کد خبر: 1046539
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
محققان دانشگاه "شهر" هنگ‌کنک در مطالعه اخیرشان از توسعه پچ‌های میکروسوزنی یخی خبر داده‌اند که می‌توان توسط آن دارو را به بدن بیماران ارسال کرد.
هیچ کس استفاده از سوزن را دوست ندارد، اما باید گفت گاهی چاره‌ای جز استفاده از آن برای ارسال دارو نیست، اما پچ‌های میکروسوزنی که اخیرا به عنوان یک جایگزین بدون درد در حال ظهور هستند می‌توانند گزینه مناسبی باشند. اکنون محققان دانشگاه شهر هنگ کنگ نسخه جدیدی از این فناوری را ساخته‌اند که از یخ ایجاد شده و ساخت و استفاده از آن نیز آسان‌تر است.

پچ‌های میکروسوزنی طوری طراحی شده‌اند که مانند چسب زخم روی پوست قرار می‌گیرند با این تفاوت که طرف رو به پوست حاوی آرایه‌ای از سوزن‌های ریز است. برخلاف سوزن‌های بزرگ زیر پوستی که باید به اندازه کافی بلند باشند تا به رگ بازوی افراد برسند این میکرو سوزن‌ها که طول آن کمتر از یک میلی‌متر است دیگر چنین نیستند. این بدان معنی است که آن‌ها تا عمق بسیار کمی از پوست نفوذ می‌کنند و بنابراین بدون درد هستند.

معمولاً سوزن‌ها از پلیمر‌های زیست تجزیه پذیر ساخته می‌شوند که طی آن برای آزاد شدن مواد که می‌تواند داروها، واکسن‌ها، سلول‌ها یا سایر مولکول‌های درمانی باشد، حل می‌شوند، اما در این مطالعه جدید محققان از ماده ساده‌تری به نام یخ استفاده و آن را ساختند.

اصول استفاده از این میکروسوزن‌های یخی عمدتا یکسان است و بدین گونه است که سلول‌های درمانی در میکروسوزن‌ها بارگیری می‌شوند و در این حالت آن‌ها با یک ماده محافظت کننده برودتی ترکیب شده و سپس در یخ منجمد می‌شوند. وقتی سوزن‌ها وارد پوست می‌شوند، پچ پشتی آن‌ها را می‌شکند و گرمای بدن بیمار نیز آن‌ها را ذوب می‌کند و مواد را به بدن ارسال می‌کند.

محققان می‌گویند، این پچ‌های میکروسوزنی نسبت به پچ‌های میکروسوزنی موجود مزایای بیشتری دارد که یکی از این مزایا این است که مراحل ساخت آن از دیگر میکروسوزن‌ها راحت‌تر است.

در آزمایشاتی که محققان انجام دادند و آن را بر روی موش‌ها آزمایش کردند دریافتند بدن موش‌ها هنگام استفاده از این پچ‌ها واکنش بهتری نسبت به روش‌های پیشین نشان می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار