کد خبر: 1044652
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰
رمضان کرونایی امسال را رنگ نیکی ببخشیم
امسال مناجات‌های گروهی باید به صورت انفرادی انجام شود و به جای اتصال قلب‌ها سر صفوف نماز، از مقابل صفحات تلویزیون اتصال برقرار شود. باید با این شرایط مدارا و شکوه این ماه را در خانه‌ها حفظ کرد تا به امید خدا سال دیگر شرایط به حالت عادی برگردد و رمضان هم آنطور که شایسته است، برگزار شود
مرضیه بامیری

سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: رمضان امسال هم با یک غریبانگی خاص آغاز شد و در سکوت چند روزی از آن گذشت. خیلی‌ها بهانه آوردند، خیلی‌ها عذر پزشکی داشتند. یکی باردار بود یکی نوزاد شیر می‌داد. عده زیادی در بیمارستان‌ها مبتلای درد هستند و در انتظار یک نظر از سوی میزبان مهربان این ماه بزرگ، ولی عده‌ای هم قرص و محکم قصد دارند روزه‌هایشان را تا پایان ماه مبارک تمام و کمال بگیرند. هر چند امسال وجود کرونا شرایط دشواری را ایجاد کرده و با بقیه تجربه‌های روزه‌داری‌ها متفاوت است.

هر خانه را یک مرکز دینی کنیم


ماه رمضان ماه تزکیه نفس است. هر کسی وقت دارد پرونده خودش را تمام و کمال بررسی و نقطه ضعف‌هایش را برطرف کند. ماه خوبی برای متنبه‌شدن، اصلاح‌شدن یا حتی بزرگ‌شدن فکر و شعورمان. امسال رمضان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. این ویروس سخت جان با زور زیاد مساجد و مراکز دینی را به تعطیلی کشانده و خبری از دعا‌های دسته جمعی و باشکوه یا علی یا عظیم نیست. منبری نیست تا هر روز میان دو نماز ظهر و عصر خطبه‌ای خوانده یا یک حکم دینی معرفی شود. امسال هم مناجات‌های گروهی باید به صورت انفرادی انجام شود و به جای اتصال قلب‌ها سر صفوف نماز، از مقابل صفحات تلویزیون اتصال برقرار شود. باید با این شرایط مدارا و شکوه این ماه را در خانه‌ها حفظ کرد تا به امید خدا سال دیگر شرایط به حالت عادی برگردد و رمضان هم آنطور که شایسته است، برگزار شود.


دل به دل روزه اولی‌ها بدهیم


امسال روزه اولی‌ها هم در غربت و بی‌نام و نشان به استقبال ماه عبادت می‌روند. نه کسی برایشان جشن می‌گیرد و نه مسجدی برپاست که با چادر‌های سپیدشان مثل فرشته شوند و دل نمازگزاران را بربایند. جشن تکلیفی برگزار نشد و این اتفاق بزرگ آنطور که باید تکریم نشده است. این وظیفه بزرگ هم بر عهده اهالی خانه است تا سال کرونایی را برای روزه‌دار کوچک‌شان جذاب و خاطره‌انگیز کنند. برایش برنامه غذایی مناسبی تدارک ببینند و افطار‌ها و سحر‌ها را برایش مفصل برگزار کنند. روزه اولی‌ها ممکن است هوس هر چیزی بکنند. مادر‌ها باید دل به دل آن‌ها بدهند و این روز‌های سخت کرونایی را که حتی نمی‌توانند در مهمانی‌های افطاری اقوام شرکت کنند، برایشان آسان‌تر کنند. آن‌ها به لحاظ روحی شکننده‌اند و نیاز به توجه بیشتری دارند.


روزه با ماسک سخت‌تر، اما ثوابش بیشتر


امسال شرایط روزه کمی دشوار است. کرونا هنوز لشکرکشی می‌کند و هر روز از انسان‌ها قربانی می‌گیرد. توصیه کرده‌اند در محافل شلوغ دو ماسک روی هم استفاده کنیم و این در ایام رمضان یعنی بند آمدن نفس‌ها و به شماره افتاده نفس‌های تشنه و گرسنه در پشت ماسک‌های رنگارنگ. روزه با ماسک سخت است، اما ثوابش بیشتر. پس بیایید امسال بیشتر هوای هم را داشته باشیم. با این ماسک‌ها کمتر گفتگو کنیم و در صورت کسی فرو نرویم، زیرا گرسنگی و بوی هرم ماسک هر دو آزاردهنده است و ممکن است افراد روزه‌دار را آزرده‌خاطر سازد.


استفاده از ماسک تشنگی را بیشتر می‌کند. پس لازم است از حضور در اماکن شلوغ خودداری کنیم و به جز موارد ضروری از خانه خارج نشویم.


سفره‌های خالی را رونق ببخشیم


امسال کرونا سفره‌های زیادی را خالی و نگاه‌های زیادی را شرمنده اهل و عیال خانه کرده است. خیلی از کسب و کار‌ها خوابیده و خیلی آدم‌ها بیکار یا کم کار شده‌اند. روزه‌داری علاوه بر اراده نیاز به تقویت قوای جسمانی دارد. برای روزه‌داری دل خوش لازم است و اندکی پول تا بشود از این ماه جذاب لذت معنوی برد. پس بیایید اگر سفره‌ای خالی است دستش را بگیریم. اجازه دهیم ماه مهمانی خدا برای همه شیرین باشد و به همه خوش بگذرد. مهمانی برای دارا‌ها و ندار‌ها خط کشی نشود و کسی با داشته‌های مادی‌اش آن را تصاحب نکند. بیایید امسال بیشتر از قبل هوای هم نوعانمان را داشته باشیم. حواسمان به اطرافمان باشد و نگذاریم شکمی گرسنه به بالین برود یا کودکی با بغض فقر افطار کند.


امسال عده زیادی میانمان نیستند. پدر‌ها و مادر‌های زیادی سر سفره افطار جایشان خالی است. کسانی که کرونا و هزار دلیل دیگر آن‌ها را از ما گرفته است. پس بیایید جای خالی‌شان را با مهربانی پر کنیم و حالا که کرونا اجازه مهمانی‌های افطاری را ممنوع کرده هزینه‌اش را خرج خوشحالی دیگران کنیم. اینطوری مسافر‌های آسمانی هم سهمی از این مهمانی خواهند داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار