کد خبر: 1046338
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
مذاکرات کش یافته و تحریم‌ها لااقل سه هفته دیگر باقی می‌ماند. این ماجرا از زبان نماینده روس‌ها در وین این طور روایت شده که مذاکرات هسته‌ای با ایران تا سه هفته دیگر پایان می‌یابد. البته کاربرد قید «احتمالاً» مشخص می‌کند که این کش یافتن را، به جای اینکه فقط امریکایی‌ها توجیه کنند که البته می‌کنند، مذاکره‌کننده ارشد ایران هم با ذکر اینکه «طبیعی» است، توجیه می‌کند، تا معلوم شود حاشیه‌ای که در مورد شرایط بازگشت به برجام نوشته می‌شود، اگر نه به اندازه خود برجام، اما باید به اندازه کافی طول بکشد و گرنه معلوم نمی‌شود که دولت جدید امریکا چه کار شاقی کرده است!
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دور سوم مذاکرات برای بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای ایران (برجام) در شهر وین اتریش به پایان رسید و البته قرار شده دور چهارم روز جمعه آغاز شود. یک منبع دیپلماتیک اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته که مذاکرات وین در طول این سه هفته به اندازه انتظار آن‌ها پیشرفت نکرده است و دو طرف هنوز بر سر مهم‌ترین مسائل به تفاهم نرسیده‌اند. این مقام که نخواست نامش فاش شود گفته است: «کار زیادی باقی است و وقت تنگ است. با توجه به این، ما امیدوار بودیم این هفته پیشرفت بیشتری داشته باشیم.» یک منبع دیپلماتیک سه کشور اروپایی (آلمان، بریتانیا، فرانسه) هم به خبرگزاری فرانسه گفت که گفتگو‌ها «در فضایی جدی و متمرکز» انجام شده است، ولی در عین حال افزود: «ما هنوز در مورد حساس‌ترین مسائل به تفاهم نرسیده‌ایم. موفقیت به هیچ وجه تضمین شده نیست، اما غیرممکن هم نیست. ما تلاش‌های خود را برای عملی شدن توافق مضاعف می‌کنیم.»

از سوی دیگر، نماینده روسیه از «خوش‌بینی محتاطانه و فزاینده» در این مذاکرات صحبت کرده و گفته طرف‌ها امیدوارند ظرف سه هفته به نتایج ملموس منجر شود. میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در وین، در توئیتی ضمن بیان ابراز خوش‌بینی فوق نوشت: «پس از نشستی با حضور نمایندگان عالی‌رتبه روسیه، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه، اقدامات لازم در مورد لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده هنوز نهایی نشده و گروه‌های متخصص کار خود را در این راستا ادامه می‌دهند.»

وی افزوده است: «شما نباید انتظار یک نتیجه سریع را داشته باشید. این یک روند مداوم است و در مسیر درست پیش می‌رود. ایالات متحده و ایران برای درک بهتر آنچه باید انجام شود باید یک زبان مشترک پیدا کنند.» عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران در وین هم گفته است: «با توجه به ورود به نگارش متن در برخی حوزه‌ها، طبیعتاً کمی روند کند شده است، با این وجود روند رو به جلوست.» همچنین «داریل کیمبال» رئیس مؤسسه «کنترل سلاح امریکا» در گفتگو با مهر در واکنش به این سؤال که غربی‌ها به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات یا ادامه روند گفتمانی به نام مذاکره برای مذاکره هستند، گفت: «هیچ کسی خواهان اتلاف وقت یا شکست روندی که می‌تواند برجام را احیا کند نیست. بحث بر سر جزئیات و توالی اقداماتی است که می‌تواند موجب بازگشت امریکا و ایران به تعهدات‌شان در برجام شود. کیمبال در ادامه توجیهات خود افزوده است: «حقیقت آن است که برجام توافق پیچیده‌ای است و گفتگو بر سر احیای آن نیز پیچیده است. بخشی از این پیچیدگی به این دلیل است که دولت امریکا در زمان ترامپ در خصوص برجام دست به اقداماتی زده که بازگشت از آن‌ها ساده نیست و در مقابل ایران نیز اقداماتی را انجام داده که بازگشت از آن‌ها نیز ساده نیست و نکته دیگر اینکه اعتماد در مذاکرات کم است.» رئیس مؤسسه «کنترل سلاح امریکا» می‌گوید: «اینکه بین ایران و امریکا در مذاکرات وین گفت‌وگوی مستقیمی انجام نمی‌شود نیز یکی دیگر از دلایل طولانی شدن مذاکرات است، زیرا مکانیسم مذاکرات غیرمستقیم آنگونه که در وین اجرا می‌شود زمان‌بر است. با این وجود من با گفته برخی مقامات که می‌گویند در مذاکرات پیشرفت حاصل شده موافقم و اگر موضوع و مشکل خاصی پیش نیاید می‌توانیم ظرف دو تا سه هفته آینده شاهد به نتیجه رسیدن گفتگو‌ها باشیم.»

تل‌آویو در تدارک باج خواهی پسابرجامی

رسانه‌های صهیونیستی بامداد یک شنبه از دیدار «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) با «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا خبر دادند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که دیدار کوهن و بایدن شامگاه جمعه (به وقت محلی) در کاخ سفید برگزار شده و دو طرف درباره «تهدید‌های ایران» و دیگر مسائل گفتگو کردند.

پیش از دیدار رئیس موساد با رئیس‌جمهور امریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با کوهن تماس گرفته و مواردی را درخصوص ایران به وی گوشزد کرده تا به بایدن انتقال دهد. به نوشته وبگاه «عاروتص شوع» به نقل از این گزارش، دیدار کوهن و بایدن از پیش برنامه‌ریزی نشده بود و در زمان سفر هیئت مقام‌های امنیتی اسرائیلی به واشنگتن تصمیم به برگزاری آن گرفته شد. این شبکه همچنین گزارش داد که در این دیدار، مقام‌های ارشد شورای امنیت ملی امریکا نیز حضور داشتند. وبگاه امریکایی «آکسیوس»، اما در این باره نوشت: «کاخ سفید این دیدار را مخفیانه نگاه داشته و هیچ بیانیه‌ای درباره آن صادر نکرده است». به نوشته این پایگاه خبری، کاخ سفید هنوز حاضر نیست به سؤالات درباره دیدار بایدن و کوهن پاسخ دهد یا جزئیاتی از آن ارائه کند. شامگاه دو شنبه هفته قبل بود که کوهن، «مئیر بن شبات» مشاور امنیت داخلی، «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، برای گفتگو با همتایان امریکایی خود در خصوص ایران وارد واشنگتن شدند. جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در آن زمان گفت اطلاعات جدیدی را از دور دوم مذاکرات احیای برجام در وین به هیئت مقام‌های صهیونیستی که به واشنگتن سفر کرده‌اند، ارائه می‌کنند. از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرد که مؤسسات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی احتمال می‌دهند که واشنگتن تصمیم خود را برای بازگشت به برجام قطعی کرده است و اسرائیل نیز آماده این امر شده است. این روزنامه همچنین اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا تصمیم خود را برای اعلام بازگشت به برجام در سریع‌ترین زمان ممکن قطعی کرده است و رژیم صهیونیستی نیز درحال تهیه لیست درخواست‌های امنیتی خود برای طرف امریکایی بعد از امضای توافق است. این روزنامه صهیونیستی در ادامه آورده است که دو طرف امریکایی و اسرائیلی در رایزنی‌های خود افزایش و بهبود توان دفاع هوایی اسرائیل و یافتن راهکاری مشترک برای حل مشکل تهدیدات پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی به ویژه علیه رژیم صهیونیستی را مورد بحث قرار داده‌اند. بر اساس این گزارش، یک هیئت اسرائیلی به منظور بحث و رایزنی در خصوص توافق هسته‌ای ایران اکنون در واشنگتن به سر می‌برد که این هیئت متشکل از مئیر بن شبات، رئیس سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و یوسی کوهن، رئیس موساد و همچنین تامر هایمن، رئیس بخش اطلاعات نظامی است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
Said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
1
سلام. یکی از شیوه‌های غربی‌ها همین است که تا آخر ، طرف مقابل را امیدوار نگاه دارند تا لحظه‌ای تردید یا شک در طرف مقابل بوجود آید یا امیدواری زیاد در طرف مقابلش بوجود آید تا زیر میز بزنند و شرایطی دیگر به نفعشان بوجود آورند ! نباید مذاکره طولانی یا از موضع ضعف با آنها داشت ، باید مقتدر و کوتاه بود ، غربی‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
1
0
مذاکرات خیانتبار وین را متوقف کنید ، این مذاکرات باید در دولت بعد انجام شود
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
1
0
هیچ توافقی نمی شود بگو برگردند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار