کد خبر: 1044657
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
آموزه‌های علمی ماه مبارک رمضان برای جوانان در بیان مقام معظم رهبری

سرویس سبک زندگی جوان آنلاین:هرجا که پای خودسازی و تهذیب نفس به میان می‌آید، فرمایشات مقام معظم رهبری به سمت و سوی جوانان می‌رود، چراکه نسل جوان ظرفیت شگرفی برای کسب معنویت و کاربست آن برای سازندگی جامعه دارد. ماه رمضان مجالی برای مرور برخی فرمایشات ایشان در این زمینه است.


جوانان، با صحیفه سجادیه انس بگیرند، زیرا همه چیز در این کتاب ظاهراً دعا و باطناً همه‌چیز وجود دارد. امام سجاد (ع) در این دعا هم مثل بقیه دعا‌های صحیفه سجادیه، با اینکه در مقام دعا و تضرع است و با خدای متعال حرف می‌زند، اما سخن گفتنش، کانه از یک روال استدلالی و ترتیب مطلب بر دلیل و معلول بر علت، پیروی می‌کند. اغلب دعا‌های صحیفه سجادیه – تا آنجا که بنده سیر کرده‌ام – همین حالت را دارد. همه چیز مرتب چیده شده است. مثل این است که یک نفر، در مقابل مستمعی نشسته و با او به صورت استدلالی و منطقی حرف می‌زند. همان ناله‌های عاشقانه هم که در صحیفه سجادیه آمده است، همین حالت را دارد. در اینجا نیز همینطور است. امام در اول دعای مورد اشاره می‌فرماید: «الحمدلله لذی جعلنا من اهله» (دعای ۴۴ صحیفه سجادیه) «ما را اهل حمد قرار داد» و ما از نعم الهی غافل نیستیم و او را حمد و شکر می‌کنیم. او راه‌هایی در مقابل ما باز کرده است که به حمدش برسیم. همچنین، غایات و راه‌هایی معین فرموده و ما را در این راه‌ها به رفتن واداشته است. بعد می‌رسد به این جمله: «والحمدلله الذی جعل من تلک السبل شهره شهر رمضان؛» «حمد خدای را که یکی از این راه‌هایی که ما را به او به کمال و به بصیرت نسبت به معدن عظمت می‌رساند، همین ماه رمضان است.» امام تعبیر می‌کند به شهر «شهره؛» یعنی «شهر خودش.» شهر خدا را یکی از این راه‌ها قرار داد. خیلی پرمعناست. اگر به خود نسبت خاص می‌دهد، معلوم می‌شود نسبت به این بخش، توجه و عنایت ویژه‌ای دارد. یکی از این بخش‌ها، همین «شهرالله» است؛ شهر خدا، ماه خدا، خود این نسبت در فضیلت ماه رمضان، کافی است. «شهر رمضان، شهر الصیام و شهر الاسلام» ماه روزه؛ ماهی که روزه آن، یکی از ابزار‌های بسیار کارآمد برای تهذیب نفس است، چراکه در آن گرسنگی کشیدن و با هوس‌ها و اشتها‌ها مبارزه کردن نهفته است.


شهر اسلام، یعنی شهر «اسلام الوجه لدی الله؛» «در مقابل خدا تسلیم بودن.» خب؛ انسانی جوان است و وقتی روزه می‌گیرد، گرسنه است، تشنه است و تمام غرایز او را به سمت هوس و اشتهایی می‌خواند، ولی او در مقابل همه این غرایز می‌ایستد. برای چه؟ برای اجرای امر پروردگار و این تسلیم در مقابل پروردگار است. در هیچ روزی از روز‌های سال، یک مسلمان به طور عادی، این همه در مقابل خدا تسلیم نیست که در روز‌های ماه رمضان به طور عادی تسلیم است. پس، «شهر اسلام» شهر تسلیم است. ۱۴/ ۱۱ /۷۳


بزرگ‌ترین درس ماه رمضان، خودسازی است. اولین و مهم‌ترین قدم خودسازی هم این است که انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادی نگاه کند؛ عیوب خود را با روشنی و دقت ببیند و سعی در برطرف‌کردن آن‌ها داشته باشد. این از عهده خود ما برمی‌آید و این تکلیفی بر دوش ماست. به هم رحم کنید تا خدای متعال به شما رحم کند، کسانی که دستشان باز است، دست تعدی به سمت منافع و مصالح دیگران دراز نکنند.

کسانی که زرنگی، هوش، امکانات، قدرت، مسئولیت و توانایی‌های گوناگون فردی و اجتماعی دارند، از این توانایی‌ها در راه تعدی به دیگران استفاده نکنند. خود را بنده خدا بدانیم؛ در مقابل بقیه بندگان جدا، خود را موظف به همراهی، احسان، نیکی و رعایت انصاف بدانیم؛ آنگاه باران رحمت و فضل خدا بر سر ما خواهد بارید، ما را شست وشو خواهد داد و برکات خود را بر ما نازل خواهد کرد. البته این وظیفه همه است، ولی کسانی که در جامعه تکن، قدرت، مقام، ثروت و نفوذ کلمه‌ای در میان مردم دارند، بیش از دیگران در مقابل این بار سنگین – بار خودسازی و محدودکردن قوای خود از تجاوز به دیگران – مسئولند. ۲۵/ ۹/ ۸۰

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار