کد خبر: 1047819
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز :
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز با بیان اینکه در حال حاضر هیچ توجیهی ندارد که کارخانه‌ها را به خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران منتقل کنیم، گفت: معافیت مالیاتی برای همه صنایع اشتهارد محقق نشد و تنها شامل واحدهایی شد که بعد از اصلاح قانون معافیت مالیاتی در این شهرستان سرمایه گذاری کرده اند.

جهانگیر شاهمرادی در نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی البرز که با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در محل اتاق بازرگانی استان برگزار شد، اظهار داشت: موانع سد راه تولید در کشور آنقدر زیاد است که هرچقدر هم از آن کاسته شود بازهم قسمت اعظم این مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه در استان البرز صنعت غالب است، افزود: در البرز بالغ بر ۴۳ درصد اشتغال در صنعت و ۴ تا ۵ درصد در حوزه کشاورزی است و مابقی سهم اشتغال از آن بخش های خدمات است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز با اشاره به اینکه فعالیت های قطعه سازی خودرو در البرز با وجود بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی و صنفی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ، بیان کرد: در صنعت دارویی ۷۰ درصد داروی کشور در البرز تولید می‌شود، در صنایع غذایی هم حدود ۱۵۰ برند مطرح داریم و میز ماکارونی کشور هم در البرز است.

وی با بیان اینکه البرز به طور خاص استانی صنعتی و ویژه است و نیاز به نیروی کار در بخش‌های صنعتی استان به شدت احساس می شود، افزود: در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی کوثر و اشتهارد نیروی کار صنعتی کم نداریم و اتوبوس‌هایی از کرج به مقصد اشتهارد فراهم کرده ایم که نیروی‌های جویای کار را از مرکز استان به سمت این شهرک ها هدایت کنیم.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه در البرز بالغ بر ۳۵۰۰ صاحب ایده فکر و ایده دربخش صنعت وجود دارد، افزود: بطور مستقیم بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر در بخش تولید در البرز فعالیت می‌کنند.

شاهمرادی با اشاره به اینکه مصوبه شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای فعالیت صنایع استان به معضل بزرگی تبدیل شده بود که تنها برای بخشی از صنایع اشتهارد این مصوبه برداشته شد، عنوان کرد: در البرز ۵ سال انرژی گذاشتیم و پیگیری‌های مداوم را پیش بردیم که مشکل صنایع استان در مورد این مصوبه حل شود، اما از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شده که تنها واحدهای صنعتی مشمول معافیت مالیاتی مصوبه شاعا ۱۲۰ کیلومتری می شوند که بعد از تاریخ اصلاح این قانون در شهرک های صنعتی شهرستان اشتهارد اقدام به سرمایه گذاری کرده باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز گفت: در حال حاضر توجیهی ندارد که کارخانه‌ها را به خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران منتقل کنیم، ادامه داد: در گذشته کارخانه‌ها از نظر محیط زیستی آلودگی داشتند و این حرف توجیه داشت اما اکنون بسیاری از صنایع هایتک شده اند و در آلودگی هوا تاثیری ندارند.

وی گفت: وقتی صنایع به خارج از شهرها هدایت شود، در واقع هزینه‌های مازاد برآنها تحمیل می‌شود و جابجایی کالاهای تولیدی هم از محل تولید به دیگر نقاط زمان براست.

شاهمرادی با اشاره به وجود لکه‌های صنعتی مانند زیبادشت و نور استان البرز که در انتظار تبدیل شدن به شهرک صنعتی هستند، افزود: محیط زیست به دلیل قانون هوای پاک و مصوبه شعاع ۱۲۰ کیلومتری اجازه فعالیت صنایع در برخی نقاط خاص را نمی‌دهد و همین امر سبب شده که صاحبان برخی واحدهای صنعتی خلاف شرایط قانونی عمل کرده و در آن نقاط مستقر شوند که دلیل شکل گیری لکه های صنعتی نیز همین است، به همین دلیل هرچه سریعتر باید برای ساماندهی لکه‌های صنعتی کاری کرد.

وی با این توضیح که باید قوانین و مقررات در حوزه تولید ثبات داشته باشد، گفت: در ارتباط با مواد اولیه در صنایعی مانند پتروشیمی و فولاد حتی گاهی بیش از نیاز داخلی تولید داریم ، اما بازهم این مواد اولیه به دست صنعتگران داخلی نمی رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز با بیان اینکه تکنولوژی‌ها به سمت استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها و استارت آپ ها در حال حرکت است، گفت: اما باید تعاریف خاصی برای کمک به دانش بنیان‌ها و وضع قوانین و مقرارت برای جهش واقعی در این بخش پایه ریزی شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت در جاهایی وارد شود که بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری نیست، گفت: بر طبق مصوبه‌های موجود قرار بود که هیچ تفاوتی در خدمات رسانی به شهرک‌های دولتی و خصوص نباشد اما در عمل چنین نیست.

شاهمرادی با اشاره به اینکه شهرک‌های صنعتی خصوصی درسطح کلانشهرهای تهران،کرج، اصفهان و یا مشهد طالب زیادی دارند، افزود: به یقین ایجاد شهرک صنعتی نساجی پوشاک در البرز می‌تواند علاوه براشتغال زایی به تولید محصولاتی قابل رقابت درعرصه جهانی منجر شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار