دانش‌بنیان‌ها نیروی محرک قطار ملی شدند
کد خبر: 1043309
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004NPZ
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
اولین نمونه رام قطار هفت واگنه مترو تولید ملی با اتکا به دانش و توانمندی جوانان ایرانی و با رفع انحصار و وابستگی خارجی ساخته شد. این پروژه از سوی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. شهردار تهران از توانایی تولید ۴۰۰ واگن مترو در سال با توانمندی داخلی خبر داد و از دولت درخواست کرد به تعهدات خود برای ساخت تجهیزات داخلی مترو عمل کند.
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: سال گذشته تفاهمنامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شهرداری تهران منعقد شد تا نخستین قطار ملی با همکاری و مشارکت جوانان نخبه کشور ساخته شود. با تلاش‌های صورت گرفته از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی سرانجام قطار ملی به ریل چرخه تولید انبوه وارد شد تا نیاز‌های کشور را برطرف سازد.

روحانی: دانش‌بنیان‌ها افتخارآمیز هستند

حسن روحانی، رئیس‌جمهور افتتاح طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه در کشور را بسیار افتخار‌آمیز خواند و دستور بهره برداری از یک رام قطار هفت‌واگنه مترویی را به صورت و‌یدئو کنفرانسی صادرکرد و گفت: «در زمینه صنعت توانستیم یک موتور سبک سه سیلندری را تولید کنیم که مصرف آن خیلی کم است. همانطور که اعلام شد مصرف آن ۵ لیتر است، موتور هم قدرتمند است، یورو ۶ هم است، یعنی کاملاً از نظر محیط‌زیستی استاندارد روز دارد که برای ما بسیار مهم است.»

وی در خصوص ساخت قطارملی مترو بیان کرد: «در زمینه واگن مترو که در کلانشهر‌ها یک نیاز فوری است، این قدرت پیدا شده که بتوانیم در تولید واگن‌های مورد نیاز به تدریج روی پای خودمان بایستیم و خودکفا بشویم.»
وی افزود: «دانشگاه‌های بزرگ ما مخصوصاً دانشگاه‌هایی که در زمینه علوم تجربی، علوم ریاضی، مکانیک یا پزشکی کار می‌کنند باید در کنار خود یک مرکز فناوری هم داشته باشند. اگر نباشد حتماً این دانشگاه ناقص خواهد بود. از این به بعد هر دانشگاه بزرگی باید در کنارش یک مرکز نوآوری و فناوری هم باشد و شتاب‌دهنده‌ها در آنجا فعال باشند و این شتاب‌دهنده‌ها هستند که باید دانشگاه را کاملاً به تولید وصل کنند و بعد هم این اتصال را به بازار فروش برسانند تا شاهد یک تحول بزرگ باشیم.»

حناچی: دولت به تعهدات خود عمل کند

کمبود قطار و واگن مترو در شرایط حاضر بر بار مشکلات زیست‌محیطی افزوده است و افزایش واگن‌های مترو می‌تواند از شدت همه‌گیری کرونا هم بکاهد. ناوگان مترو تهران با هفت خط و بیش از ۱۳۰ ایستگاه فعالیت دارد و اورهال کردن واگن‌های قطار بسیار ضروری است. ورود قطار‌های ملی می‌تواند مرهمی بر درد‌های این ناوگان باشد. در همین خصوص شهردار تهران در آیین بهره‌برداری از قطار ملی گفت: برای کمتر از ۱۰ سال آینده به حدود ۵هزار واگن مترو نیاز داریم تا بهره‌برداری از مترو به صورت حداکثری انجام شود. بی‌تردید توسعه حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک در دستور کار قرار دارد که مترو در این توسعه نقش اساسی دارد.

پیروز حناچی افزود: تکمیل شبکه مترو با ۱۴۱ ایستگاه در دستور کار قرار دارد. تا پایان سال ۱۴۰۰ باید تأمین ۲ هزار واگن مترو محقق شود که در همین راستا شرکت مترو با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده با بهره‌گیری از توان و دانش داخلی در جهت اجرایی کردن قطار ملی گام برداشته‌است.

شهردار تهران تأکید کرد: در پروژه قطار ملی ارتقای بومی‌سازی از حدود ۳۰ درصد در گذشته به بیش از ۸۰ درصد یکی از اهدافی بوده که به طور جد دنبال شده و از سوی دیگر دانش طراحی صنعت ریلی و رفع انحصار و وابستگی خارجی پیگیری شده‌است.

وی تأکید کرد: این پروژه با تلاش ۱۸ شرکت دانش‌بنیان و شرکت واگن‌سازی تهران، جهاد دانشگاهی و مپنا منجر به تولید یک رام قطار شد. تمامی زیر‌سیستم‌ها مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی در این پروژه و در داخل کشورمان تولید شده‌است. در حقیقت در چنین پروژه‌هایی ایجاد زیرساخت‌ها شامل تجهیزات ثابت و ناوگان از اهمیت بسزایی برخوردار است. کسب دانش فنی برای تولید انواع قطار‌های پرسرعت و استفاده از ظرفیت‌های خالی شرکت‌های داخلی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر‌مستقیم به همراه کاهش قیمت ناوگان در حدود بیش از ۲۰ درصد در سال از دیگر اهداف این پروژه بوده‌است.

شهردار تهران تأکید کرد: نهادینه‌کردن بومی‌سازی تولید در قالب تشکیل شرکت پیمانکاری دانش‌بنیان و حمایت و پشتیبانی از آن از دیگر اقداماتی است که باید دنبال شود. امیدواریم با پشتیبانی و پیگیری تولید قطار ملی مشکل کلانشهر‌های کشور به ویژه پایتخت حل و فصل شود. در تولید قطار ملی طراحی و تغییرات طراحی در داخل کشور انجام می‌شود. با تکمیل ظرفیت در سال ۱۴۰۰ می‌توانیم ۱۰۵ واگن تولید کنیم.

طراحی و ساخت داخلی سیستم رانش مترو

مدیر پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش مترو در جهاد دانشگاهی علم و صنعت تأکید کرد: اصلی‌ترین پشتوانه این پروژه، تجربیات مجموعه جهاد دانشگاهی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون است که بدون آن، کار به ثمر نمی‌رسید. با استفاده از توانمندی داخلی جهاد دانشگاهی، همراه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های غیر دانش‌بنیان توانمند در حوزه‌های مختلف توانستیم سیستم رانش مترو را طبق برنامه تکمیل کنیم.

مهندس محمد فرزی خاطر نشان کرد: نخستین گام در اجرای پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش مترو در مجموعه جهاد دانشگاهی، تهیه طرح مفهومی (concept) سیستم رانش قطار مترو بود. با تکمیل این بخش و اخذ تأییدیه طراحی مفهومی از کارگروه واگن ملی قرارداد ساخت سیستم رانش با کارگروه قطار ملی نهایی و طراحی و ساخت اجزا و قطعات سیستم رانش مطابق با مشخصات فنی اولیه شروع شد.

مهندس فرزی گفت: قبلاً یک طرح کلانی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر طراحی پکیج سیستم رانش مترو تعریف شده‌بود. نمونه‌سازی زیر‌بخش‌های سیستم رانش مترو در تعداد محدود در آن پروژه انجام شده‌بود که بستر بسیار مناسبی برای تست و ساخت نمونه صنعتی را فراهم کرد. ثمره آن پروژه و تجربه بیش از ۳۰ ساله جهاد دانشگاهی علم و صنعت در طراحی و ساخت تجهیزات الکترونیک قدرت و همراهی شرکت‌های توانمند داخلی همه دست به دست هم دادند تا امروز شاهد طراحی و ساخت نمونه نهایی سیستم رانش و نصب و آزمایش موفق آن روی یک رام قطار هفت واگنه باشیم.

وی خاطر نشان کرد: این سیستم رانش برای یک قطار هفت واگنه با شتاب ۱/ ۱ متر بر مجذور ثانیه (رسیدن از سرعت صفر به حداکثر سرعت در ۲۰ ثانیه)، با حداکثر سرعت قطار ۸۰ کیلومتر بر ساعت است و برای خطوط متروی تهران طراحی شده‌است. پنج واگن این قطار دارای سیستم محرکه و دو واگن تریلر هستند که همراه با واگن‌های دیگر کشیده می‌شوند.

مدیر پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش مترو گفت: این سیستم کنترل، مقاوم در خرابی بوده و حتی در صورت قطع یک مسیر داده مسیر موازی دیگری برای ادامه کار داشته و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، یعنی افزونگی (Redundancy) این سیستم صددرصد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار