کد خبر: 1045259
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
برای اولین بار در سرزمین‌های فلسطینی، انتفاضه اعتراضی با عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی همزمان شده است. فلسطینیان روز جمعه در قدس شرقی با یهودیان افراطی که با شعار «مرگ بر اعراب» به ساکنان قدس حمله کردند، درگیر شدند و همزمان، مقاومت فلسطینی در حمایت از فلسطینیان، با موشک به شهرک‌های صهیونیست‌نشین حمله کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک ماه مانده به انتخابات پارلمانی فلسطین در چهارم خرداد ماه ۱۴۰۰، قدس اشغالی آبستن جنبشی کم‌سابقه است که پنج شنبه شب به درگیری شدید بین فلسطینیان با صهیونیست‌های افراطی و پلیس رژیم صهیونیستی و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی منجر شد. مراسم مذهبی و نماز جمعه فلسطینیان که از ابتدای ماه رمضان شروع شده، امسال با واکنش یهودیان افراطی روبه‌رو شده و طی روز‌های اخیر، گروه‌های راست افراطی یهودی با حضور در خیابان‌های قدس شرقی، شعار «مرگ بر اعراب» سر می‌دهند. انتشار ویدئو‌های شعار‌های یهودیان افراطی باعث خشم فلسطینیان شده است.

تنش‌ها در قدس پنج شنبه شب، زمانی تشدید شد که گروهی تقریباً گسترده از یهودیان افراطی با عنوان «پاسداشت کرامت یهود» دست به راهپیمایی زدند و در میدان صهیون که مرکز مدرن قدس است، به سمت بخش مسلمان‌نشین راهپیمایی کردند. پلیس رژیم صهیونیستی در حمایت از یهودیان افراطی، مراسم اعتکاف فلسطینیان را بر هم زد و مانع آن شد که به درگیری فلسطینیان با پلیس رژیم صهیونیستی و یهودیان افراطی منجر شد. نیرو‌های رژیم صهیونیستی در این درگیری‌ها از گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند که تعدادی از آن‌ها به سر شهروندان فلسطینی برخورد کرد. این درگیری‌ها صبح جمعه، تشدید شد، زمانی که فلسطینیان می‌خواستند مراسم نماز جمعه برگزار کنند. هلال احمر فلسطین، در گزارش خود اعلام کرد که در درگیری فلسطینیان از یک سو و نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و گروه‌های تندرو صهیونیستی از سوی دیگر، ۱۰۵ فلسطینی مجروح شده‌اند. در حالی که قرار است یک ماه دیگر انتخابات پارلمانی فلسطین و بعد از آن انتخابات ریاستی و سپس در شهریورماه انتخابات شورا‌ها برگزار شود، کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر چندان از درگیری‌های قدس ناراضی نیست، رویدادی که می‌تواند باعث برهم خوردن انتخابات خردادماه در قدس شود.

پاسخ با ۳۶ موشک

رویداد‌های قدس که با حمله جنبشِ صهیونیستی تندرو «لهاوا» به فلسطینیان قدس شرقی کلید خورده، با واکنش تند فلسطینیان و گروه‌های مقاومت خارج از فلسطین روبه‌رو شده است. در داخل سرزمین‌های اشغالی، تجمعاتی در شهر‌های بیت لحم در جنوب، طولکرم و طوباس در شمال و رام‌الله در مرکز کرانه باختری برگزار شد که تجمع‌کنندگان شعار‌هایی در حمایت از قدس سر دادند. همزمان، حوالی ساعت ۱۲ جمعه شب، اتاق مشترک گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «قدس و مسجدالاقصی خط قرمز و مقاومت فصل‌الخطاب است». این اتاق مشترک در بیانیه خود تأکید کرد که در قراردادی دائم برای همگامی با انتفاضه قهرمانان قدس است و مقاومت فلسطین در هر جایی که حضور داشته باشد، از جنبش مردم ما در قدس دور نیست. هنوز ساعتی از صدور بیانیه اتاق مشترک گروه‌های مقاومت نگذشته بود که منابع خبری از شنیده شدن آژیر‌های خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه خبر دادند. جنبش‌های مقاومت فلسطینی با دست‌کم ۳۶ موشک به شهرک‌های صهیونیست‌نشین حمله کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی شلیک ۳۶ موشک از غزه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین را تأیید کرده و گفته که تنها شش راکت از ۳۶ راکت شلیک شده رهگیری شده است. یکی از ساکنان شهرک «ناحل عوز» در نزدیکی نوار غزه در گفتگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته است: «گنبد آهنین به درستی عمل نمی‌کند.»‌گردان‌های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس در پیامی به رژیم صهیونیستی هشدار داد: «صبر ما را محک نزنید!» گردان‌های عزالدین قسام در بیانیه خود گفته است: «قیام جوانان فلسطینی ساکن قدس اشغالی آتشی سهمگین در خرمن دشمن صهیونیستی برخواهد افروخت و در آن زمان نیرو‌های گردان‌های قسام در کانون نبرد با این دشمن قرار خواهند گرفت.» جنبش جهاد اسلامی نیز اعلام کرد که مسجدالاقصی خط قرمز است و به صهیونیست‌ها اجازه آلوده کردن این مسجد داده نخواهد شد. رژیم صهیونیستی حمله موشکی فلسطینیان را با مواضع حماس در نوار غزه پاسخ داد. محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تجاوزات رژیم صهیونیستی در قدس را محکوم کرد و آن را «تروریسم سازمان یافته» توصیف کرد که هدف از آن یهودی‌سازی شهر قدس است. وی تأکید کرد، برگزاری انتخابات در قدس، بیش از هر زمان دیگری «ضرورت» دارد. اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای خواستار برقراری آرامش، کاهش سریع تنش‌ها و خویشتنداری شد.

بیانیه حمایت حزب‌الله و انصارالله

جنبش‌های حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن در بیانیه‌هایی جداگانه بر حمایت خود از مردم فلسطین تأکید کردند و به رژیم صهیونیستی هشدار دادند. حزب‌الله لبنان با استقبال از واکنش قهرمانانه ملت فلسطین در برابر حملات صهیونیست‌هایی که نمازگزاران در شهر قدس اشغالی را هدف گرفتند، همبستگی کامل خود را با ملت فلسطین اعلام و تأکید کرد که فلسطینی‌ها با جانفشانی دائمی خود ثابت می‌کنند که رژیم اشغالگر در خاک پاک فلسطین جایی ندارد. در بیانیه حزب‌الله آمده است: حزب‌الله به شدت اقدامات نظامی و وضعیت محاصره و تنگنایی را که پلیس رژیم صهیونیستی و باند‌های شهرک‌نشینان از چند روز پیش بر اهالی قدس تحمیل کرده‌اند، محکوم می‌کند که در نهایت دیروز و امروز به زخمی شدن ده‌ها فلسطینی و بازداشت شماری از آن‌ها منجر شد. دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تجاوز‌های جنایت آمیز صهیونیست‌ها در حق نمازگزاران در قدس اشغالی را محکوم و رد می‌کند. جنبش انصارالله همچنین از جنبش ملت فلسطین در مقابله با تجاوز صهیونیست‌ها علیه نمازگزاران قدس استقبال کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار