کد خبر: 1044501
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
ماه رمضان، ماه «منع رطب» هم شد! افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی قیمت برخی از انواع پرمصرف رطب در ماه مبارک فقط از یک هوش مصنوعی فوق‌العاده قوی یا یک ربات مخرب اقتصادی برمی‌آید. یعنی آدمیزاد با همه توانایی‌اش نمی‌تواند تنها در یک یا دو روز چنین گلی به سر بازار محصولی بزند که کشورش دومین تولیدکننده بزرگ آن در جهان باشد! البته از اقتصادی که چشم به وین دارد و دولتی که کشتزار تدبیر و امید را خشکانده و همه چیز را رها کرده‌است، چیزی جز این هم نمی‌توان انتظار داشت.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به قول سعدی: خرما نتوان خوردن از این خار که کشتیم/ دیبا نتوان کردن از این پشم که رشتیم در ادامه ناکامی‌های دولت در تنظیم بازار کالا‌های مختلف از جمله مواد غذایی و کالا‌های اساسی این بار نوبت به خرما رسید که با وجود باقی ماندن حجم زیادی از این محصولات در انبار‌های بازار، قیمت این محصولات در چند روز گذشته افزایش چشمگیری داشته‌است.

سالانه در دنیا ۵/ ۸ میلیون تن خرما تولید می‌شود که از این میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن سهم ایران به عنوان دومین تولیدکننده در دنیاست و هر ساله حجم زیادی از خرما‌های تولیدی کشور به دلیل عدم بازار‌رسانی مناسب و تقاضا مجبور به ورود به صنایع تبدیلی است، اما با این وجود به دلیل رها کردن بازار مصرف قیمت هرکیلوگرم رطب به ۷۰ هزار تومان افزایش یافته‌است.

وزیر جهاد کشاورزی پیش از این از ذخیره ۱۳۰ هزار تن خرما برای عرضه در ماه مبارک رمضان در راستای ثبات قیمتی آن خبر داده بود و همچنین رئیس سازمان حمایت نیز از ثابت ماندن قیمت خرما در ماه مبارک رمضان سخن گفته بود، اما هیچ‌کدام از وعده‌ها در پنجمین روز ماه رمضان محقق نشده‌است.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که هر بسته رطب ۷۰۰ گرمی ۳۶ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی که پیش از این ۲۳ تا ۲۹ هزار تومان بود. همچنین قیمت هر کیلوگرم خرما‌ی عسلی از ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان به ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان افزایش یافته‌است.

تحویل ذخایر خرما به مباشران وزارت صنعت

محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران در این ارتباط در گفتگو با تسنیم می‌گوید: انبار‌ها از خرمای سال زراعی قبل پر است و مشکلی برای تأمین نیاز مردم وجود ندارد. همچنین تغییری در مصرف نداشته‌ایم و حتی صادرات کاهش یافته‌است، بنابراین با موجودی که در انبار‌هاست نیاز بازار داخلی به راحتی تأمین می‌شود.

رشید فرخی گفت: قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی در مبدأ تولید ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان و خرمای کبکاب ۵/ ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است، اما ما نمی‌توانیم درباره قیمت خرما در بازار و خرده‌فروشی نظر بدهیم. وی تصریح کرد: جلساتی با وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار داشته‌ایم و خرمای ذخیره‌شده در انبار‌ها در اختیار مباشرانی قرار می‌گیرد که این وزارتخانه معرفی کرده‌است.

اختلاف قیمت خرما در مبدأ تولید و بازار مصرف

سیداسد‌الله موسوی، مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی استان بوشهر نیز در این ارتباط می‌گوید: اکنون ۳۵‌هزار تن خرما از سال قبل در انبار‌های استان موجود است و قیمت‌ها در مبدأ تولید پایین است و کشاورزان امید به صادرات آن‌ها دارند. قیمت هر کارتن ۵/ ۱ کیلویی خرما ۱۳‌هزار تومان و قیمت خرمای رطب در بسته‌های ۷۰۰‌گرمی ۱۱‌هزار و ۵۰۰ تومان است.

متأسفانه رشد ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی قیمت‌ها در بازار مصرف، از عدم مدیریت بازار و خلف وعده متولیان تنظیم بازار رمضان حکایت دارد به طوری که در حال حاضر قیمت خرمای پیارم با افزایش بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تومانی در بازار بین ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت خرمای خاصویی از ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان به حدود ۴۸ هزار تومان رسیده، همچنین خرمای زاهدی نیز با افزایش چند هزار تومانی بین ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان و خرمای عسلی نیز بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. خرمای مضافتی و کبکاب هم ظرف یک هفته اخیر افزایش ۴ تا ۵ هزار تومانی را تجربه کرده به طوری که خرمای مضافتی با قیمت بین ۲۱ تا ۳۳ هزار تومان و کبکاب با قیمت بین ۱۳ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
asghar
|
Canada
|
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
با سلام صبح بخیر . درود بر شما باد خانم قاسمی و درود بر نویسنده گان جوان انلاین که درد مردم را بگوش دولتمردان میرسانید . تقدیم به شما عزیزان .❤️❤️❤️
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار