کد خبر: 1047070
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد
«کسانی که به ما اعتراض می‌کنند، با آمار و ارقام صحبت کنند و دو جشنواره را ملاک قرار ندهند. من به عنوان دبیر جشنواره و فیلمسازی که سابقه مدیریت صنفی هم دارم، یکی از مشکلات تاریخی‌مان را این می‌دانم که اکوسیستم یک موضوع را متوجه نمی‌شویم. این مشکل بسیاری از کشور‌هایی است که شاید در رده‌بندی کشور‌های جهان سوم باشند. اگرچه ما در بسیاری از موضوعات جهان سوم نیستیم، اما هر موضوعی یک اکوسیستمی دارد!»
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محمدمهدی عسگرپور، دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در نشست خبری این رویداد که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: شرایطی که برای مجموع جهان در طول این ۵/ ۱ سال به وجود آمد، اساس چیز‌ها را تغییر داد. اساساً برگزاری جشنواره‌های سینمایی در فروردین و اردیبهشت سال گذشته در همه جای جهان دچار تحول شد. سعی کردیم جشنواره جهانی فجر را به خرداد منتقل کنیم، چون این وضعیت کرونا مجهول بود. در قدم‌های بعدی مشخص شد با یک شرایط ناشناخته مواجه هستیم و دورنمای مشخصی برای آن روشن نبود. پلتفرم‌هایی طراحی کردیم تا برخی فعالیت‌های ما به شکل مجازی برگزار شود. ما از تجارب جشنواره‌های دیگر هم استفاده کردیم. تعدادی از رویداد‌های جهانی با تغییر در زمان، برگزار شدند. برخی دیگر به شکل فیزیکی و برخی هم به شکل ترکیبی برگزار شدند. دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی افزود: انتخاب فیلم‌های جشنواره و کار‌های دیگر در قالب دبیرخانه دائمی انجام می‌شود. از حدود دو سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام می‌دادند. برخی از فیلم‌هایی که برای سال گذشته انتخاب شده بود عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند، چون یا اکران شده بودند یا در جشنواره‌های دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.

حذفیات جشنواره

وی همچنین توضیح داد: بخش‌هایی از جشنواره مانند بخش بزرگداشت‌ها مثل خیلی از جشنواره‌های دیگر حذف شدند. همین اتفاق برای ما هم رخ می‌دهد. آن بخش‌هایی که متکی بر حضور مهمانان است یا به شکل مجازی باید برگزار می‌شد یا به طور کامل حذف می‌شد. امسال بازار فیلم که محل خوبی برای سینمای ایران و منطقه است، به شکل مجازی برگزار می‌شود. جشنواره جهانی فجر در منطقه جزو معدود محل‌هایی است که بقیه می‌توانند از آن استفاده کنند. مهم‌ترین تصمیم ما این بود که این بخش به شکل مجازی برگزار شود و مهم‌ترین مسئله هم در این باره پلتفرم امن بود. وی ادامه داد: حدود ۵/ ۱ سال پیش، سر همین موضوع جشنواره‌ها به مسئله خوردند، پلتفرمی در جشنواره کن استفاده شد که «سیناندو» نام داشت. این پلتفرم برخی از مسائل خود را حل کرد و حالا بستری کاملاً امن است. ما با این پلتفرم به جمع‌بندی رسیدیم و برای این بخش ۶۰ پکیج را در نظر گرفته‌ایم و ۴۰۰ ظرفیت استفاده‌کننده هم خواهد داشت. نحوه استفاده از این پلتفرم کاملاً تخصصی است، اما مخاطبان عادی نمی‌توانند به آن ورود کنند بلکه مشخص است چه کسانی به آن ورود پیدا می‌کنند.

عسگرپور در ادامه گفت: یکی دیگر از بخش‌های جشنواره کارگاه‌های آموزشی است که آن را هم به شکل مجازی برگزار می‌کنیم. اساتید خوبی در این کارگاه‌ها خواهیم داشت، ضمن اینکه ما امسال مهمان خارجی نخواهیم داشت.

وی در توضیح دیگر بخش‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: مشابه بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل که برای سینمای بلند است، بخش‌های فیلم‌های کوتاه هم وجود دارد. «جام جهان‌نما» و «جشنواره جشنواره‌ها» که مربوط به فیلم‌های مطرح و فیلم‌هایی است که به جشنواره‌های خارجی رفته‌اند هم برگزار می‌شود. بخش «مستند زیر ذره‌بین» مربوط به سینمای مستند است، نمایش فیلم‌های مرمت‌شده را نیز خواهیم داشت، در این بخش ۱۰ فیلم بلند خارجی و چهار فیلم ایرانی خواهیم داشت که عناوین آن را بعداً عنوان می‌کنیم. یکی از این فیلم‌ها مجموعه مستند‌هایی از دهه ۲۰ ایران است و اولین فیلم رنگی است که در کشور ما فیلمبرداری شده و امریکایی‌ها ساخته‌اند. در بخش سینمای ژانر که روی فیلم‌های ژانر تمرکز می‌کنند پنج تا هفت فیلم و در بخش شاخه‌های زیتون هم فیلم‌هایی خواهیم داشت.

ارتقای «شاخه‌های زیتون»

عسگرپور در ادامه این نشست رسانه‌ای مجازی درباره ارتقای بخش «شاخه‌های زیتون» در این دوره از جشنواره بیان کرد: در این بخش چند فیلم خوب در حوزه مقاومت داریم و در منطقه فیلم‌های خوبی در حال ساخت است. این بخش برای این است که به موضوع مقاومت توجه شود. در طول این سال‌ها وقتی این بحث مطرح شد که نگاه ملی و غیرملی داریم، این موضوع گاهی آسیب‌زننده بود. باید با یک جریان طبیعی رو‌به‌رو شویم، این جداسازی‌ها خیلی کار دست سینماگران داده است. یکی از کارکرد‌های جشنواره‌ها این است که به بخش‌هایی تمرکز و توجه بیشتری می‌کنند.

عسگرپور درباره کارگاه‌های این دوره از جشنواره توضیح داد: کارگردانی، موسیقی فیلم، تدوین و... موضوع کارگاه‌ها را تشکیل می‌دهد، پردیس چارسو محل برگزاری خواهد بود که در این محل نمایشگاه پوستر خواهیم داشت که شامل فیلم‌های دهه‌های ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران خواهد بود. نکته مهم وجود گرافیست‌های مطرح است، پوستر‌هایی هم برای فیلم‌هایی است که در کشور کوبا به نمایش درآمدند. چند گذر سینما هم خواهیم داشت که نام مکان آن‌ها را بعداً می‌گوییم که با همکاری شهرداری اتفاق خواهد افتاد.

بودجه نیم فیلمی جشنواره!

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه افزود: یکی از موضوعات این دوره، تجربه استفاده از سالن‌های روباز برای اکران است. پردیس چارسو فضایی را در طبقه بالایی دارد که به سینمای روباز اختصاص داده است. یک سالن سینمای کانون هم از سال‌های دور سینمای روباز بوده و از آن استفاده نمی‌شده است. در چارسو یک سالن دیگر هم داریم که روباز نیست، اما هوای خوبی در آن جریان دارد و می‌توان از آن استفاده کرد. ما فهرستی از جشنواره‌هایی مثل جشنواره‌های ونیز، تورنتور، سن سباستین، بوسان، لندن، قاهره و آنتالیا داریم که برگزار شده‌اند؛ بخشی به صورت مجازی و بخشی فیزیکی. نکته دوم اینکه آیا در همین کشور‌ها که جشنواره‌های خود را فیزیکی یا دوگانه برگزار کرده‌اند، جماعتی هم حضور داشته‌اند که تا این حد اعتراض کنند؟ مثلاً بگویند به جای برگزاری جشنواره این پول را بدهیم به بی‌بضاعت‌های سینما!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار