کد خبر: 1049222
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
وزیر نیرو:
قطعی برق در روز‌های اخیر و دستپاچگی وزارت نیرو در توجیه عملکرد این وزارتخانه قابل تأمل است. وزارتخانه‌ای که ماه‌هاست از افتتاح پروژه‌های متعدد برقی و آبی خبر می‌دهد، اکنون با گرم‌شدن هوا در خردادماه غافلگیر شده است. به نظر می‌رسد این وزارتخانه پیش‌بینی از کمبود آب و برق در روز‌های گرم خردادماه نداشته است و مانند سایر حوزه‌های اقتصادی، در روز‌های گرم خرداد و اوضاع کرونایی و رکود کسب و کار‌ها، مردم و صاحبان مشاغل مختلف را دچار شوک کرده است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: قطعي برق در روزهاي اخير و دستپاچگي وزارت نيرو در توجيه عملكرد اين وزارتخانه قابل تأمل است. وزارتخانه‌اي كه ماه‌هاست از افتتاح پروژه‌هاي متعدد برقي و آبي خبر مي‌دهد، اكنون با گرم‌شدن هوا در خردادماه غافلگير شده است. به نظر مي‌رسد اين وزارتخانه پيش‌بيني از كمبود آب و برق در روزهاي گرم خردادماه نداشته است و مانند ساير حوزه‌هاي اقتصادي، در روزهاي گرم خرداد و اوضاع كرونايي و ركود كسب و كار‌ها، مردم و صاحبان مشاغل مختلف را دچار شوك كرده است.

سومين ماه از فصل بهار هرساله با گرم‌شدن ناگهاني هوا همراه مي‌شود، چطور وزارتخانه عريض و طويلي مانند نيرو كه روزانه ميزان بارندگي، دماي هوا، ميزان آب سد‌ها و توليد برق و... را رصد مي‌كند، به يك‌باره غافلگير شده و وزير آن مي‌گويد:«افزايش مصرف برق را پيش‌بيني نكرده بوديم!» اينكه وزارت نيرو پيش‌بيني از روزهاي گرم سال نداشته و نتوانسته راه‌حل درستي براي اين روزها بينديشد براي افكار عمومي قانع‌كننده نيست، ولو اينكه شخص اردكانيان از مردم عذرخواهي كند. ماه‌هاست كه وزارت نيرو پويش هر هفته «الف ب ايران» را به راه انداخته و در قالب اين پويش مدام از بهره‌برداري‌هاي پروژه‌هاي جديد خبر مي‌دهد. در ادامه قطعي برق در هفته جاري و انتقاد مجلس و قوه‌قضائيه از وزارت نيرو و عدم پيگيري مشكلات مردم، وزير نيرو روزگذشته در هفته هشتم اين پويش از مردم بابت اين امر عذرخواهي كرد. هرچند كه اين عذرخواهي‌ها و قطع ناهماهنگ برق در روزهاي گذشته زيان‌هاي جبران‌ناپذيري را به بسياري از توليدكنندگان، اصناف و حتي خانواده‌ها وارد كرده است. كسب‌و‌كارهايي كه بعد از تعطيلات نوروزي حدود سه تا چهار هفته تعطيل شده بودند، اكنون به دليل قطعي برق توليد و كسب و كارشان متوقف شده و از بي‌توجهي دولت نسبت به اين امر انتقاد دارند.»
رضا اردكانيان در اولين واكنش نسبت به قطعي برق روزهاي اخير گفت:«فارغ از همه ادله‌اي كه براي مضيقه در تأمين برق كشور وجود دارد و در روز‌هاي گذشته از سوی همكارانم توضيح داده شده، اما برخود وظيفه مي‌دانم از همه مردم عذر خواهي كنم. گرماي زود هنگام هوا و كاهش بارش‌ها دليل اصلي قطع برق‌هاست.»
وزير نيرو گفت:«ظرفيت نصب شده ما 85 هزار و 313 مگاوات است كه از اين مقدار 12 هزار مگاوات ظرفيت نيروگاه‌هاي برق آبي است. با توجه به وضعيت نيروگاه‌هاي غير آبي ما، عمر و راندمان آنها كه بستگي و تابعي از دما و ارتفاع است، از اين رو در تابستان از نيروگاه‌هايمان به جز آبي‌ها 50 هزار مگاوات ظرفيت عملي توليد برق داريم. بنابراین در بهترين شرايط مجموع توليد عملي كشور حدود 60 هزار مگاوات است كه ما امسال براي تابستان با واحدهاي جديد و آمادگي واحدهاي قديمي، روي عدد 60 هزار مگاوات مي‌توانستيم در شرايط نرمال حساب كنيم، اما کاهش بارش‌ها حدود 55 درصد، موجب شد در نيروگاه‌هاي آبي با 3500 مگاوات كاهش ظرفيت عملي مواجه باشيم. با اين وجود انتظار ما وجود 56 هزار و 500 مگاوات ظرفيت عملي توليد بود.»

استخراج هر بيت‌كوين به قيمت مصرف برق ۱۲۰۰ ماه يك خانوار
وزير نيرو گفت:«براي هر بيت‌كوين كه يكي از رمزارزهاست، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برق مصرف مي‌شود و اين در حالي است كه مصرف خانوار‌ها ۳۰۰كيلووات ساعت است.»
اردكانيان در جمع خبرنگاران افزود:«اين ميزان مصرف نشان مي‌دهد كه براي استخراج هر بيت‌كوين، برق مصرفي هزار و ۲۰۰ ماه يك خانوار مصرف مي‌شود. اگر تحليل هزينه فايده انجام دهيم كه چقدر انرژي مصرف مي‌كنيم و در ازاي آن چقدر ارز توليد مي‌شود، مي‌گويد:«مي‌بازيم يا مي‌بريم؟ مصرف بالاي توليدكنندگان غيرمجاز رمزارز‌ها باعث شگفتي ما شده است و حدود ۲۰۰۰مگاوات كل مصرف توليدكنندگان رمزارز است.»
وي افزود:«هيچ پشت پرده و به اصطلاح خارجي‌ها پلن‌بي، درخصوص قطعي‌هاي برق وجود ندارد و دليل اصلي آن كاهش بارش‌ها، گرم شدن زودهنگام هوا و مصرف غيرمجاز توليدكنندگان رمزارزهاست.»
اردكانيان گفت:«تنها چيزي كه باعث شگفتي ما شد مصرف بالاي توليدكنندگان غيرمجاز رمزارز‌ها بود كه برآورد شد حدود ۲۰۰۰ مگاوات كل مصرف توليدكنندگان رمزارز است كه از اين رقم ۳۲۱ مگاوات با مجوز و بقيه غيرمجاز است كه در تلاش براي شناسايي و قطع انشعاب آنها هستيم.» وي در پاسخ به اين سؤالي مبني بر برآورد از ميزان مصرف مزارع استخراج رمزارز‌ها در كشور گفت:«همكاران من در بخش برق كشور، براساس ارزيابي‌ها و تحليل‌هاي خودشان و گزارش‌هاي موثق جهاني درخصوص پيگيري منشأ رمزارزها، برآورد مي‌كنند که در ايران حدود ۲۰۰۰ مگاوات برق صرف استخراج رمزارز‌ها مي‌شود.»
وي درباره حضور نيافتنش در جلسه كميسيون انرژي مجلس هم گفت:«روزگذشته قرار نبود من به مجلس بروم با دكتر عباسي هماهنگ كرده بوديم كه يك‌شنبه هفته آينده در مجلس باشيم كه اين مسئله را شب قبل از آن، تلفني با رئيس كميسيون انرژي مجلس هماهنگ كرده بودم.» وی حمله سايبري به صنعت برق راهم رد كرد و افزود:«هيچ حمله سايبري به صنعت برق كشور صورت نگرفته است.»
وزير نيرو درباره نقش صادرات برق به كشور‌هاي همسايه در خاموشي‌هاي اخير نيز گفت:«صادرات برق به كشور‌هاي اطراف دليل قطع برق نيست، زيرا كه ما در مجموع ۱۵۰۰ مگاوات برق صادر مي‌كنيم كه در برخي روز‌ها ميزان صادرات ناچيز يا حتي به صفر مي‌رسد و ما هم در قراردادهايمان با عراق، افغانستان و پاكستان قيد كرده‌ايم كه اگر با كمبود برق در داخل مواجه شويم، صادرات را كاهش خواهيم داد.»

الزامات اجرای برنامه ششم به دلیل تحریم‌ها مهیا نشد
وزیر نیرو با اشاره به برخی شایعات درباره عمدی بودن قطعی برق با هدف ایجاد نارضایتی مردمی گفت:«قطعاً بی‌برقی پدیده بدی است، اما بی‌اخلاقی پدیده بسیار بدتری است؛ من به شما اطمینان می‌دهم هیچ پشت‌پرده‌ای در مسئله قطع برق وجود ندارد.»
اردکانیان با اشاره به مسئله تکالیف برنامه ششم توسعه مبنی بر نصب سالانه 5000 مگاوات نیروگاه تولید برق گفت:«مطالبه این تکالیف امر به حقی است، اما زمانی که آن را مطالبه می‌کنیم، شرط انصاف آن است که ببینم الزامات اجرای برنامه ششم تا چه اندازه مهیا بوده است، در متن برنامه ششم مقرر شد بخشی از نیروگاه‌های با استفاده از سرمایه خارجی ساخت شود، اما تحریم‌ها اجازه استفاده از چنین منابعی را به ما نداد.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
0
شما دقیقا چه چیزی را پیش بینی میکنن که این را هم پیش بینی کنین؟ سیل را، مصرف گوشت و مرغ را، مصرف میوه شب عیدی رو، بدعهدی آمریکا و اروپا در برجام را، ...؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار