کد خبر: 1051445
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
بخش کشاورزی ایران سهم ۹ درصدی در تولید ناخالص داخلی، سهم حدود ۱۹ درصدی در اشتغال و سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در صادرات غیرنفتی کشور دارد.
سیداحمد هاشمی‌اشکا

آبیاری نوین، تنها راه‌حل مناسب برای حفظ منابع آبی و استفاده بهینه از آب موجود در صنعت کشاورزی است؛ سیستمی که سال‌هاست در مورد آن صحبت می‌شود اما برخی استان‌ها یا بهتر بگوییم کشاورزان سنتی نسبت به تغییر و تجهیز زمین‌هایشان به سیستم آبیاری نوین مقاومت نشان می‌دهند اما اردبیل که جزو مناطق پرباران ایران به شمار می‌آید، حالا اعلام کرده حدود 70درصد از اراضی این دشت در کشت و زرع متنوع به سیستم آبیاری مدرن و تحت فشار مجهز شده است.

بخش کشاورزی ایران سهم 9 درصدی در تولید ناخالص داخلی، سهم حدود ۱۹ درصدی در اشتغال و سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در صادرات غیرنفتی کشور دارد. این شاخص‌ها در سال‌های اخیر که موضوع کم‌آبی در استان‌های مختلف شدت گرفته بود، می‌توانست هم بر جمعیت بیکاران بیفزاید و هم درآمد بخش قابل توجهی از مردم را که در دهک‌های پایین درآمدی جای دارند، تحت‌الشعاع قرار دهد.
در اوایل دهه 90 و در شرایطی که فشار و غلبه کم‌آبی در استان‌های مختلف، کشاورزی را به سمت زوال هدایت می‌کرد، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای توانست کمک کند تا بخش کشاورزی روی پای خودش بایستد و همچنان در خدمت رشد اقتصادی ایران باشد. با اینکه هنوز برای رسیدن تا نقطه ایده‌آل در استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری فاصله زیادی داریم اما برخی استان‌ها توانسته‌اند در این مسیر گام‌های بزرگ و خوبی بردارند. از جمله اردبیل که در حال حاضر 70 درصد از اراضی خود را در کشت و زرع متنوع به سیستم آبیاری مدرن و تحت فشار مجهز کرده است. چند روز پیش که مسعود امامی‌یگانه، فرماندار شهرستان اردبیل برای بازدید از اراضی مزارع خشکه‌رود به این منطقه رفته بود، با بیان اینکه با کارهای آموزشی و ترویجی که به همت جهاد کشاورزی انجام شده است، توسعه کشت غلات دانه‌ریز و همچنین محصولات دانه‌های روغنی را در دشت اردبیل به جای سیب‌زمینی و سایر محصولات پر آب‌بر شاهد هستیم،گفت: «در حال حاضر 70درصد اراضی دشت اردبیل در کشت و زرع متنوع به سیستم آبیاری مدرن و تحت فشار مجهز شده است.»
وی این سیاست را در جهت بهینه‌سازی منابع آب یک رویکرد مناسب و مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد:« در شهرستان اردبیل بالغ بر 4هزار و 200 هکتار از اراضی به سیستم آبیاری مدرن مجهز شدند که دولت در حمایت از اجرای این سامانه نوین آبیاری 60 میلیارد تومان منابع هزینه کرده است. ضمن اینکه این طرح با قوت و قدرت ادامه دارد و ما از کشاورزان انتظار داریم با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی اردبیل برای استفاده از تسهیلات بلاعوض در این زمینه اقدام کرده تا اراضی خود را به سیستم نوین آبیاری مجهز کنند.» به گفته امامی یگانه، اجرای این طرح در شرایط بحرانی آب به بهینه‌سازی تولید و اقتصادی بودن محصولات کمک خواهد کرد که انتظار می‌رود همچنان با یک رویکرد حمایتی کشت جایگزین سیب‌زمینی و سایر محصولات پر آب‌بر را در دشت اردبیل شاهد باشیم. وی با ابراز خرسندی از توسعه کشت غلات دانه‌ریز به ویژه نخود، ماش و لوبیا در دشت اردبیل خاطر نشان کرد:« در کنار این محصولات امیدواریم کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا و گلرنگ تقویت شود تا کشور از جهت تأمین نیازمندی روغن به خوداتکایی کامل برسد.» فرماندار شهرستان اردبیل خاطر نشان کرد:« در سال‌های اخیر با پرداخت تسهیلات از سوی بانک کشاورزی خرید و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون بخش کشاورزی تقویت شده است که در این زمینه پرداخت تسهیلات تا 80 درصد در اولویت برنامه‌ریزی‌‌ها و هدف‌گذاری‌‌ها قرار گرفته است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار