کد خبر: 1051263
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
آخرین تدبیر دولت امید در حوزه الکتریسیته
با گذشت سه هفته از آغاز خاموشی‌های برق، وزیر نیرو همچنان در حال توجیه‌کردن عملکرد ضعیف خود و مجموعه تحت مدیریتش است. این در حالی است که در این مدت علاوه بر آسیب بخش‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی به دلیل قطعی برق چاه‌های آب، هزاران روستا در سراسر کشور هفته‌هاست که بی‌آب ماند‌ه‌اند، اما این وزارتخانه مدام از گرمای زودرس هوا و مصرف ۱۰درصدی انرژی از سوی ماینر‌ها سخن می‌گوید. البته روزگذشته، سرانجام وعده دادند که صادرات برق را به صفر برسانند.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با گذشت سه هفته از آغاز خاموشی‌های برق، وزیر نیرو همچنان در حال توجیه‌کردن عملکرد ضعیف خود و مجموعه تحت مدیریتش است. این در حالی است که در این مدت علاوه بر آسیب بخش‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی به دلیل قطعی برق چاه‌های آب، هزاران روستا در سراسر کشور هفته‌هاست که بی‌آب ماند‌ه‌اند، اما این وزارتخانه مدام از گرمای زودرس هوا و مصرف ۱۰درصدی انرژی از سوی ماینر‌ها سخن می‌گوید. البته روزگذشته، سرانجام وعده دادند که صادرات برق را به صفر برسانند.
برنامه‌ریزی نکردن وزارت نیرو برای مدیریت بحران آب و برق و عدم پیش‌بینی گرمای زودرس هوا موجب شده بسیاری از صنایع تولیدی و خدماتی متضرر شوند. علاوه بر این مشکلات بسیار زیادی برای روستاییان به‌وجود آمده است. به طوری که به دلیل نوسانات ولتاژ برق چاه‌های آب در روستا‌ها تعطیل شده‌اند و روستاییان اطراف پایتخت و سراسر کشور علاوه بر قطعی برق هفته‌هاست که آب‌شان نیز قطع شده است. روستاییان که از استطاعت مالی زیادی برخوردار نیستند، به ناچار آب با قیمت آزاد خریداری می‌کنند. آبی که اصلاً بهداشتی نبوده و قابل آشامیدن نیست (هرتانکر ۱۰۰لیتری حدود ۱۵۰ هزارتومان). در این اوضاع و احوال نانوایی‌های روستا نیز به دلیل نبود آب تعطیل شده‌اند و باری از مشکلات گریبان روستاییان را گرفته است. حال در چنین آشفتگی‌هایی وزیر نیرو به جای چاره‌جویی مدام به میان خبرنگاران می‌آید و حرف‌های تکراری می‌زند. رضا اردکانیان روزگذشته در حاشیه جلسه هیئت‌دولت در جمع خبرنگاران بار دیگر به گرمای زودرس هوا اشاره کرد و گفت: گرمای زودرس در فروردین و اردیبهشت موجب افزایش دما شد و استفاده زودهنگام از وسایل سرمایشی مصرف برق را بالا برد. خشکسالی و کم‌آبی نسبت به سال گذشته، موجب شد ظرفیت تولید برق آبی کاهش یابد؛ چراکه از ۷۳ هزار مگاوات ظرفیت نصب‌شده حرارتی با توجه به عمر نیروگاه‌ها، با کاهش توان خروجی مواجه هستیم.
وزیر نیرو با اشاره به برق مصرفی از سوی دستگاه‌های استخراج رمز ارز‌ها گفت: «برق مجاز برای ماینر‌ها ۳۰۰ تا ۳۲۰مگاوات بود، ولی برآورد‌هایی که صورت گرفت نشان داد که ۱۰درصد انرژی مصرفی برای تولید رمزارز‌ها در دنیا برای ایران است. برآورد‌های اولیه ما نشان می‌دهد که حدود ۲ هزار مگاوات برای استخراج رمزارز‌ها استفاده شده است.»
اردکانیان افزود: «ماینر‌های مجاز طبق قراردادی که داشتیم، در این شرایط خاموش شد. مجموعه این شرایط یعنی افزایش دما، خشکسالی و استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها شرایطی را برای ما به وجود آورد که اواخر اردیبهشت با اوج بار مواجه شدیم که این اوج بار در سال گذشته در اواخر خرداد رخ داده بود و در سال قبل‌تر آن نیز در تیرماه اتفاق افتاد.»
وی تأکید کرد: «عدد‌هایی که هر روز گزارش می‌شود حاکی از این است، اوج باری که ما در فصل بهار با آن مواجه می‌شویم در سال‌های گذشته در تابستان بوده است. در زمینه جابه‌جایی بار، با صنایع بزرگ و دستگاه‌های کشاورزی توافقاتی انجام شد تا ساعات اوج مصرف را رها کنند و از برق رایگان بهره‌مند شوند. این مسئله مقداری از کمبود بار را پاسخ می‌گفت. در این روز‌ها نیز باید دستگاه‌های سرمایشی را روی دمای ۲۴ و ۲۵ قرار دهیم.»

واردات برق را افزایش دادیم
اردکانیان گفت: «ما همچنین صادرات را به میزان زیادی کاهش دادیم، حتی ممکن است براساس قراردادها، صادرات را به صفر برسانیم. واردات را نیز به اندازه‌ای که مقدور بود افزایش دادیم. در مذاکرات با مقامات آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان به نتیجه‌هایی هم رسیده‌ایم. این کشور‌ها با توجه به اینکه خودشان با شرایط اقلیمی امسال مواجه هستند، اما این همکاری را با ما انجام می‌دهند.»
وی بیان کرد: «شرکت مدیریت شبکه، اگر شرایط را به گونه‌ای دید که شبکه عمومی برق کشور در معرض فروپاشی است و لازم بود بلافاصله خاموش موضعی بدهد، اصلاً درنگ نمی‌کند. شبکه‌های برق دنیا به طور متوسط هر ۱۰ تا ۱۲ سال یک بار به ناچار این پدیده را تجربه می‌کنند.»
اردکانیان تأکید کرد: «شبکه برق ما بعد از سال ۸۳، هفدهمین سال است که از فروپاشی دور مانده است. اگر یک زمانی یک خاموشی خارج از برنامه اتفاق افتاد، این در دستور کار شرکت مدیریت شبکه است. الان نیز برنامه خاموشی احتمالی داده می‌شود، ولی نه به معنای اینکه ما خاموشی می‌دهیم، بلکه اگر یک زمانی محاسبات ما برای همکاری با صنعت و معدن جواب نداد و ناچار به خاموشی شدیم، مردم بدانند که این خاموشی در این باز زمانی اتفاق می‌افتد.»
وزیر نیرو گفت: «هر سال از آخر شهریور، برنامه اورهال یا تعمیرات این ۵۰ هزار یا ۷۰ هزار نیروگاه‌های بخار شروع می‌شود. این اورهال شامل هزار مگاوات نیروگاه اتمی بوشهر هم می‌شود. این‌ها به مرور به تعمیرات می‌روند و به مرور نیز از تعمیرات باز می‌گردند.»
اردکانیان افزود: «وقتی برنامه رفت و برگشت تعمیراتی نیروگاه‌ها را می‌بینید، مهرماه به تعمیرات می‌روند و آخرین واحد‌های ما در اواخر خرداد از تعمیرات برمی‌گردند، این برنامه طوری تنظیم می‌شود که ما با مشکل خاموشی مواجه نشویم.»
کمبود گاز مشکلات را زیاد کرد

وزیر نیرو تصریح کرد: «اتفاقی که در زمستان سال گذشته افتاد و یک مقدار برنامه رفتن واحد‌های ما به تعمیرات را به عقب انداخت، مسئله کمبود گاز بود. ما سال گذشته، نیروگاهایمان به دلیل مصرف گاز خانگی با کمبود دریافت گاز مواجه شدند. تدبیری که شد این بود نیروگاه‌های بخاری می‌توانند سوخت مایع مصرف کنند فعلاً به تعمیرات نروند و تولید برق کنند تا خاموشی اتفاق نیفتد. این مسئله باعث شد که رفتن برخی واحد‌ها به تعمیرات به عقب بیفتد.»
وی خاطر نشان کرد: «البته همان واحد‌ها دو هفته زودتر از برنامه از تعمیرات برگشتند. تکنسین‌ها و مهندسین ما در دمای ۷۰ درجه کار کردند و برنامه تعمیراتی را طبق برنامه انجام دادند. امروز عمده واحد‌ها از تعمیرات برگشتند و نیروگاه بوشهر هم در مدار قرار دارد.»

انتقاد از بروکراسی پیچیده برای استفاده از وام ۵ میلیارد یورویی روسیه
اردکانیان گفت: «ماه پنج سال پیش مقدمات یک وام ۵ میلیارد یورویی را با تصویب مجلس شورای اسلامی از روسیه شروع کردیم. پروژه‌ها در این زمینه تعیین شد، اما به دلیل بروکراسی پیچیده حاکم بر فرآیند نهایی‌کردن این وام‌ها در وزارتخانه‌های دارایی و سیستم دولت و برخی تغییرات مدیریتی و همچنین تغییر پیمانکار باعث شد تا آخرین جلسه را هفته گذشته با وزیر انرژی روسیه و مسئولان یک شرکت روسی در سن‌پترزبورگ داشته باشیم.»
وی همچنین بیان کرد: «فردا کار اجرایی پروژه ۱۴۰۰مگاواتی سیریک هرمزگان آغاز می‌شود. ضمانت‌های بانکی صادر و اعتبارات اسنادی فراهم شده و شرکای ایرانی آماده کار هستند. این پروژه پایداری شبکه برق در جنوب و جنوب شرق کشور را تأمین می‌کند.»
وزیر نیرو گفت: «از آنجا که این نیروگاه بخار و نزدیک دریا و دور از مناطق مسکونی است، می‌تواند از سوخت مازوت استفاده کند و در نتیجه سالی ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون متر مکعب صرفه جویی گاز خواهد شد.»
اردکانیان اظهار کرد: «این پروژه حدود چهار سال زمان می‌برد، اما یکی از ریل‌گذاری‌های مناسب برای دولت سیزدهم است. ما فردا پنجاه و ششمین سد مخزنی دولت تدبیر و امید را در مدار بهره‌برداری خواهیم داشت. این سد در استان ایلام است که ۸۲ میلیون متر مکعب حجم مخزن آن است. شبکه آبیاری زهکشی نیز آب اندازی می‌شود که جمعاً ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی را مشروب خواهد کرد. واحد گازی نیروگاه جزیره هنگام نیز فردا به بهره‌برداری می‌رسد. مجموعاً پروژه‌های فردا ۴ هزار میلیارد تومان ارزش خواهد داشت.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
0
0
در ادامه تخریب هر چه بیشتر ایران از هر لحاظ این هم از تدابیر دیگر آمریکاست که از آستین روحانی بیرون آمده که بازار فروش برق را برای دولت آینده از بین ببرد و ایران را هر چه ویرانتر کرده و نوکری آمریکا را تئوریزه کند
سید فروزان
|
Switzerland
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
0
0
کشور صادر کننده برق بودیم ، به برکت مدیریت منفی دولت میشویم وارد کننده ،
جناب فریدون برگ دیگری به افتخارات دولت خود اضافه میکند ، اگر چهار سال دیگه هم در قدرت بمانند این اصلاح طلبان نفت هم باید از خارج وارد کنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار