کد خبر: 1045107
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
فاصله زیاد شمال تا جنوب پایتخت همیشه مورد انتقاد کارشناسان بوده؛ این فاصله حالا بیشتر از هر زمان دیگری شده‌است. در آستانه پایان کار شورای شهر پنجم، فرصت مناسبی است تا عملکرد مجموعه مدیریت شهری در دوره اخیر مورد واکاوی قرار بگیرد. در چهار سالی که تعویض اسم خیابان‌ها و افتتاح یک جوی آب به صدر برنامه‌های شورای شهر و شهرداری تبدیل شده‌بود، آمار‌ها حکایت از بیشتر‌شدن فاصله طبقاتی میان شمال و جنوب تهران دارد. بسیاری از مشکلات شهری، برنامه‌های اعلامی و شعار‌های تبلیغاتی شورای شهری‌ها و شهرداری‌ها عملاً بر زمین باقی مانده‌است و به دوره بعد منتقل خواهد شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: نابرابری اجتماعی در توزیع سرانه‌های خدماتی یکی از پیامد‌های رشد شهرنشینی و توسعه فیزیکی شهرهاست، اما تلاش برای ایجاد عدالت و توازن در ارائه این خدمات موضوعی است که سعی‌شده در مدیریت شهری به آن پرداخته شود؛ در این راستا کاهش فاصله شمال و جنوب موضوعی بود که نخستین بار محمد باقر قالیباف در دهه‌ای که سکان اداره شهر تهران را بر عهده داشت، وارد ادبیات مدیریت شهری کرد و باعث شد فصل جدیدی از ارائه خدمات به تهرانی‌ها آغاز شود.

بر این اساس در دوره قبلی مدیریت شهری تهران، پروژه‌هایی به ثمر رسید که تحولات قابل‌توجهی را در مناطق جنوبی شهر تهران به وجود آورد و باعث شد مناطق جنوبی هم مانند دیگر مناطق شهر، رنگ و روی پیشرفت به خود بگیرند.

در دوره قبل ۵ برابر درآمد شهرداری‌های جنوب در جنوب شهر هزینه شد

بر اساس یک مقایسه بین درآمد و هزینه‌ها، در دوره قبلی شهرداری تهران پنج برابر درآمد شهرداری‌های مناطق جنوب شهر در این مناطق هزینه شد؛ یعنی شتاب خدمات‌دهی در جنوب شهر پنج برابر نسبت به شمال شهر افزایش یافت به عنوان مثال از ۱۸۰ میدان میوه و تره‌بار ایجاد شده تا سال ۹۶ بخش عمده‌ای از آن‌ها در جنوب شهر تهران ایجاد شد.

علاوه بر این، راه‌اندازی سالن‌های سینما و تئاتر برای نخستین‌بار در جنوب شهر از اقدامات مهم فرهنگی آن دوره با رویکرد توجه ویژه به جنوب شهر بود و با همت محمدباقر قالیباف بزرگ‌ترین مجموعه تئاتر کشور در خاوران و بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی معلولان و جانبازان در خیابان فدائیان اسلام راه‌اندازی شد.

در حوزه بافت فرسوده هم اگرچه طبق مصوبه مجلس، شهرداری باید ۵۰ درصد به شهروندان تخفیف بدهد و دولت هم باید این هزینه را جبران کند، اما از آنجا که دولت به شهرداری تهران هیچ بودجه‌ای در این بخش (مانند دیگر بخش‌ها) نداد، شهرداری تهران برای نوسازی بافت فرسوده تخفیف صد‌درصدی اعمال کرد و نتیجه آن در حالی که رشد بافت فرسوده در کشور تا تابستان ۱۳۹۶، ۸ درصد بود، این رقم در تهران به ۳۴ درصد رسید.

این قبیل اقدامات توسط شهرداری تهران و با حمایت و پشتیبانی شورای شهر دوره سوم و چهارم شهر تهران صورت گرفت که ثمره آن تغییر و تحول تهران و قرار گرفتن این شهر در مسیر پیشرفت و عدالت بود.

خواب زمستانی شهر.

اما بعد از چند سال تکاپو و تحرک، فعالیت پنجمین دوره مدیریت شهری تهران آغاز شد و شهر به تدریج به خواب زمستانی فرو رفت! شورای شهر سرگرم انتخاب شهردار و نامگذاری معابر پایتخت شد، بدنه شهر و شهرداری هم پیش از اینکه با شهردار جدید خو بگیرند، خود را آماده حضور شهردار بعدی می‌کردند، زیرا محمدعلی نجفی پس از ارتکاب به قتل همسر دوم خود بعد از حدود هشت ماه، با استعفا جای خود را به محمدعلی افشانی و افشانی جای خود را به پیروز حناچی داد، البته در این بین اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری قطعاً به امور دیگری هم پرداخته‌اند و مصوباتی در جریان برگزاری جلسات شورای شهر تعیین شده، اما مسئله این است که در این دوره نه‌تن‌ها موضوع کاهش فاصله شمال و جنوب به شدت کمرنگ شد، بلکه بسیاری از امور جاری نیز از نگاه شهروندان مانند گذشته انجام نمی‌شد.

این در حالی است که پیروز حناچی در اردیبهشت ۹۸ و در جریان مراسم افتتاح ۱۴ پروژه در منطقه ۱۷ از کاهش فاصله شمال و جنوب سخن گفت و مدعی شد «تلاش ما این است با ارائه خدمات بهتر فاصله شمال و جنوب تهران را کمتر کنیم و این کار را انجام خواهیم داد»، اما در عمل پروژه و اقدامات قابل‌توجهی در این راستا به ثمر ننشست.

در همین رابطه، ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی سابق تهران گفت: نمونه‌های زیادی از پروژه‌ها وجود دارد که نشان‌دهنده تلاش برای کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران در دوران مدیریت شهری سابق بود؛ البته ادعا نمی‌کنیم به طور صد‌درصد این شکاف پر شده، زیرا هنوز مشکلات جدی در جنوب شهر وجود دارد و به طور حتم باید در دوره‌های آینده مدیریت شهری به این اولویت بازگردیم، اما نشانه‌ای ندیده‌ایم که در چهار سال اخیر پروژه ویژه‌ای در شهر تهران افتتاح شده‌باشد که گشایشی در وضعیت مردم ایجاد کرده باشد. وی افزود: اخیراً یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد در طول این چهار سال ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار باغ تملک کرده‌اند، اما در دوره قبلی مدیریت شهری فقط در یک منطقه این میزان تملک باغ داشته‌ایم! بنابراین اعداد اصلاً قابل مقایسه با یکدیگر نیست، البته نمی‌گویم مسئولان این دوره باید به اندازه ۱۲ سال آن دوره کار می‌کردند، اما می‌توان سال‌های ۸۴ تا ۸۸ را با این چهار سال مقایسه کرد و دید چه اتفاقاتی در شهر رخ داده‌است.

ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران نیز می‌گوید: در این دوره مدیریت شهری متأسفانه اقدامی که به چشم بیاید و مردم آن را به خوبی لمس کنند ندیده‌ایم و برابری در توزیع خدمات عمومی بین جنوب و شمال شهر رخ نداده‌است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار