کد خبر: 1049910
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
هود های لامینار یا کابینت های ایمنی زیستی، هود هایی هستند که در فضای آزمایشگاهی قرار می گیرند و دارای سیستم تهویه هستند،، هود جریان آرام خطی برای محافظت از کاربر و محیط اطراف در برابر عوامل بیماری زا طراحی شده اند. از هود های لامینار در بسیاری از آزمایشگاه ها از جمله آزمایشگاه های بالینی و تحقیقاتی استفاده می شود. هود های لامینار شرایطی را فراهم می کنند تا کاربر کارهای آزمایشی را انجام دهد بدون اینکه خودش یا محیط اطرافش در معرض عوامل بیماری زای خطرناک قرار گیرد.تفاوت هود لامینار کلاس 1 و 2 در چیست؟

هود های لامینار به سه کلاس I ، II و III  تقسیم می شوند. هود لامینار کلاس I از کاربر و محیط اطراف آن محافظت می کند ، اما از نمونه مورد مطالعه در برابر آلودگی هیچ گونه محافظتی نمی کند. کلاس II از کاربر ، محیط و نمونه محافظت می کند و به چهار نوع تقسیم می شود: A1 ، A2 ، B1 و B2. تفاوت اصلی در حداقل سرعت ورودی و سیستم اگزوز آن هاست. هود های لامینار کلاس III ، به عنوان هود های دستکش دار شناخته می شوند و حداکثر محافظت را ایجاد می کنند. انتخاب کلاس هود لامینار به سطح حفاظت مورد نیاز کاربر آزمایشگاه و نمونه مورد نظر بستگی دارد.
 
تفاوت بین هود های لامینار کلاس I و II
هود لامینار کلاس I:
این محفظه ها فقط برای محافظت کاربر از ذرات معلق در هوا ساخته شده اند. هوای اتاق از طریق منطقه کار به داخل هود کشیده می شود و از طریق یک فیلتر HEPA از بالای کابینت عبور می کند.
 
تفاوت هود لامینار کلاس 1 و 2 در چیست؟
 
هود لامینار کلاس II نوع A2:
این نوع هود لامینار هم از کاربر و هم از نمونه ای که با آن کار می کند محافظت می کند. هوای فیلتر شده توسط HEPA فضای داخلی هود را پر می کند و فضای مطمئنی را برای کاربر ایجاد می کند و همچنین فضایی غیر آلوده داخل هود برای محافظت از نمونه ای که کاربر روی آن مطالعه می کند، فراهم می کند.
 
هود لامینار کلاس II نوع B2:
این نوع هود لامینار فضای داخلی کابینت را با هوای تمیز و فیلتر شده پر می کند و هوای آلوده را از بین می برد و باعث محافظت بیشتر کاربر و موادی می شود که با آن کار می کند.
 
تفاوت اساسی بین هود های کلاس I و کلاس II این است که هود کلاس II علاوه بر کاربر از نمونه مورد مطالعه نیز حفاظت می کند در برابر آلودگی ها. هود کلاس I حداقل الزامات جریان هوا را ندارد و نمی تواند طرح های پیشرفته  سیستم اگزوز موجود در اکثر هود های کلاس II را ارائه دهد .
 

تفاوت هود لامینار کلاس 1 و 2 در چیست؟
نتیجه
بطورکلی  هود لامینار در انواع کلاس  1 ، 2 و 3 وجود دارد که هود لامینار کلاس 2 خود به انواع  A1، A2 ، B1 و B2 تقسیم می شود. اساسی ترین تفاوت بین هود لامینار کلاس 1 و 2 این است که  هود کلاس 1 فقط از کاربر و محیط آزمایشگاه حفاظت می کند در حالی که  هود کلاس 2 علاوه بر حفاظت از کاربر و محیط آزمایشگاه از ماده مورد مطالعه نیز در برابر آلودگی ها حفاظت می کند .
 
 
 
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار