کد خبر: 1044355
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
در حالی که آنزیم‌های صنایع غذایی و دام و طیور از سال گذشته در کشور تولید می‌شود، اما این کالا‌ها که دارای مشابه (کیفیت) داخلی هستند از کشور‌های مختلف از جمله امریکا به ایران وارد می‌شوند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، موضوع تولید داخلی چندین سال است که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای نامگذاری سال استفاده شده که نشان از اهمیت این موضوع و کم و کاستی‌های موجود در رفع موانع تولید داخلی دارد، به طوری که سال جدید نیز با نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده است. یکی از موانع پیش‌روی تولید داخلی، واردات و قاچاق کالای مشابه داخلی است که برخی کالا‌ها به راحتی به کشور وارد می‌شود. معظم‌له در این ارتباط می‌فرمایند: «فروش و مصرف کالای خارجی باید به عنوان یک ضدارزش تلقی شود، مگر آنجا که مشابهش نباشد، تولید داخلی یک مسئله مقدس است.»

یکی از محصولاتی که از سال گذشته همزمان با شروع کرونا با وجود تحریم‌های ظالمانه تولید شد و کشور را بی‌نیاز کرد؛ آنزیم‌های صنعتی، صنایع غذایی و دام و طیور است که می‌تواند سالانه از خروج ۴۰‌میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند، اما هنوز واردات کالای دارای مشابه (کیفیت) داخلی ادامه دارد و این محصولات حتی از ایالات متحده امریکا نیز به کشورمان وارد می‌شود و تبلیغات آن به وفور در شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است. فاطمه حسینی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با تسنیم با اشاره به مشکلات تولید آنزیم‌های صنعتی اظهار داشت: این مجموعه دانش‌بنیان برای اولین بار در ایران همزمان با آغاز شیوع کرونا و وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان اقدام به تولید آنزیم‌های صنعتی و غذایی در ایران کرد که دانش و تکنولوژی بالایی دارد و تیم علمی سعی کرده نیاز کشور را در زمان تحریم و شیوع ویروس کرونا از این کالا‌های استراتژیک بی‌نیاز کند. وی اظهار داشت: به‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های این شرکت از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سازمان دامپزشکی کشور در خصوص منع تخصیص ارز به کالای مشابه، متأسفانه هیچ‌یک از این نهاد‌های دولتی همکاری لازم را به عمل نیاوردند.

حسینی گفت: نهاد‌های دولتی به استناد جوابیه نامه استعلام از انجمن خوراک و دام و طیور که در این خصوص مرجعی نادرست و ناآگاه به تولید و فعالیت‌های در حال انجام در کشور است، مبادرت به تخصیص بیشتر ارز و واردات آنزیم مربوطه در این صنعت پرداخته‌اند، به طوری که به نقل از یکی از مدیران قرنطینه در سازمان دامپزشکی، چرا ایران به‌رغم تولید آنزیم‌های این صنعت در کشور، یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان آنزیم در منطقه به‌شمار می‌رود؟

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: مخالفان تولید داخلی و منفعت‌طلبان در صنعت دام و طیور برای ضربه به تولید داخلی، شرکت‌های تولیدکننده را به تولید کالای بی‌کیفیت، عدم داشتن ظرفیت مکفی برای تولید یا عدم فضای مناسب جهت تولید متهم می‌کنند که در تمامی موارد این شرکت آمادگی چالش ارزیابی ظرفیت، کیفیت، تولید مطابق جدیدترین استاندارد‌های روز دنیا در مورد کالا‌های تولیدی خود را دارد. وی درباره اختصاص قیمت ارز اختصاصی به واردات آنزیم‌های صنعتی ابراز تردید کرد و گفت: کالا‌های وارداتی با قیمتی به فروش می‌رسند که یا این کالا‌ها فاقد کیفیت مدعی شده هستند یا با نرخ ارز باور نکردنی وارد کشور شده‌اند.
حسینی اظهار داشت: دستگاه‌های نظارتی از جمله دامپزشکی وظیفه دارند در این ارتباط نظارت داشته باشند و مشخص کنند که کالا‌های تقلبی به چه صورت وارد بازار شده است. همین‌طور کالای ثبت شده بر اساس چه کسری از تأمین به کشور وارد شده است. وی در ادامه گفت: از سازمان دامپزشکی انتظار می‌رود که نیاز به آنزیم‌های مصرفی در بخش خوراک دام و طیور را به جای واردات از تولید‌کننده داخلی درخواست کند و با اعمال تعرفه‌های منطقی شرایط را به گونه‌ای مهیا کند که تولید داخلی بتواند سرپا بماند. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره وضعیت صادرات آنزیم‌های صنعتی نیز عنوان کرد: برای گرفتن مجوز‌های صادرات این محصولات از سازمان دامپزشکی با مشکل مواجه هستیم و به طور مرتب میان دستگاه‌های دولتی پاسکاری می‌شویم، به طوری که این امر منجر به از دست رفتن بازار‌های صادراتی در این حوزه شده است. وی ادامه داد: با رفع این مسئله از سوی سازمان دامپزشکی، در صورت عدم نیاز کشور، اصراری بر تولید جهت تأمین نیاز داخلی وجود ندارد و تولیدکنندگان می‌توانند تولید خود را با ارزآوری مناسبی به کشور‌های متقاضی صادر کنند. حسینی گفت: روسیه و هند متقاضی واردات آنزیم‌های ایرانی هستند، اما این بازار‌ها به دلیل عدم همکاری لازم و تمهیدات صادراتی از دست رفته اند، در حالی که می‌توان سالانه بیش از ۲ میلیون دلار در این حوزه صادرات داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار