کد خبر: 1047226
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
در سومین روز متوالی حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان اتفاق افتاد
ادامه تهاجم صهیونیست‌ها از دو جهت؛ یکی هجوم به متحصنان در مسجدالاقصی و دیگری حمله به ساکنان محله شیخ جراح، یک شنبه شب و دو شنبه درگیری‌های خونباری را در قدس اشغالی رقم زد تا جایی که بنابر اعلام منابع آگاه، وضعیت حاکم، دست کمی از منطقه جنگی نداشت. در چنین شرایطی امریکا فقط به ابراز نگرانی بسنده کرد و صهیونیست‌ها هم با محق دانستن خود، از دنیا خواستند در کار آن‌ها دخالت نکند. با این حال، گروه‌های فلسطینی تأکید کرده‌اند که اشغالگران تاوان سنگینی خواهند داد.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در روز‌های گذشته صهیونیست‌های افراطی در سایه حمایت نظامیان این رژیم با حمله به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی مانع شدند تا آن‌ها به فرایض دینی خود بپردازند. این اقدامات در کنار خیز صهیونیست‌ها برای تصاحب محله الشیخ جراح در قدس شرقی و اخراج فلسطینی‌ها با اتکا به حکم یک دادگاه، باعث شده مردم فلسطین به مقاومت روی آورند. یک شنبه شب، برای سومین روز متوالی، اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها در سرکوب فلسطینیان در محله شیخ جراح و مسجدالاقصی، به زخمی شدن دست کم ۱۴ فلسطینی منجر شد که چهار نفر از آن‌ها به بیمارستان منتقل شدند. همزمان صهیونیست‌ها در باب العامود در مسجدالاقصی که طی ۱۰ روز گذشته ناآرام بوده است به فلسطینی‌ها حمله و در هر دو نقطه شماری را بازداشت کردند. اهالی قدس تأکید دارند که اجازه نمی‌دهند با بسته شدن منطقه باب العامود، برنامه یهودی‌سازی قدس و تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی اجرایی شود. با این همه، خشونت صهیونیست‌ها نتوانست آتش خشم فلسطینی‌ها را مهار کند و روز دو شنبه نیز شمار زیادی از نمازگزاران فلسطینی به منظور مقابله با ورود شهرک‌نشینان، در صحن‌های مسجد‌الاقصی تجمع کردند. در مقابل نیز اشغالگران صهیونیست با شلیک گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و بمب‌های صوتی تلاش کردند فلسطینیان را متفرق کنند.

صهیونیست‌ها سر را هدف قرار می‌دهند

گزارش رسانه‌هایی همچون الجزیره و شبکه خبری المیادین حاکی از این است که درگیری‌های روز دو شنبه میان شهرک‌نشینان و فلسطینی‌ها در صحن‌های مسجد‌الاقصی به خشونت کشید و شماری از فلسطینی‌ها در پی حمله صهیونیست‌ها زخمی شدند. نظامیان صهیونیست، روز دو شنبه از چند دروازه به مسجدالاقصی حمله کردند. مسجد القبلی یکی از این نقاط بود که اشغالگران با گلوله‌های پلاستیکی، سر‌های فلسطینی‌ها را هدف قرار دادند. عمر الکسوانی، مدیر مسجدالاقصی در گفتگو با الجزیره گفت که صهیونیست‌ها ضمن حمله به اتاقی که سیستم صوتی مسجد القبلی در آن قرار دارد، به سوی مسجد قبه الصخره، گاز اشک‌آور شلیک کردند. وی با اعلام اینکه آن‌ها بر روی سقف «قبه الصخره» و در‌های مسجد «القبلی و المروانی» مستقر شده‌اند. وضعیت محوطه‌های مسجدالاقصی را به میدان جنگ تشبیه کرد. همچنین، اداره اوقاف اسلامی، مجروح شدن ده‌ها متحصن در مسجدالاقصی را تأیید و اعلام کرد که تک‌تیراندازان صهیونیست به سوی تحصن‌کنندگان فلسطینی، گلوله‌های فلزی شلیک می‌کنند. هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که صد‌ها نفر زخمی شده‌اند و صهیونیست‌ها علاوه بر اینکه با گلوله‌هایی فلزی سر‌های تحصن‌کنندگان در مسجدالاقصی را هدف قرار می‌دهند، مانع ورود کادر درمانی و رسیدن آن‌ها به مسجدالاقصی برای امدادرسانی می‌شوند.

صهیونیست‌ها در پی قتل عام متحصنان

منابع خبری دیروز اعلام کردند که دامنه درگیری‌ها به خارج از منطقه مسجدالاقصی کشیده شده است. بنابر اعلام خبرگزاری فلسطینی معا، نظامیان صهیونیست این مکان مقدس را به یک میدان جنگی تبدیل کرده‌اند. استاندار قدس نیز زخمی‌شدن ده‌ها فلسطینی در جریان حمله دو شنبه اشغالگران صهیونیست به مسجدالاقصی را تأیید کرد و گفت که نظامیان صهیونیست در صدد قتل‌عام متحصنان در صحن‌های مسجدالاقصی هستند. علاوه بر این اقدامات، ظهر دیروز شهرک‌نشینان شماری از پنجره‌های مسجدالاقصی را شکسته‌اند. نظامیان صهیونیست نیز نمازگزاران را از مسجد القبلی اخراج کردند. توحش صهیونیست‌ها، غزه را نیز بی‌نصیب نگذاشت. روز یک شنبه ارتش این رژیم، دو پایگاه نیرو‌های مقاومت فلسطین در مرکز غزه را هدف قرار داد و روز دو شنبه مراکز دیده‌بانی نیرو‌های مقاومت فلسطین در شرق بیت حانون و بیت لاهیا واقع در شمال نوار غزه و رفح شرقی در جنوب غزه را بمباران کرد. پیش از این رسانه‌های اسرائیلی از شلیک دو راکت از نوار غزه به سمت شهرک «شعر هنیگو» در مجاورت این باریکه خبر داده بودند و به دنبال آن منابع محلی پرواز گسترده جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان مناطق مختلف نوار غزه را تأیید کردند.

در کار تل‌آویو دخالت نکنید!

مئیر بن‌شبت، مشاور امنیت داخلی تل‌آویو در جریان تماس تلفنی با جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا به سالیوان گفت که دخالت بین‌المللی در امور قدس اشغالی پاداشی به معترضان فلسطینی و کسانی است که از آن‌ها حمایت کنند. یعنی همان کسانی که به دنبال اعمال فشار بین‌المللی بر اسرائیل هستند. بن شبت این را هم گفت که تل‌آویو با اعمال حاکمیت خود بر قدس اشغالی، در حال رسیدگی به اتفاقات و اقدامات تحریک‌آمیز فلسطینیان است و اگر امریکا و جامعه جهانی می‌خواهند برای بازگشت آرامش کمک کنند، باید به فلسطینی‌هایی که تنش‌زایی می‌کنند، فشار بیاورند.

اظهارات مشاور امنیت داخلی صهیونیست‌ها در واقع پاسخی به سخنان همتای امریکایی وی بود که بعد از چندین روز ناآرامی، ضمن تأکید مجدد بر حمایت واشنگتن از تل‌آویو، به ابراز نگرانی درباره برخورد‌های خشونت آمیز به ویژه در حرم شریف در ماه رمضان و اقدام برای اخراج فلسطینیان از محله الشیخ جراح بسنده کرده بود.

اشغالگران با آتش بازی نکنند

گروه‌های فلسطینی به صهیونیست‌ها درباره عواقب حمله به فلسطینان در قدس هشدار داده‌اند. صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس روز دو شنبه تأکید کرد، رژیم صهیونیستی با آتش بازی می‌کند و تعدی به قدس و تلاش‌های مخرب، بازی بسیار خطرناکی است. جنگ آتی، جنگ قدس و مقدسات است و همه مسلمانان در آن مشارکت خواهند داشت. بازی با قدس، سرآغاز جنگی است که در آن، یقیناً رژیم صهیونیستی شکست خواهد خورد.

محمد حماده، سخنگوی جنبش حماس در شهر قدس نیز گفت که رژیم صهیونیستی، به خاطر تعدی به مسجدالاقصی و نمازگزاران حاضر در آن، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد و یورش به مسجدالاقصی و تعدی به نمازگزاران معتکف یک جنگ مذهبی است که بیانگر وحشی‌گری و خوی نازی‌ها در صهیونیست‌هاست.

همچنین نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قدس و مقدسات آن از همه آن‌ها بزرگ‌تر است و پیروزی که به دست مردمان قهرمان ما در قدس و در سایر مکان‌های حضور آن‌ها محقق شد، مورد معامله و چانه‌زنی قرار نخواهد گرفت، مردم فلسطین قادر به حفظ این پرچم هستند و اراده آن‌ها در هم نخواهد شکست و هیچ تعدی آن‌ها را به لرزه درنخواهد آورد.»

احضار سفیر در مصر

ترکیه، مراکش، سوریه، اردن و بسیاری از کشور‌های دیگر منطقه به اقدامات خشونت آمیز اسرائیل در قدس شرقی اعتراض کرده و آن را محکوم کرده‌اند.

هزاران تن روز دو شنبه با تجمع در برابر ساختمان کنسولگری رژیم صهیونیستی در شهر استانبول انزجار خود را از اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها ابراز کردند. شرکت‌کنندگان پرچم‌های ترکیه و فلسطین و پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها عبارت‌هایی در حمایت از مقاومت فلسطین در برابر اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه قدس و ساکنان محله الشیخ جراح نوشته شده بودند. برخی منابع خبری نیز گزارش دادند که تعدادی از معترضان از دیوار کنسولگری بالا رفتند.

وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نزیه النجاری، معاون وزیر خارجه این کشور امیره اورون، سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره را احضار کرد.

نشست اتاق هماهنگی ۴ محور مقاومت در دمشق

رهبران مقاومت اسلامی عراق، لبنان، ایران و سوریه به زودی در دمشق ملاقات می‌کنند. وبگاه لبنانی «لیبانون دیبایت» دیروز از قول منابع آگاه گفتند که در این نشست قرار است یک مجموعه تصمیمات مهم مربوط به اوضاع سوریه و لبنان و تشکیل اتاق عملیات واحد برای پیگیری همه تحولات احتمالی اتخاذ شود. این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که ارتش رژیم صهیونیستی خود را برای انجام بزرگ‌ترین رزمایش از زمان تأسیس آماده می‌کند؛ رزمایشی که شبیه‌سازی جنگ یک ماهه فراگیر از شمال تا جنوب اراضی اشغالی است. این رزمایش شامل جنگی همه‌جانبه علیه جنبش‌های «حزب‌الله» و «حماس» و شلیک گسترده موشک‌های صهیونیستی از همه جبهه‌ها است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار