختلف به ما اعلام کردهاند روغن موتور موجود نیست یا بسیار گران است، همین روغن موتور با چند برابر قیمت صادر میشود، در حالی که باید اول مصرف داخل را تأمین کنند.
کریمی اضافه کرد: رانندههای ما که بار از بندر امام خمینی (ره) زدهاند روغن موتور گیرشان نمیآید و سردرگم هستند.