کد خبر: 1046230
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مدیرکل امور مالیاتی استان البرز خبر داد
به گزارش روزنامه جوان ،مدیرکل امورمالیاتی استان البرز طی یک نشست خبری که باحضورخبرنگاران برگزارگردید، ازپذیرش بیش از۷۰درصدی خوداظهاری مودیان مالیاتی خبردادندوتشریح نمودندبرای اولین باربیش از۷۰درصداظهارنامه های مودیان برای عملکرد۱۳۹۸بدون رسیدگی وبراساس اظهارات مودیان قطعی گردیدکه بعنوان یکی از مهمترین دستاوردهای جامع مالیاتی است که درسنوات گذشته ۶۰الی۷۰درصداظهارنامه هاطبق توافقی که بااصناف انجام می شدتنظیم میگردیداماازعملکردسال ۹۸به بعدازظرفیت ماده ۹۷ق م م اصلاحی استفاده شده است.

محمد رضا محمدی دربخش دیگربه بخشودگی جرایم مالیاتی پرداخت وافزود:بخشودگی جرایم موضوع دستوالعمل صادره برای هردوره یاسال درهرمنبع حسب موردبترتیب:پرداخت مانده بدهی طبق برگ قطعی ابلاغ شده تاپایان خردادماه ۱۳۹۹حداکثرتاتاریخ 31/۰۱/1400برای کلیه فعالان اقتصادی تا۷۲٪،پرداخت مانده بدهی طبق برگ قطعی ابلاغ شده ازتاریخ 01/۰۴/1400حداکثرظرف مدت یک ماه پس ازابلاغ برگ قطعی تا۱۰۰٪خواهدبود. این زمان تعیین شده فرصت بسیار خوبی است تا مودیان بدهی مالیاتی خود را با بهره مندی از بخشودگی پرداخت کنند.                   

وی در ادامه ضمن تشریح درآمدهای مالیاتی استان البرز اظهار داشت: درآمدهای مالیاتی استان البرز خوشبختانه از مقداری که در قانون بودجه پیش بینی شده بود فراتر رفته و افزایش داشته است.

مدیرکل امورمالیاتی استان البرز در همین خصوص اضافه کرد: ازسهم مالیات ازدرآمدعمومی دربودجه استان درحدود ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وصول شده است که این مقدار به جز عوارضی است که به حساب شهرداری ها واریز می شود .                                            

این مسئول در ادامه افزود: به شهرداری ها و دهیاری ها از محل ارزش افزوده  ۵۱۳ میلیارد تومان در سال ۹۹ پرداخت شده است 16 درصد نسبت به سال ۹۸ این مقدار افزایش پیدا کرده است، به نحوی که در سال گذشته ۴۴۳ میلیارد تومان ولی درسال ۹۹، ۵۱۳ میلیارد تومان عوارض پرداخت شده که از این رقم ۳۶۴ میلیارد تومان به شهرداری‌ها و ۱۴۸ میلیارد تومان به دهیاری ها اختصاص یافته است.               

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح نحوه توزیع و پرداخت عوارض به شهرداری ها و دهیاریها پرداخت و در این خصوص گفت : این عوارض بر اساس نفوس و جمعیت به هر شهر تعلق میگیرد و به هر شهری که جمعیت بیشتری داشته باشد عوارض بیشتری تعلق میگیرد و در برنامه پنجم توسعه  عوارض هر شهر مختص به همان شهر خواهد بود و در برنامه ششم توسعه که در سال ۹۶ اجرایی شد به نسبت ۷۰ به ۳۰ به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعلق میگیرد.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته برای شهرداری کرج۱۹۷ میلیارد تومان ، برای شهرداری فردیس ۵۷ میلیارد تومان ، شهرداری نظرآباد ومحمد شهر بیش از ۱۷ میلیارد تومان، مشکین‌دشت بیش از ۹ میلیارد تومان، شهرداری هشتگرد بیش از ۸ میلیارد تومان و اشتهارد بیش از ۴ میلیارد تومان عوارض پرداخت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه شهرداری ها برای فرهنگ سازی پرداخت عوارض توسط شهروندان می توانند با تشکر و قدردانی از مردم برای پرداخت عوارض با نصب تابلو و بنرهایی در سطح شهر مردم را از اقدامات خود که با پرداخت عوارض شهرصورت گرفته آگاه کنند گفت:  شهرداری ها می توانند محلی را با نام عوارض ارزش افزوده نامگذاری کرده و مردم را تشویق و امیدوار کند که آنها هم سهمی در عمران و آبادانی شهرشان دارند و نمود پرداخت عوارض را در سطح شهر مشاهده کنند و این حق قانونی یک شهروند است.             

اهداف اصلی سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۹۹ موضوع دیگری بود که مدیر کل امورمالیاتی استان البرز در این نشست به آن اشاره کرد و گفت: حرکت به سمت هوشمند سازی کلیه خدمات مالیاتی هدف اصلی این سازمان است که برای افزایش رضایتمندی مودیان و عموم شهروندان صورت گرفته است  تا در نهایت به یک نظام مالیاتی مدرن و هوشمند داشته باشیم.

مدیرکل امورمالیاتی استان البرز با اعلام اینکه ازسالهای قبل ثبت اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی شده است اظهار داشت:  با الکترونیکی شدن ثبت اظهارنامه ها مودیان و اداره امور مالیاتی از این جهت دیگر هیچ مشکلی ندارند و تمام مراحل از ابتدای اعلام آمادگی مودی به صورت الکترونیکی انجام می شود.

 وی در همین خصوص افزود: با مشاهده اوراق مالیاتی به صورت الکترونیکی که در حکم ابلاغ است، مودی می‌تواند ثبت اظهارنامه، اعتراض و ابلاغ و کلیه امور مربوط به اداره امور مالیاتی را الکترونیکی انجام دهد که هم در وقت صرفه‌جویی می شود و هم نیازی به مراجعه حضوری به اداره امور مالیاتی نخواهد بود.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد سامانه مودیان پایانه‌های فروشگاهی پرداخت و در این خصوص گفت: صاحبان حرف و مشاغل پزشکی در قانون بودجه سال ۹۸ ابتدا مکلف به انجام آن شدند که حدود ۳۰ رشته شغلی که شامل ۵۰ شغل بود هم در سال ۹۸به آن اضافه شد و از ابتدای سال ۱۴۰۰ تمامی مودیان مالیاتی (خرده فروشانی که مستقیما بامصرف کنندگان نهائی ارتباط دارند) به جز استثنائاتی که در هیئت وزیران تصویب شده ملزم به استفاده از این سامانه فروشگاهی هستند.

وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه  مودیان با استفاده از این سامانه فروش اداره کل امور مالیاتی را در شفاف سازی درآمدهای یاری کنند اظهار داشت: مسلما انجام این مهم گامی در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی خواهد بود.و از مودیان انتظار داریم که اظهارنامه خود را بر اساس واقعیت و اتفاق سال مالی خود تکمیل و تسلیم اداره مالیات نمایند.

مدیرکل امورمالیاتی استان البرز همچین به بر شمردن موارد معافیت و بخشودگی مالیاتی اشاره کرد و با اعلام اینکه  شرط اول استفاده از معافیت تسلیم اظهارنامه است افزود: در صورتی که یک واحد تولیدی به صرف اینکه از مالیات معاف است به تکالیف قانونی خود عمل نکند نمی تواند از معافیت استفاده کند و نحوه استفاده از معافیت به این صورت محاسبه می‌شود که فرد در زمان مقرر اظهارنامه اش را تسلیم  اداره مالیات کند و بعد از محاسبه و رسیدگی به اظهارنامه نرخ مالیات صفر تعیین می‌شود.                           

محمدی اضافه کرد: محاسبه نرخ مالیات شخص حقوقی ۲۵ درصد است که اگر در اظهارنامه ای که تنظیم می‌کنند، نسبت به سال قبل افزایش درآمد داشته باشد به نسبت  هر ۱۰ درصد میزان افزایش درآمدیک واحددرصدوحداکثرتا۵واحددرصداز نرخ ۲۵درصدمالیاتی

 

کاهش می‌یابد و یا اگر کسی سه سال متوالی اظهارنامه تسلیم نماید و حساب سود و زیانش مورد پذیرش قرار گیرد یا میزان مالیات  تنظیم شده را در مرحله توافق با رئیس امور حل و فصل کند تا میزان ۵ درصد جایزه خوش حسابی دریافت می‌کند.

وی همچنین با اعلام اینکه اگر کسی مالیات سال خود را در همان اوایل سال مالی پرداخت کند به ازای هر ماه یک درصد جایزه خوش حسابی به او تعلق می‌گیرد خاطر نشان کرد: اما عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای مودی ۳۰ درصد جریمه غیر قابل بخشش صادر خواهد شد و اطهارنامه هایی که بر اساس کذب باشد نیز ۳۰ درصد جریمه کتمان و غیر قابل بخشش، و هزینه دیرکرد پرداخت به ازای هر ماه دو نیم درصد جریمه دارد و طبق ماد ۲۷۴  موارد زیر جرم مالیاتی محسوب می شود و مرتکب یا مرتکبان حسب مورد به مجازات‌های درجه ۶(حبس از شش ماه تا دوسال)  محکوم می گردند.

مدیر کل امور مالیاتی در پایان با اشاره به اینکه در شرایط حاکم بر جامعه و وجود بیماری کرونا اداره امور مالیاتی کشور تسهیلات خاصی را برای مودیان در نظر گرفته است اظهار داشت: در موضوع بخشودگی جرایم، اقساطی نمودن بدهی ، مدت زمان تسلیم اظهارنامه و مدت زمان اعتراض  برای مودیان تسهیلات بسیار خوبی در نظر گرفته شده است و در این خصوص و سایر موارد مربوط به آن، پیشنهاداتی را اداره کل امور مالیاتی کشور به ستاد ملی مقابله با کرونا تقدیم نموده ایم و در همین جا اعلام می نماییم که  اداره امور مالیاتی استان البرز نیز در همین راستا با دنبال کردن همان اهداف و پیشنهادات، پشتیبان و یاری کننده مودیان مالیاتی و شهروندان استان البرز می باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار