کد خبر: 1049428
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
رفتار دوگانه کشور‌های غربی با کشور ما موجب شده تا ما در همه چیز تحریم باشیم به جز سیگار و توتون و تنباکو! تحریم‌های امریکا علیه ایران حتی در پاندمی کرونا هم ادامه یافت و مانع از دستیابی کشورمان به دارو، واکسن و تجهیزات مقابله با کرونا شد. تاکنون تنها ۵/ ۵ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده و اگر دست به کار تولید واکسن داخلی نمی‌شدیم کمترین امیدی برای واکسیناسیون همگانی در کشور وجود نداشت
زهرا چيذري

رفتار دوگانه كشورهاي غربي با كشور ما موجب شده تا ما در همه چيز تحريم باشيم به جز سيگار و توتون و تنباكو! تحريم‌هاي امريكا عليه ايران حتي در پاندمي كرونا هم ادامه يافت و مانع از دستيابي كشورمان به دارو، ‌واكسن و تجهيزات مقابله با كرونا شد. تاكنون تنها 5/ 5 ميليون دوز واكسن وارد كشور شده و اگر دست به كار توليد واكسن داخلي نمي‌شديم كمترين اميدي براي واكسيناسيون همگاني در كشور وجود نداشت. اين در حالي است كه در بحبوحه شرايط تحريم، هيچ مانعي براي واردات دخانيات و فعاليت كمپاني‌هاي دخاني خارجي وجود نداشته و به دنبال تحريم‌هاي امريكا و خروج شركت سامسونگ و ال جي كره‌جنوبي از ايران، ‌شركت كره‌اي فعال در زمينه سيگار و تنباكو همچنان در كشورمان فعال است،‌اما براي درك بيشتر عمق فاجعه جالب است بدانيد از ابتداي پاندمي كرونا در دنيا 5/3 ميليون نفر جان خود را از دست داده‌اند،‌اما تعداد مرگ‌هاي مرتبط با مصرف دخانيات در دنيا سالانه 8 ميليون نفر است.

تا پيش از پاندمي كرونا چالش اصلي دنياي سلامت بيماري‌هاي غير واگيري بود كه به دليل سبك زندگي نادرست و مصرف دخانيات اتفاق مي‌افتاد. همين حالا و در بحران كرونا هم ميزان آسيب‌پذيري افراد داراي اعتياد به سيگار و قليان بيشتر از ساير گروه‌هاست و به خصوص مصرف قليان مي‌تواند در افزايش شيوع كرونا اثرگذار باشد. از سوي ديگر برخي مقايسه‌هاي آماري نشان مي‌دهد آمار آسيب‌ها و مرگ و ميرهاي ناشي از مصرف دخانيات از كرونا بيشتر نباشد،‌كمتر نيست! از اين جالب‌تر رفتار دوگانه كشورهاي غربي با ايران و تحريم و ممانعت از ورود كالاهاي حياتي همچون دارو و واكسن حتي در ايام پاندمي كروناست،‌در حالي كه همين حالا و در اوج تحريم‌ها به راحتي و در كمتر از چند دقيقه مي‌توانيد از نزديك‌ترين كيوسك روزنامه‌فروشي يا هر مغازه ديگري سيگارهاي برند امريكايي را با قيمتي ارزان و مناسب تهيه كنيد!
در 24 ساعت منتهي به روز چهارشنبه ۱۶۳ بيمار كوويد ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۷۹ هزار و ۲۱۹ نفر رسيد. ۴ هزار و ۵۸۷ نفر از بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر هشت شهر كشور در وضعيت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعيت نارنجي، ۲۰۷ شهر در وضعيت زرد قرار دارند. هر چند اين آمار تكان‌دهنده و قابل تأمل است،‌اما شايد كمتر كسي به آمار مرگ سالانه 60 هزار ايراني بر اثر مصرف مواد دخاني توجه كند!‌ مرگ‌هاي تدريجي كه افراد به شكل داوطلبانه و با خريد سيگار، ‌قليان و ساير مواد دخاني خودشان به استقبالش مي‌روند. از همه مهم‌تر اينكه شدت و كشندگي بيماري كرونا در افراد اهل دخانيات بيشتر است.

دخانيات بيشتر از كرونا آدم مي‌كشد
آنطور كه عليرضا رئيسي، معاون بهداشت وزارت بهداشت مي‌گويد:«‌بيماري كرونا از ابتداي شيوع تاكنون در دنيا عامل مرگ 5/3 ميليون نفر شده‌است در حالي كه دخانيات سالانه ۸ ميليون قرباني مي‌گيرد.» به گفته رئيسي در ايران ۸ ميليون نفر مصرف‌كننده مواد دخاني هستند و هزينه‌اي كه دخانيات به كشور تحميل مي‌كند حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار ميليارد تومان است و سالانه از دخانيات رقمي بين ۲۰ تا ۲۵ هزار ميليارد تومان پول به جيب مي‌زنند. معاون وزير بهداشت به ردپاي مافياي دخانيات در كشور اشاره مي‌كند و مي‌گويد:«‌در تحريم‌هاي امريكا شركت سامسونگ و ال جي كره‌جنوبي از ايران رفتند، اما يك شركت كره‌اي در ايران مانده و سيگار و تنباكو توليد مي‌كند. متأسفانه كسي هم با اينها كاري ندارد.»

افزايش ۴۰ درصدي مصرف قليان
آنطور كه معاون بهداشت وزارت بهداشت مي‌گويد در هشت سال گذشته شاهد افزايش ۴۰درصدي مصرف قليان در كشور هستيم.
به گفته رئيسي تا پايان سال ۹۹، سالي ۵۹ميليارد نخ سيگار در كشور توليد شده‌است و اين محصولات، مشتري مي‌خواهد. همچنين سالانه ۵۵ ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف مي‌شود و تنها محصولي كه در كشور توليد مي‌شود و ارزان هم هست و خريدن آن صف نمي‌خواهد، سيگار است. وي از روند رو به افزايش مصرف قليان در بين خانم‌ها ابراز نگراني كرده و مي‌افزايد:«‌افزايش مصرف قليان در بين خانم‌ها، يك زنگ خطر است.» رئيسي نسبت به واردات تنباكوهاي معطر و معسل هشدار مي‌دهد و مي‌گويد:«جاي تأسف دارد كه بر اساس مصوبه ديوان عدالت از سال ۹۶واردات تنباكوهاي معطر و معسل به كشور ممنوع شده‌است،‌اما هنوز اين مصوبه اجرايي نشده و بر زمين مانده‌است. ما از صنعت گلايه داريم و هشدار مي‌دهيم كه تنباكوهاي معطر و معسل عامل تشويق جوانان به مصرف قليان است.»

شدت بيشتر كرونا در بين سيگاري‌ها
فاطمه فتحي،‌معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي ايران هم ضمن هشدار نسبت به ورود ۷۰ ماده شيميايي سرطان‌زا به بدن با مصرف سيگار‌ مي‌گويد:«‌سالانه ۱۰ ميليون نفر در جهان جان خود را به دليل مصرف دخانيات از دست مي‌دهند.» طبق توضيحات وي، توتون و تنباكو به صورت مستقيم هر ساله باعث مرگ ۸ ميليون نفر شده و بالغ بر حدود ۲ ميليون مرگ نيز به افرادي كه در معرض دود سيگار قرار دارند، نسبت داده مي‌شود.
فتحي با بيان اينكه سيگاري‌هاي مادام العمر، حداقل ۱۰ سال زندگي خود را از دست مي‌دهند، با تأكيد بر شدن بيشنر بيماري كرونا در افراد سيگاري مي‌افزايد:«‌با توجه به اينكه كوويد ۱۹ يك بيماري عفوني است و در درجه اول به ريه‌ها حمله مي‌كند، استعمال دخانيات باعث اختلال در عملكرد ريه شده و شرايط براي مقابله با اين بيماري و ساير بيماري‌ها در ابتلا‌ به كوويد ۱۹ دشوار‌تر مي‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار