کد خبر: 1046459
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹
ضمن هشدار درباره مواضع مقابله‌جویانه امریکا
رسانه‌های چین از قابلیت یک زیردریایی اتمی در این کشور خبر می‌دهند که مجهز به موشکی با برد ۱۰ هزار کیلومتر است و می‌تواند تمامی نقاط خاک امریکا را هدف قرار دهد. همزمان وزیر امور خارجه امریکا در حاشیه نشست گروه ۷ بر این نکته تأکید کرد که کشورش به دنبال مهار چین نیست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: چین در سال ۲۰۱۵ با تجهیز زیردریایی‌های خود به موشک‌های اتمی، توانست جایگاه مستحکمی را در دریا برای خود ایجاد کند. روزنامه چاینامورنیگ‌پست درباره زیردریایی اتمی جدید چین که هفته پیش و در هفتاد و دومین سالگرد تأسیس نیروی دریایی این کشور رونمایی شد، نوشت که این زیردریایی «کلاس جین» است که می‌تواند اهدافی را در فاصله ۱۰ هزار کیلومتری منهدم کند و به این ترتیب این موشک‌های بالستیک می‌توانند سراسر خاک امریکا را هدف قرار دهند. یک منبع نظامی که نامش فاش نشد، گفت که زیر دریایی یاد شده می‌تواند JL-۳ یا SLBM را شلیک کند: «این زیردریایی قبل از ارتقا، مجهز به موشک JL-۲ بود که فقط می‌توانست شمال شرقی ایالات متحده را هدف قرار دهد، اما اکنون قادر است کل امریکا را هدف گیرد.»

از این اقدام می‌توان به عنوان دومین قدرت‌نمایی مشهود چین در برابر امریکا که اخیراً صورت گرفته یاد کرد. چندی پیش، ارتش چین با گذشت یک روز از پرواز غیرقانونی هواپیمای جاسوسی «یو-۲» امریکا در منطقه مکان برگزاری رزمایش دریایی چین، دو موشک را که به آن‌ها لقب «قاتل ناو‌های هواپیمابر» داده شده با نام‌های «دانگ فنگ ۲۶» و «دانگ فنگ ۲۱» شلیک کرد. این موشک‌ها از «جزایر پاراسل» در دریای چین جنوبی به سمت اهداف از پیش تعیین شده در فاصله چند هزار کیلومتر دورتر شلیک شدند. طی این عملیات، ارتش چین برای نخستین بار جزئیات پرتاب‌های موشکی خود را افشا و ارتش امریکا نیز آن را تأیید کرد.

دنبال تنش با پکن نیستیم

در اولین سخنرانی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در کنگره این کشور که روز پنج شنبه ایراد شد، بایدن گفت که به شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین گفته که واشنگتن در رقابت منطقه‌ای با پکن حضور پیدا می‌کند، اما به دنبال تنش و تقابل نیست. در جریان نشست گروه ۷ در لندن، قابلیت‌های نظامی چین یکی از محور‌های مذاکرات شرکت‌کنندگان به ویژه طرف امریکایی با دیگر حاضرین بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز سخنانی مشابه بایدن را تکرار کرد. وی در دیدار با دومینیک راب، همتای انگلیسی خود بعد از نشست گروه ۷ در لندن، از تقابل قدرت‌های غربی با چین و روسیه سخن گفت. راب با اشاره به بیانیه هنگ‌کنگ گفت: «پکن باید به تعهداتش پایبند باشد.»‌بلینکن تصریح کرد: «هدف ما مهار کردن چین یا پایین نگاه داشتن این کشور نیست. اما غرب از نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی در برابر اقدامات خرابکارانه از سوی هر کشوری دفاع می‌کند.» وزیر امور خارجه امریکا این را هم گفت که ایالات متحده و انگلستان به همکاری خود برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در چین ادامه خواهند داد. او پیش‌تر، مدعی شده بود: «چیزی که طی چند سال اخیر شاهد آن بودیم، این است که چین هم در داخل و هم در خارج بیش از گذشته سرکوبگرانه و سیتزه‌جویانه رفتار کرده است.»

دولت چین در واکنش به اظهارات وزیر خارجه امریکا، تأکید کرد که موضع تقابل‌جویانه هیچ نفعی برای واشنگتن ندارد. پکن همچنین از واشنگتن خواست درخصوص مسائل اضطراری جهانی از جمله مهار همه‌گیری «کووید۱۹»، احیای اقتصادی و مبارزه با تغییرات اقلیمی، رویکرد جدی‌تر و سازنده‌تری را ایفا کند.

موضع‌گیری نیوزیلند و فیلیپین علیه چین

با این حال، نیوزیلند و فیلیپین زبان به انتقاد از چین گشوده‌اند. جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند که چین را بزرگ‌ترین شریک تجاری خود تلقی می‌کند، در سخنرانی خود در نشست تجاری چین در شهر آوکلند، ضمن اشاره به مسائل حقوق بشری در موضع‌گیری انتقادی که در نوع خود بی‌سابقه محسوب می‌شود، گفت: «از چشم هیچ‌یک از شما پوشیده نیست که همزمان با رشد و تغییر نقش چین در جهان، مسامحه در مورد اختلافات بین سیستم‌های ما- و منافع و ارزش‌هایی که به آن سیستم‌ها شکل می‌دهد- دشوارتر شده است.» از طرفی دیگر، در تازه‌ترین جنگ لفظی مانیل با پکن بر سر دریای چین جنوبی، تئودور لوکسین، وزیر خارجه فیلیپین در پیامی توئیتری از چین خواست از منطقه مورد مناقشه خارج شود. وی در توئیتر نوشت: «چین، دوست من، چطور بگویم که مؤدبانه باشد؟ بگذار ببینم... آهان، گورت را گم کن.»‌دلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین نیز خواستار پایان دادن چین به گشت‌زنی‌هایش در منطقه مورد مناقشه شده است. لورنزانا اواخر روز یک شنبه در یک پیام ویدئویی گفت: «ما تصدیق می‌کنیم که امکانات نظامی چین از ما پیشرفته‌تر است، اما این دلیل نمی‌شود که ما به عنوان یک ملت، دفاع از منافع ملی و عزت خود را کنار بگذاریم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار