کد خبر: 1044369
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
حاشیه‌ای بر واکسیناسیون ورزشکاران کاروان ایران
واکسیناسیون المپیکی‌ها در مقابل کرونا که از هفته گذشته آغاز شده، سبب شده ورزشکاران اعزامی به توکیو با استرس کمتری تمام تمرکزشان را روی موفقیت در المپیک بگذارند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: ستاد پزشکی ورزشی در مجموعه ورزشی آزادی تهران این روز‌ها مقصد المپیکی‌هاست، ستادی که مرکز واکسیناسیون ورزشکارانی است که می‌خواهند تابستان امسال در المپیک توکیو، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های رقابتی‌شان را تجربه کنند. سه‌شنبه گذشته بود که با تزریق واکسن به مجتبی عابدینی، شمشیرباز المپیکی ایران، واکسیناسیون ورزشکاران آغاز شد و دیروز نیز ادامه پیدا کرد تا در نهایت لیست ۳۰۰ نفره‌ای از اعضای کاروان که شامل ورزشکاران، مربیان و همراهان می‌شود، واکسینه شوند.

فقط المپیکی‌ها واکسینه می‌شوند

در ایران برخلاف برخی کشورها، المپیکی‌ها در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته‌اند تا کاروان ایران با دغدغه کمتری آماده حضور در این رقابت‌ها شود، اگرچه به گفته رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، اجباری برای زدن واکسن وجود ندارد: «از نظر کمیته بین‌المللی المپیک هیچ اجباری برای زدن واکسن وجود ندارد، ولی توصیه کرده‌اند ورزشکاران با زدن واکسن به توکیو بیایند. حتی به ما گفته‌اند حاضریم دو برابر تعداد کاروان اعزامی به توکیو واکسن بدهیم. مکاتباتی با وزارت بهداشت انجام دادیم و آن‌ها هم اعلام کردند برای تأمین این میزان سهمیه که محدود است مشکلی ندارند.»

دیروز همچنین غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری مهر داشت، در مورد فهرست ۲۹۲ نفره معرفی شده برای واکسیناسیون کاروان المپیک و اینکه این تعداد چند برابر تعداد ورزشکاران صاحب سهمیه و مربیان آنهاست، اینطور توضیح داد: «واکسیناسیون المپیکی‌ها بر اساس فهرست بلند معرفی شده از طرف فدراسیون‌ها انجام شده است. ضمن اینکه حریفان تمرینی ورزشکاران المپیکی هم در این فهرست مورد توجه قرار گرفته‌اند. در برخی رشته‌ها نیز هنوز کسب سهمیه انجام نشده، اما اردوی آماده‌سازی برای میادین انتخابی ادامه دارد. اردونشینان اینگونه تیم‌ها هم جزو نفرات مورد نظر برای واکسیناسیون بوده‌اند.»

به گفته نوروزی کسی غیر از کاروان ایران واکسینه نخواهد شد: «به غیر از افرادی که حضورشان در المپیک قطعی است یا احتمال اعزام آن‌ها وجود دارد هیچ فرد دیگری در قالب کاروان المپیک یا پارالمپیک واکسینه نشده است.»

واکسن چینی نزنند، مسئولیت پای خودشان است

نوع واکسن در نظر گرفته شده برای واکسیناسیون کاروان المپیک و پارالمپیک یکی از حواشی این روز‌ها بوده است، به خصوص که شنیده می‌شود با توجه به در نظر گرفته شدن یک نوع واکسن چینی، برخی از ورزشکاران از تزریق آن خودداری کرده‌اند. مسئله‌ای که دیروز رئیس کمیته ملی المپیک هم آن را تأیید کرد: «تمام قهرمان‌های ما با تزریق واکسن در توکیو حاضر خواهند شد. این از لحاظ روانی گام مؤثری است. ژاپن هم صددرصد تمامی پروتکل‌های بهداشتی خود را اعمال خواهد کرد. درباره اینکه ورزشکاری هم علاقه‌ای به دریافت واکسن نداشته است باید بگویم این موضوع به صورت محدود و در حد یکی، دو نفر بوده و برای آن‌ها هم قبل از اعزام انجام خواهد شد.»

دکتر نوروزی هم درباره اینکه به خاطر چینی بودن این نوع واکسن، برخی با وسواس اقدام به دریافت آن کردند و حتی صحبت‌هایی مبنی بر امتناع هم مطرح بود، اینطور واکنش نشان داد: «کمیته بین‌المللی المپیک و پارالمپیک هیچ اجباری نسبت به واکسیناسیون افراد ندارد، اما نسبت به آن توصیه تأکیدی داشته است. با این شرایط مجموعه ورزش زمینه را برای واکسیناسیون اعضای کاروان المپیک و پارالمپیک بر اساس واکسن‌های موجود مهیا کرده است. وزارت بهداشت بر اساس موجودی خود این نوع واکسن را در اختیار حوزه ورزش قرار داد تا از آن برای واکسیناسیون مسافران توکیو استفاده شود. در انتخاب نوع واکسن تزریقی هیچ دخالتی از طرف فدراسیون پزشکی ورزشی و وزارت ورزش و در کل مدیران ورزش نشد.»

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی، اما مسئولیت نزدن واکسن را متوجه ورزشکار دانست: «مسئولیت افرادی که از دریافت واکسن امتناع کنند با خودشان است. هیچ مسئولیتی در این زمینه متوجه فدراسیون یا کمیته و وزارت نخواهد بود.»

استرس کرونا اجازه نمی‌داد با خیال راحت تمرین کنیم

با وجود برخی واکنش‌ها به نوع واکسن انتخاب شده برای کاروان ایران، اما اکثریت المپیکی‌ها از تصمیم واکسیناسیون حمایت کرده‌اند و آن را یک قدم مثبت برای برطرف شدن دغدغه‌های‌شان دانستند. مانند حمیده عباسعلی، بانوی کاراته‌کار المپیکی کشورمان که می‌گوید: «واکسینه شدن ورزشکاران اعزامی اتفاق بسیار ارزشمندی بود و باعث می‌شود که بتوانیم به دور از استرس تمرینات خود ادامه دهیم. دیگر دغدغه‌ای ندارم و به هدف اصلی‌ام که المپیک است فکر می‌کنم. همیشه این استرس را داشتیم که ویروس وارد بدنمان شود و آسیب ببینیم که در آن صورت از تمرینات دور می‌شدیم.»

حسن تفتیان، دوومیدانی‌کار المپیکی هم معتقد است: «ایران جزو معدود کشور‌هایی است که ورزشکارانش را در اولویت انجام واکسیناسیون قرار داده و انجام واکسیناسیون به ورزشکاران و عوامل فنی به ورزش کمک بسیاری می‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار