کد خبر: 1046314
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
عضو شورای عالی بورس: حقیقی‌های بزرگ و برخی از حقوقی‌ها ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان از بورس برای خرید ارز دیجیتال خارج کردند، انتظار می‌رود سازمان امور مالیاتی از این دست درآمد‌های اتفاقی دو سال اخیر مالیات ستانی کند
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با توجه به نوسان قابل ملاحظه بازار‌ها طی یکسال و نیم اخیر به ویژه در بازارهایی، چون ارز، طلا، سکه و سهام، خودرو و مسکن برخی از تحلیلگران نگران این موضوع هستند که سرمایه‌های تحصیل شده از فعالیت‌های رانتی و دلالی وارد عرصه انتخابات شود. در همین راستا عضو شورای عالی بورس گفت: حقیقی‌های بزرگ و حقوقی‌ها بیش از ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان را در مدت زمان کوتاهی از بازار سرمایه خارج کردند، در این میان از نهاد‌های نظارتی انتظار می‌رود مانع ورود پول‌های کثیف به انتخابات شوند.

طی دوسال اخیر اقتصاد ایران نوسان‌های قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد به‌طوری که مجلس شورای اسلامی سال گذشته ۶۰ میلیون ایرانی را مشمول دریافت بسته کمک معیشتی دانست.

از بازار ارز و طلا گرفته تا بازار سهام، خودرو و مسکن همه و همه با چنان نوسانی همراه شد که بسیاری از مردم در جریان این نوسان‌ها مالباخته شدند، شاید توجیه متولیان دولتی تنظیم بازار‌ها این باشد که به مردم تذکر دادیم در بازار‌های نوسانی ورود نکنند، اما در حوزه بازار سرمایه باید گفت مقاماتی، چون رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس‌جمهور و همچنین خود رئیس‌جمهور مردم را برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه به نوعی هدایت کردند.

اگر چه یک روی سکه سرمایه‌گذاری اشخاصی هستند که سکه ۱۶‌میلیون تومانی یا سهام بسیار گران یا دلار ۳۳ هزار تومانی خریدند، اما روی دیگر سکه اشخاصی هستند که در پیک قیمت‌ها از بازار خارج شدند و باید دید نقش تنظیم کننده بازار‌ها در این میانه چه می‌شود و اصلاً سازمان امور مالیاتی کجاست تا از این درآمد‌های اتفاقی بخشی از بدهی‌هایی را که به گردن مردم جامعه افتاده‌است به واسطه اخذ مالیات جبران کند.

پس می‌توان مدعی شد که عده‌ای در سال‌های موسوم به تحریم و کرونا سرمایه‌های بسیار کلانی به‌دست آورده‌اند و این انتظار از سازمان امور مالیاتی وجود دارد که از درآمد‌های اتفاقی مالیات ستانی کند، هر چند که گفته می‌شود سرمایه‌های زیادی طی سال‌های اخیر برای خرید مسکن در ترکیه، گرجستان و سایر کشور‌ها از مقصد ایران خارج شده‌است.

در این میان یکی از بازار‌هایی که طبقه هزینه و درآمدی مردم ایران را به‌طور کل تغییر داد، بازار سهام است. به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ۴۶ میلیون نفر که به دعوت دولت وارد بازار سرمایه شده‌اند حدود ۴۰‌درصد از دارایی خود را از دست داده‌اند.

نیکزاد: ۴۶‌میلیون نفر بعد از دعوت دولت، سرمایه‌شان را در بورس از دست دادند

نایب رئیس مجلس خطاب به دولت اعلام کرد: ۴۶‌میلیون نفر از مردم بعد از دعوت شما به ‎بورس، تا ۴۰‌درصد از سرمایه‌شان را از دست داده‌اند. اگر قرار است حمایتی از بازار سرمایه شود آن را مثل مسائل دیگرتان، معطل ‎برجام نکنید.

از سوی دیگر عضو ناظر شورای عالی بورس به عرضه مشکوک به برخورداری از رانت اطلاعاتی ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان سهام توسط برخی از حقیقی‌های بزرگ و حقوقی‌های بازار اشاره کرد.

علیزاده با بیان اینکه خروج این نقدینگی تخلف نبوده، اما بی‌اخلاقی محسوب می‌شود، ادامه داد: خروج این میزان نقدینگی از بازار غیرقانونی نبوده، اما باید تعهد اخلاقی را رعایت می‌کردند، وقتی به شخصیت حقوقی لقب حرفه‌ای را در بازار می‌دهیم باید اخلاق حرفه‌ای را هم بروز دهند. متأسفانه عده‌ای سودی را که از این بازار کسب کردند در محل نامناسب دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما قرار بر این بوده این سرمایه برای توسعه بازار خرج شود و مجدداً به بورس و بازار سرمایه برگردد.

عضو ناظر شورای عالی بورس با بیان اینکه فراموش نکنیم که هدف از توسعه بازار، رونق بازار بود، افزود: به طور قطع سود حاصل از رونق تولید عاید همه مردم می‌شد و به بازار سرمایه هم برمی‌گشت، اما این اتفاق نیفتاد.

با پول فروش سهام حقوق معوقه پرداخت شد

علیزاده ادامه داد: به یکی از این حقوقی‌های خیلی بزرگ که سرمایه خود را از بازار خارج کرده، گفتم باید این عدد را به بازار برگردانید و بازار را در این شرایط حمایت کنید، آن‌ها مدعی شدند که با این سودی که از بازار به دست آمده، معوقات حقوق چند سال گذشته را پرداخت کردیم.

وی تأکید کرد: قرار نبوده این پول‌ها صرف کم‌کاری مدیران این شرکت‌ها شود. شرکت‌های حقوقی تعهد اخلاقی دارند که این سود را صرف توسعه بازار یا توسعه تولید کنند، اما متعهد به آن نبودند. عضو ناظر شورای عالی بورس با بیان اینکه خروج این ارقام نجومی از بازار سرمایه کاملاً درست است و صحت دارد، گفت: هم حقیقی‌های بزرگ و هم حقوقی‌ها بیش از ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان را در مدت زمان کوتاهی از بازار خارج کردند.

علیزاده با تأکید بر اینکه ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان خارج شده از بازار سرمایه کاملاً قابل ردیابی است، اظهار داشت: حقوقی‌های بی‌اخلاق در اوج قیمت‌ها سهام فروخته‌اند و این نقدینگی را وارد بازار‌های موازی از جمله ارز‌های دیجیتال و رمزارز‌ها کرده‌اند.

وی ادامه داد: هر چند که بازار ارز‌های دیجیتال بازار بسیار ریسکی است، اما نقدینگی بسیار زیادی وارد این حوزه شده و متأسفانه تبلیغات گسترده‌ای را هم به راه انداخته‌اند تا سهامداران خرد باقی‌مانده در بورس برای ورود به بازار رمز ارز‌ها شوند.

عضو ناظر شورای عالی بورس گفت: در حال حاضر طبق قانون صندوق توسعه ملی باید ۱۵‌هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند که هر چند این رقم تا کنون پرداخت نشده، اما اگر هم پرداخت شود با توجه به مشکلات متعدد بازار نمی‌تواند گره‌گشایی کند.

مراقب ورود پول‌های کثیف به انتخابات باشیم

گفتنی است با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم باید مراقب بود پول‌های کثیفی که از محل رانت اطلاعاتی توسط عده‌ای تحصیل شده‌است، به این عرضه ورود نکند به ویژه اینکه در شرایط تورمی کنونی فشار زیادی به جهت سنگین شدن هزینه‌ها به خانوار وارد شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار