سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حمید یزدانی، بازیگر و کارگردان باسابقه رادیو با بیان این مطلب به «جوان» گفت: نمیشود که برای نگارش یک فیلمنامه ۹۰ دقیقهای فقط ۹۰ دقیقه به نویسنده وقت داد و برای اعطای دستمزد هم فقط دستمزد ۹۰ دقیقه کار را در نظر گرفت. یزدانی با اشاره به چالشهای پرداختن به نمایشنامههای کوتاه در رادیو تصریح کرد: موقعی که به یک نویسنده در رادیو گفته میشود باید یک متن کوتاه برای یک نمایش ۱۰ دقیقهای بنویسد با چالشهای جدی در کارش روبهرو میشود و شروع نکرده باید داستان را تمام کند. این کارگردان رادیو تأکید کرد: مسئله تعجیل در نگارش متن، تأثیرات منفی زیادی روی نمایشنامههای رادیویی داشته و باعث شده است کارها به سمت کلیشهگرایی برود و مخاطب همچنان که باید با کارها ارتباط نگیرد. حمید یزدانی تأکید کرد: در همه جای دنیا چنین رویکردی وجود دارد که از قصههایی برای داستانپردازی رادیویی استفاده میشود که برای نوشتنشان زمان زیادی صرف میشود ولی در اینجا مدام عجولانه، متن کوتاه میخواهند.
این کارگردان گفت: متنهای کوتاه عجولانه علاوه بر چالشهای افت کیفیتی آثار، جنبه اقتصادی منفی هم برای نویسندگان دارد و باعث میشود به بهانه کوتاهی متن، دستمزد چندانی به آنها تعلق نگیرد. حمید یزدانی که در دوران کرونا دو نمایش رادیویی «قهرمان بدر» و «فرمانده قاسم» را درباره زندگی سردار سلیمانی بازی کرده است، خاطرنشان ساخت: هرچقدر روی نگارش متنهای اصیل و باکیفیت تأکید و با تمرکز کامل و داشتن زمان کافی بر این متون دقت شود، حتماً نتیجه نهایی کار بالاتر خواهد رفت و به جایی میرسیم که یکسری نمایش جذاب و درجه اول را در رادیو خواهیم داشت. یزدانی که در کتاب صوتی «ترس ترامپ در کاخ سفید» جای ۵۰ شخصیت مختلف صحبت کرده است، اظهار داشت: محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو قولهایی در جهت بازنگری درباره مشکلات نگارش متن در رادیو داده است که امیدواریم محقق شود تا نویسندگان با خیال راحت بتوانند به تولید متن بپردازند.
این بازیگر و کارگردان رادیو ابراز امیدواری کرد: باید با نقد صحیح به فکر برداشتن موانع نویسندگی باشیم و امیدوارم مدیران هنری در همه سطوح نسبت به تلاش برای ارتقای متن و در عین حال ارتقای معیشت نویسندگان بکوشند، چون اگر نویسندگان دغدغه معیشت نداشته باشند و وقت کافی برای کار در اختیارشان باشد، حتماً میتوانند خیلی خوب کار کنند.