کد خبر: 1048659
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
گیلانغرب با بیش از ۴۰ معدن فعال به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده قیر طبیعی ایران شناخته می‌شود. برای آشنایی یا انواع، کاربرد، قیمت و نحوه خرید قیر طبیعی ایران این مطلب را بخوانید.

قیر طبیعی چیست

رپورتاژ آگهی/ قیر طبیعی در طول میلیون‌ها سال از رسوب مواد معدنی موجود در سنگ‌های قیری تشکیل می‌شود. این ماده نشان‌دهنده روغن‌های خامی است که به دلیل عملکرد میکروبی به شدت تخریب شده‌ و مملو از هیدروکربن‌، هیدروژن، گوگرد و نیتروژن هستند. چسبندگی بالا و مقاومت در برابر رطوب از جمله ویژگی‌هایی هستند که کاربرد  قیر طبیعی در صنایعی مانند راهسازی و ساختمان‌سازی را به خوبی نشان می‌دهند.

وزن مولکولی قیر طبیعی باعث می‌شود که اثری نیمه پلیمریزاسیون در برابر شرایط مختلف داشته باشد. این ترکیب دارای خصوصیاتی ضد فرسایشی بوده و به همین دلیل استفاده از آن به عنوان روکش آسفالت عمر مفید جاده‌ها را تا پنج برابر بیشتر می‌کند. البته همین خاصیت چسبندگی بسیار بالا، باعث می‌شود که استخراج قیر طبیعی در مقایسه با مواد دیگر بسیار سخت‌تر بوده و به تجهیزات بسیار بیشتری برای حمل و نقل نیاز داشته باشد.

قیر طبیعی چیست؟

قیر طبیعی در واقع هیدروکربنی متراکم و مبتنی بر نفت است که در کانسارهایی مانند شن و ماسه‌های نفتی و همچنین دریاچه‌های سنگین یافت می‌شود. این ماده از طرف سازمان زمین‌شناسی آمریکا به عنوان روغنی فوق سنگین با گرانش API کمتر از ۱۰ و گرانروی بیش از ۱۰۰۰۰ درجه تعریف شده است.

شایان ذکر است که قیر طبیعی به طور معمول در معادن طبیعی حالتی سیال ندارد. به منظور انتقال این ماده از طریق لوله‌های حامل، آن را گرم کرده یا در بعضی از موارد با روغن سبک رقیق‌تر می‌سازند. چگالی و گرانروی این ماده خود به دلیل ترکیب شیمیایی آن است؛ چرا که مولکول‌های آسفالتین و رزین به وفور در آن وجود دارند. به علاوه، قیر دارای محتوای بالایی از فلزات مختلف مانند نیکل و وانادیوم و همچنین عناصر غیرفلزی مانند نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است.

قیر طبیعی ایران

به طور کلی کشورهای بحرین، ایران، ایالات متحده و کانادا دارای بیشترین ذخایر قیر طبیعی در دنیا هستند. صادرات جهانی این ماده در سال ۲۰۱۶ به اوج خود رسید و در دو سال اخیر با توجه به گسترش ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشته است. استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان از جمله استان‌هایی هستند که منابعی غنی از قیر طبیعی در اختیار دارند. به همین ترتیب، قیر معدنی ایران نیز از محصولات پرطرفدار در میان کشورهای منطقه است.

شهرستان گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه واقع شده است و با بیش از ۴۰ معدن فعال، به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده قیر ایران شناخته می‌شود. قیمت قیر طبیعی گیلانغرب تقریبا یک سوم نمونه‌های خارجی است و به همین دلیل شرایط بسیار مناسبی را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی به وجود آورده است.

شرکت قیر غرب نیکان از جمله شرکت‌های پیشتاز در امر فروش قیر طبیعی گیلانغرب است که محصولاتی غنی و عاری از هرگونه ناخالصی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. قیر غرب نیکان همچنین انواع مختلفی از پودر قیر طبیعی را برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی و آماده‌سازی معابر عمومی فراهم آورده و صادرات قیر معدنی ایران را تا حد قابل قبولی افزایش داده است.

انواع قیر طبیعی فراوری شده و کاربردهای آن‌ها

انواع قیر طبیعی

فراوری قیر معمولا در بسیاری از پالایشگاه‌ها صورت می‌گیرد و منجر به تولید محصولات چشمگیری می‌شود. این کار تاثیری مستقیم بر قیمت روز قیر طبیعی بیتومن دارد؛ چرا که روند بهره‌برداری با پیچیدگی‌های بسیار بیشتری همراه خواهد بود. علاوه بر این، فراوری قیر و افزودن مواد مختلف به آن، باعث افزایش کاربرد انواع دیگر قیر مانند قیر معدنی در صنایع مختلف خواهد شد.

آنالیز قیر طبیعی نشان می‌دهد که استفاده از آن در مواقع نیاز به عایق‌سازی در مقابل رطوبت و دما بسیار به صرفه است. در ادامه انواع مختلف این ماده بر اساس فراوری‌های انجام شده را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

قیر با درجه نفوذ پایین:

این قیر در میان محصولات پالایشگاهی قرار دارد که با ویسکوزیته‌های مختلف تولید می‌شود. درجه نفوذ این ماده برای استفاده در آسفالت جاده از ۱۵ تا ۴۵۰ متغیر است؛ اما بیشترین دامنه مورد استفاده بین ۲۵ تا ۲۰۰ قرار دارد.

قیر اکسید شده:

با وارد کردن هوای فراوری شده، قیر طبیعی بیش از پیش تصفیه می‌شود. این نوع از قیر در مصارف صنعتی مانند سقف‌سازی و پوشش‌دهی لوله‌ها به کار می‌رود. این روش همچنین ترکیبی با نفوذ کمتر به وجود می‌آورد که برای سنگفرش معابر بهینه است.

قیر رقیق‌شده:

این قیر با تزریق روغن فرار ایجاد شده و گرانروی کمتری دارد. به همین خاطر، استفاده از آن در عایق‌سازی دیوارها با دردسرهای بسیار کمتری همراه است.

قیر اصلاح شده با پلیمر:

این قیر با افزودن پلیمر ۲ تا ۸ درصد و تغییر مقاومت و خصوصیات رئولوژیکی به دست می‌آید. پلیمر مورد استفاده می‌تواند پلاستیکی باشد. این مسئله باعث می‌شود که استفاده از قیر پلیمری در عایق‌سازی سیم و لوله‌های بزرگ بسیار کارآمد باشد.

فرایندهای مذکور تاثیری مستقیم بر قیمت قیر طبیعی در ایران دارند. البته فراوری این محصولات در داخل ایران هزینه‌های بسیار کمتری را نسبت به کشورهای دیگر به همراه خواهد داشت. جای گفتن دارد که موارد بالا اغلب در مورد قیر معدنی گیلسونایت نیز انجام می‌شوند.

قیمت قیر طبیعی

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، قیمت قیر طبیعی یا همان قیمت گیلسونایت معدن در مقایسه با نمونه‌های فراوری شده پایین‌تر است؛ چرا که انرژی و وقت کمتری برای تهیه آن صرف می‌شود. به صورت کلی، مشتریان سفارشات خود را به شرکت‌های فعال در صنعت قیر اعلام کرده و این شرکت‌ها محصولات را مطابق نیاز آن‌ها آماده می‌کنند. قیمت جهانی قیر طبیعی عمدتا بر طبق خصوصیات شیمیایی، شکل و بسته‌بندی مواد تعیین می‌شود.

خرید قیر طبیعی

در چند سال گذشته، این امکان برای مشتریان فراهم آمده است تا به صورت مستقیم در بازار خرید و فروش معدن قیر طبیعی سرمایه‌گذاری کنند. چنین چیزی می‌تواند نویدبخش آینده‌ای بسیار درخشان برای صنعت قیر ایران و همچنین کارآفرینی بیشتر در منطقه گیلانغرب باشد.

شرکت قیر غرب نیکان فراورده‌های خود را بر مبنای قیمت قیر طبیعی ایران و با بالاترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. از سوی دیگر، این شرکت توانسته است که اعتماد هموطنان عزیز را به خوبی به دست آورده و سهم خوبی در بازار خرید و فروش قیر معدنی داشته باشد. در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد انواع محصولات ما هستید، با مشاورین ما تماس حاصل کنید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار