کد خبر: 1042997
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
هرچه به روز‌ها و ماه‌های پایانی دولت تدبیر و امید نزدیک می‌شویم، گویی «اخلاق فروشی» سکه رایج دولتمردان در مواجهه با مردم شده است. روزی فلان وزیر پشت تریبون می‌رود و از مردم به خاطر بی تدبیری‌ها در بازار «عذرخواهی» می‌کند و روز دیگر بهمان دولتمرد، گران شدن کالا‌ها به رغم وعده تثبیت قیمت‌ها را به نام «صداقت» به مردم می‌فروشد و لابد مردم بایستی بابت این عذر و آن توجیه سپاسگزار آن‌ها هم باشند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: حال آنکه مردم ازیاد نبرده‌اند که رئیس جمهور در برنامه‌های انتخاباتی خود در سال ۹۲ تصریح کرده بود: «والله العلی العظیم اگر مشکلات این کشور راه‌حل نداشت من کاندیدا نمی‌شدم.»

هر چند طی همین سال‌ها بار‌ها از سوی دولتمردان ادعا شده است که اگر ما نبودیم، اوضاع ۱۰۰ برابر بدتر می‌شد (سخنگوی دولت)، اگر ما نبودیم دلار ۵۰ هزار تومان می‌شد (رئیس کل بانک مرکزی)، اگر ما نبودیم قحطی کل ایران را می‌گرفت (وزیر سابق راه و شهرسازی) و فراتر از آن معاون اول رئیس جمهور اردیبهشت ۹۶ و در کوران انتخابات ریاست جمهور مدعی شده بود: امروز کسی از گرانی حرف نمی‌زند!

امروز، اما پس از عمر هشت ساله از دولتی که آمده بود تدبیر کند و امید بیافریند، سخنگویش می‌گوید: «اینکه می‌گویم کالا‌ها گران نمی‌شود، اما به سرعت گران می‌شود نشانه صداقت ماست!» علی ربیعی روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه به رغم خواهش رئیس جمهور از وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی برای ثبات در بازار و سخنان خود شما مبنی بر اینکه دولت تصمیمی برای افزایش قیمت کالا‌های اساسی ندارد، در هفته اول و دوم فروردین هم مرغ به صورت رسمی افزایش یافت و هم خودرو طبق سخنان رئیس شورای رقابت خودرو نیز گران می‌شود، به نظر دولت یک رویکرد دوگانه دارد و در ویترین ادعای ثبات دارد، اما در پشت ویترین به دنبال گران کردن کالا‌ها است، گفت: دولت هیچ حرف پنهانی ندارد و به افکار عمومی هم پاسخگو بوده است.

ربیعی با اشاره به اینکه سیاست دولت کماکان نه تنها افزایش قیمت‌ها نیست بلکه سیاست دولت، کنترل بازار و ثبات در قیمت‌ها همراه با تلاش برای وفور کالا است، افزود: در مورد قیمت مرغ اتحادیه مرغداران مدت‌ها بود که معتقد بود قیمت تمام‌شده مرغ و هزینه مبادله آن و نیز قیمت جهانی نهاده‌های دامی، افزایش یافته و به همین خاطر درخواست افزایش قیمت برای مقرون به صرفه بودن جوجه ریزی در تولید مرغ داشتند. نمی‌خواهم سهم واقعیت‌های انکار ناپذیر را بگویم؛ نمی‌خواهم بگویم همه چیز درست انجام شده یک حقیقت وجود دارد تحریم‌های ظالمانه را نباید نادیده گرفت. هیچ دولت و قوه‌ای در دنیا نمی‌تواند بگوید نارسایی ندارم. اینکه من می‌گویم کالا‌ها گران نمی‌شود، اما به سرعت بعد از آن گران می‌شود نشانه صداقت ماست.

اینکه ملت این «اخلاق فروشی و عذرخواهی» را به پای فروتنی و مسئولیت پذیری دولتمردان تدبیر و امید بگذارند یا نه خیر، البته تغییری در اصل ماجرا که در ناکارآمدی دولت خلاصه می‌شود، نخواهد داشت، خصوصا آنکه رئیس جمهور قسم جلاله خورده بود که برای حل مشکلات برنامه دارد و اکنون با برجام و بی برجام بر آن‌ها فائق نیامده است. هرچند که سیاست ورزی و اداره کشور محل تعارفات اخلاقی آن هم در روز‌های پایانی حکمرانی نیست که اگر صادقانه بود بایستی ضمن عذرخواهی مسئولیت‌ها را هم واگذار می‌کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار